KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
At bruge disse to ord rigtigt
Lederens kommunikation og værktøjer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kommunikation på Bornholms Hospital
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
•Et ord der bruges for at afslutte en samtale, når de har ret og du skal klappe kajen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvor der er fokus på klimaet.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den vanskelige samtale
Omgangstone og kollegialitet
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Invitation til at leve HELT med Jesus! Afslutningen af Jesu bjergprædiken i Matthæus kpt. 7 vers 15 til 23.
Lidelsens problem (teodicé)
Hvordan spørger man anerkendende?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
PALLIATIV MEDICIN I PRIMÆRSEKTOREN Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin Anna Weibull maj 2009Billede Kim Jørsing.
Tyktarms- og endetarmskræft
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Hvordan man bekæmper mobning
Kommunikation i kontekst
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
Kommunikation Modul A.
"De er jo så søde alle sammen"
MUNDTLIG FREMSTILLING
og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin

KOMMUNIKATION Peter er 28 år gammel, godt i gang med job og karriere, spiller fodbold i fritiden og kæresten Marie bliver der også tid til, hun er gravid i 3 måned. Peter kommer til dig i konsultationen og fortæller at Marie har mærket en knude i hans pung og vil have at han går til læge. Du undersøger ham og mærker straks en fast lidt knudret tumor ved den ene testikel.

KOMMUNIKATION Verbal kommunikation Nonverbal kommunikation

DÅRLIGE NYHEDER Gør dig klar Sæt scenen Intet hastværk Giv varsels-skud Vurdér mængden af information Pas på telefonbeskeder og fritidsinformation Modtag følelsesudbrud åbent og uden forlegenhed Vær ikke for pessimistisk – det smitter Vær ikke hudløst ærlig Undgå nøjagtige prognostiske vurderinger

SPIKES STRATEGY S – SETTING sæt scenen P – PERCEPTION saml information, hvad ved de? I – INVITATION inviter til at dele information K – KNOWLEDGE tal forståeligt E – EMPATHY ”svare” på følelserne S – STRATEGY AND SUMMARY dagsorden

AKTIV LYTNING Barrierer for aktiv lytning Aktiv opmærksom lytning Opsummering eller reformulering Brug opmuntrende fraser Læsning af kropssprog Der er data som antyder at vi kun lytter til 30% af det vi hører. mindre end 10% af de budskaber vi kommunikerer sker med de ord vi bruger

TIPS FOR LYTTERE Modstå trangen til at afbryde Tillad ikke dig selv at blive distraheret af andre begivenheder eller mennesker Vær tålmodig med mennesker som ikke har ordet i deres magt Opmunter andre til at give udtrykke dem selv med smil, nik, opmuntring, osv. Tænk over og vurder hvad der bliver sagt mere end hvem der siger det Lad være med at tænke på hvad du skal sige om lidt

KRÆFTPAKKEN Tilbud til patienter med begrundet mistanke om kræft Meget hurtig udredning Informeret samtykke Patienten skal vide at der er mistanke om kræft E.l. skal informere ved 1. samtale

DAGSORDEN Vær sikker på at du og patienten taler om det samme Vær sikker på at du svarer på det patienten spørger om Og at patienten spørger om det han gerne vil vide Spørg patienten en gang til