Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født"— Præsentationens transcript:

1 VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født 02 04 1954
gift, 2 børn på 11 og 16 år bor i Farum uddannet som fysik & kemi & biologilærer arbejdet bl.a. som Regionschef i Palads Video, Rejsesekretær i Merkonomforeningen, Lærer på Ådalens Privatskole og Uvelse Skole, Salgskonsulent Zippo Marketing, Konsulent Firma-Funktionærerne, Chefkonsulent i Search & Select- Attention, Afdelingsleder Firma-Funktionærerne, Senior Partner Targeting, Jobkonsulent Hartmanns, Job- & Karrierekonsulent Søfartens Ledere

2 nonverbal kommunikation, dvs. bl. a. kropssproget,
HVAD ER KOMMUNIKATION Kommunikation er sandsynligvis et af de hyppigst anvendte, men dårligst forståede ord i sproget. Der er mange former for daglig kommunikation, gående fra at tale og telefonere til at læse og skrive. Og selvfølgelig, det som så mange af os glemmer; lytning og ikke-verbal kommunikation. Kommunikation, kommer af latin: communicare, «at gøre fælles». nonverbal kommunikation, dvs. bl. a. kropssproget, står for over til 80% af vores kommunikation. Hvem har i øvrigt ansvaret for at et budskab bliver forstået?

3 En hurtig øvelse!

4 En-vejs-kommunikation

5 JOHARI `s vindue Kendt af mig selv Ikke kendt af mig selv
Kendt af andre åbent blindt skjult ukendt Ikke kendt af andre

6 ubevidst ubesværet betroelse sandhedens øjeblik åbent blindt åbent
skjult ukendt skjult ukendt betroelse sandhedens øjeblik

7

8 D : dominans (dominance)
i : indflydelse (inducement) S : stabilitet (submission) C : tilpasningsdygtighed ( compliance) Højt D : dominant Lavt D : fredelig Højt i : indflydelsesrig Lavt i : eftertænksom Højt S : stabil Lavt S : utålmodig Højt C : tilpasset Lavt C : uafhængig

9 Hvilket bogstav i Thomas?
D

10 D - Dominans Beslutsom, nysgerrig, direkte, selvstartende, påståelig, resultatorienteret, har gennemslagskraft Beskrivende ord:

11 Hvilket bogstav i Thomas?

12 I - Indflydelse Beskrivende ord:
Optimistisk, medfølende, udadvendt, overbevisende, venlig, meddelsom, positiv

13 Hvilket bogstav i Thomas?

14 S - Stabilitet Beskrivende ord:
Pålidelig, velovervejet elskværdig, udholdende, opmærksom, rar, lyttende

15 Hvilket bogstav i Thomas?
C

16 C - Compliance (Tilpasningsdygtighed) Beskrivende ord: Nøjagtig, systematisk, præcis, korrekt, logisk, kvalitetsbevidst, detaljeorienteret

17 D I S C Gør Skal selv finde ud af opgavens løsning Fokuser på forretningsorienterede spørgsmål Argumenter med fakta – ikke følelser Der skal forhandles med personen Tal om holdninger og ideer Spørg dem hvad de føler Opsummer på skrift, hvad I har aftalt Anerkend og ros deres ideer Byg relationer Anvend et moderat tempo Stil spørgsmål og lyt Vis interesse i ham/hende Støt deres ideer Tilbyd garantier Optræd systematisk og organiseret Redegør for fordele og ulemper Overbring informationer på skrift Undgå løse påstande – giv beviser Gør ikke Fortæl dem, hvad de skal gøre Give dem for mange detaljer Bruge for mange regler Være for lang tid om at gennemføre ting Argumentere Tale om fakta uden følelser Tillade at de mister selvrespekt eller selvværd Gennemføre hurtige forandringer Ændre rutiner eller miljø Forcere dem Forcere beslutninger Gennemføre pludselige forandringer Udelade detaljer Være for generel

18 MR PAF Mål-orientering (forberedelse, hvad vil vi opnå?)
Ressource-orientering (hvem kan hvad, er baglandet i orden, hvilke midler/argumenter har vi?) Paratgørelse (har vi alle informationer, hvem forhandler vi med?) Aktivitet (selve forhandlingen, øvelse gør mester!) Færdiggørelse (hvordan gik det, hvad gik godt, mindre godt, hvad ville vi gøre anderledes en anden gang m.m.?) MR PAF

19 Spørg først dig selv: Hvad gør man andre steder i samme situation?
Er vilkårene overhovedet til forhandling her? Ønsker vi at opnå andre ting ? Skriv ned hvad det kunne være, og hav sedlen med. Ønsker jeg at modparten skal have det godt med resultatet? Hvad vil jeg gøre hvis forhandlingen ikke giver noget resultat?

20 Beslut inden du går i gang
Smertegrænse  fx kr. Håb  fx kr. Forslag  fx kr. (Skriv det ned på en lap papir, så holder du nemmere hovedet koldt undervejs)

21 Forhandlings tips Kom hurtigt på banen med dit første forslag. Sig ikke for meget, vent på svaret. Vis respekt, og bevar det gode humør hele vejen igennem. Sig aldrig direkte nej til modpartens forslag. Lyt til det, tænk lidt, og fremsig respektfuldt et nyt forslag selv. Forsøg at nøjes med at argumentere og komme med forslag. INGEN TRUSLER! Bed om modforslag når modparten afviser dit eget. Ros gerne modpartens forslag (og sig evt. at du har forståelse for hans situation). Sig at du er glad for forhandlingen. Bed om en modydelse når du giver en indrømmelse. Bliv ikke urealistisk grådig. Slut altid af med at bekræfte det gode forhold. Sig at du er glad for forhandlingen, og spørg om han også er glad.

22 Vis respekt: Undgå at ... Vide (bedst) Modsige Prædike om værdier
Give ordrer True Forhøre

23 Erfaring??!!

24 Til slut, når alt er sagt, det vigtigste er: Vær dig selv

25 Tak for i dag & knæk og bræk!


Download ppt "VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google