Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
Forældrearrangement om folkeskolereform
NGG.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
NGG.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
1200 elever 135 lærere (ca. 80 ansat siden 2005) Den flade struktur Den rebureaukratiserede model Ledelse via midten.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Hvordan søger man om optagelse?
Velkommen til nye elever
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Organisation og planlægning Fredericia den 2. oktober 2008 v/Anne Frausing.
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.
Gymnasiet (Stx)
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
OPSAMLING PÅ KVALITETSARBEJDET SAG Kvalitetsudvikling og evalueringer.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Grunde til at jeg elsker dig
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Gymnasierådet 27. april 2009 Politisk aftale om justering af gymnasiereformen Ikrafttræden Forestående proces i Gymnasieafdelingen --- Ansøgertal 2009.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Temadag for TR.
Velkommen til introduktionsmøde
Det frie Gymnasium.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Fagdidaktisk kursus i biologi
i VIA University College og University College Nordjylland
På stx og hf efter reformen
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
1200 elever 135 lærere (ca. 80 ansat siden 2005)
Præsentationens transcript:

Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium

Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Bestyrelsen Rektor Steen Svava Olsen Jørgen F. Hansen Susanne Vork Eksamen Planlægning Ekstern kommuni- kation Kaj Sørensen Gitte Horsbøl IT Planlægning Uv.midler Intern kommuni- kation Leder af studie-kontor Intern efterudd. Pædagogik Løn Økonomi Bygninger Personale Kompetenc e-udvikling Kvalitets- udvikling Evaluering Gymnasiets ledelse PlanlægningLøn og personale

Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Bestyrelsen Rektor Udd.leder 7-9 team læ. 7-9 klasser el. Sprog Udd.leder 7-9 team læ. 7-9 klasser el. Naturv. 7-9 team læ. 7-9 klasser el. Samf. 7-9 team læ. 7-9 klasser el. Kunst. 7-9 team læ. 7-9 klasser el. Sprog / Sa. Gymnasiets ledelse

Erfaringer fra det første reform-år Stor frihed til det enkelte team Ujævn arbejdsfordeling –For den enkelte lærer –Mellem lærerne Svært at styre lærernes overtid/undertid Stress Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Nye principper Central planlægning Alt planlægges før ferien i lærerens årsplan Alt skemalægges så vidt muligt før skoleårets start Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Fokus på lærernes arbejdsbelastning AT planlægges centralt efter følgende principper: –Ingen lærer har to forløb samtidig –Den enkelte lærer bør ikke have mere end 4 forløb over et skoleår –NV-lærerne har ikke AT, mens der er NV Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Central planlægning Fordele Gør det muligt at sikre en mere jævn belastning Giver læreren overblik over skoleåret Beskytter teamet Flytter administrative opgaver til administrationen Gør det lettere at holde overtidsforbruget nede Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Team-samarbejde Teammedlemmer: 1g: tre lærere 2g: to lærere 3g: én lærer er teamansvarlig - klassens fællesfagslærere(bortset fra idrætslærerne) udgør det øvrige team. Der er knyttet en uddannelsesleder til hvert team. Teamet holder et - to årlige møder med uddannelseslederen. Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Teamets arbejdsopgaver En teammanual præciserer teamets opgaver Opgaverne er primært af faglig-pædagogisk karakter, fx: Koordination af studieplaner – herunder sikring af, at planerne bliver indført i Lectio Koordination af skriftligt arbejde Kontrol af elevernes studierapport Sikring af progression, jf. skolens kompetenceplan Ansvar for at afholde klassens time Afholdelse af elevsamtaler Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Hvad teamet IKKE laver…….. Vi har arbejdet bevidst på at flytte administrative opgaver ud af team-samarbejdet. Eksempelvis har teamet ikke ansvar for følgende: Skemamæssige forhold Planlægning af AT/NV/AP Planlægning af IT-grundkursus i 1.g Kontrol af fravær Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Team med ansvar for flerfaglige forløb Tre tværgående årgangsteam, som udstikker rammer for AT AP-team NV-team Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Planlægningspraksis Mål Strategi Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

AT – Almen studieforberedelse NV – Naturvidenskabeligt grundforløb AP – Almen sprogforståelse Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Studierejser Idrætsdag Besøg af 6. kl. Terminsprøver Da-hi skrivedage SRO, SRP Møder (klasse-, team-, PR-, måneds- ) Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 NV-årsprøver AP-prøve i hallen AT-årsprøver 2g Kurser (søgt i god tid) IT i 1g Fællestimer Hallen optaget Café Skrymer

Fordele Lærerne kan koncentrere sig om at undervise, da de har få administrative opgaver og kender årsplanen Skemaet er så stabilt, som det kan blive (lærerønske, modvirker stress) Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Hvordan – rent praktisk Skemalæggeren lægger 4 stk. 14-dagesskemaer, Tplan –Skema 1 = ugerne 33 – 39 –Skema 2 = ugerne 40 – 46 –Skema 3 = ugerne 47 – 51 –Skema 4 = ugerne 01 – 23 Skema for AT-ugerne lægges manuelt i Excel Lectio (kontor, før og efter sommerferien – og i december) Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

- Når skemalæggeren er færdig Naturvidenskabsfestival-ugen En lærer skal på studievejlederkursus (10 hele dage!) Øvrige kurser, omsorgsdage, feriefridage, tjenestefri, barsel Lærerønsker om flytninger (pædagogiske ønsker) Fællestimer (nye) Modulregnskab Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Hvad er vi blevet bedre til? At sige ”Press Enter to continue” i stedet for ”Press any key to continue” At fordele timerne over de tre år At få styr på hvor meget plads, der skal afsættes til forskellige aktiviteter (fx skrivedage og vejledning) At flytte administrative opgaver væk fra lærerne At skabe en mere rolig hverdag (mere jævn arbejdsbelastning, luft til kerneydelsen) Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008

Velkommen til Silkeborg Gymnasium