Læring og inklusion i skolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Præsentation af materialer på personalemøde
Alle børn skal være del af fællesskabet
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Inklusion i skole og samfund … nye tanker, muligheder og faldgruber
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Lærermiddelkultur(er)?
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Præsentation af materialer på personalemøde
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Inkluderet i skolens fællesskab?
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion: Hvad fremmer og hindrer?
Inklusion og inkluderende processer
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læring og inklusion i skolen Susan Tetler, Professor Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU Tetler@dpu.dk

Inkluderet … på hvilke vilkår?

Et ændret syn på ... elevers komplicerede læringssituationer Fra at se ’problemet’ forankret i det enkelte barn Afvigelse forstås som resultatet af en individuel patologi Primært kompensatorisk læring rettet imod den enkelte elev Til at se ’problemet’ som opstået i mødet mellem det enkelte barn og dets omgivelser Problem i skolen forstås som resultatet af en organisatorisk patologi Organisatorisk læring og skoleudviklingsstrategier er centrale

Inklusionsberedskab på flere niveauer På et nationalt niveau Understøttende indsatser (bl.a. viden om, hvad der virker) På et kommunalt niveau Kommunal udviklingsplan som ramme for indsatsen Inklusionsfremmende styringsmodeller Kompetenceudviklingsprogrammer På et institutionsniveau Udvikling af en inkluderende læringskultur og valg af strategier En skoleledelse og et ‘Ressourcecenter’ som understøtter I det enkelte læringsfællesskab Udvikling af differentieret undervisning Forståelse hos forældregruppen Det enkelte lærerteams samarbejdskompetencer I forhold til det enkelte barn Forpligtende skole/hjem samarbejde 4

Helhedsorienteret indsats Inklusionsberedskab på nationalt niveau Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning www.Inklusionsudvikling.dk Helhedsorienteret indsats [Rammer] … Lovgivning Implementering … Inklusionsudviklingen (task force) Viden om, hvad der virker … Praksis/Videnspanel Opbakning … Holdningskampagner Inklusion som fælles indsats … Følgegruppe om inklusion Dimension i de pædagogiske uddannelser … Læreruddannelsen Kommunerne i fuld gang (EVA, 2011) Ikke nem opgave 5

Centrale videntemaer Et fælles skoletilbud – den tredje vej a) Kommunens organisation, ledelse og styring b) Specialiserede kompetencer og viden Den lærende og videndelende organisation c) Skoleledelse d) Samarbejdet om inkluderende pædagogik Inkluderende pædagogik e) Undervisningsdifferentiering og læringsmiljø f) Konflikter og forstyrrende adfærd g) Elevperspektiver og -udvikling h) Forældre som ressource Specialundervisning og støtte i) Støtte til elever med særlige behov j) Inkluderende perspektiver i segregerede undervisningstilbud

Et inklusionsberedskab på institutionelt niveau En inkluderende institutionskultur (værdigrundlag) Ændrede forståelser af ’børns vanskeligheder’ Differentiering som kultur … ikke som metode Opmærksomhed på ressourcer/ potentialer og mulige bidrag Institutionens ledelse af inkluderende processer (strategier) Forskellighed i kompetencer … i spil Arbejdsdeling Fælles sprog Prioriterede valg af strategier og metoder ’Ressourcecentret’ som distributør af viden Bred vifte af (special)pædagogiske og didaktiske kompetencer 7

Et inklusionsberedskab i læringsfællesskabet En inkluderende pædagogik i læringsfællesskabet Social inklusion Differentieret undervisning / fokus på det faglige Inkluderende klasse- og læringsledelse Viden om, hvor og hvem man kan hente råd og sparring fra Metoder, redskaber og procedurer Teamets samlede inklusionskompetencer … og samarbejde 8

Byggesten til ‘god’ inkluderende praksis ‘støttende indsatser’ Et relationelt/kontekstuelt perspektiv til forståelse af elevers komplicerede læringssituationer At integrere støtten i læringsfællesskabets aktiviteter Fra andenregulering til selvregulering Opbygning af et positivt selvbillede Brug af feed forward og feed back - Forstærkning og respons 9

Byggesten til ‘god’ inkluderende praksis ‘i et elevperspektiv’ Stilladsering / nærmeste udviklingszone Fælles situationsdefinition / mestring af sociale situationer Elever som modeller for hinanden / peer support At styrke elevernes indflydelse på egne læringsprocesser Rum og nicher for aktiv deltagelse og samarbejdsrelationer 10

Byggesten til ‘god’ inkluderende praksis ‘i et fagligt/didaktisk perspektiv’ ’Bredt tænkte’ kollegialt konsultative funktioner / sparring Tydelig struktur, mål og italesættelse af faglige pointer Elevplaner (som grundlag for pædagogisk praksis) Forskelligheder accepteres – og ses helst som positivt At differentiere mål, indhold, materialer, metoder og tid At udnytte IKT’ens varierede muligheder 11

Princippet om undervisningsdifferentiering Undervisningsdifferentiering forstås i projektet som et bærende pædagogisk princip, som må ses i tæt sammenhæng med inklusionsbegrebet og som en del af lærerens samlede didaktiske kompetence. Inklusion i skolen handler om at skabe differentierede muligheder for deltagelse i de faglige og sociale fællesskaber, som udgør rammen om den enkelte elevs læring og trivsel i skolen Med princippet om undervisningsdifferentiering pointeres elevernes forskellighed inden for rammerne af klassens fællesskab.

Projekt ‘Undervisningsdifferentiering med fokus på elever med særlige behov’ WWW.inklusionsudvikling.dk/uvd http://konferencer.au.dk/undervisningsdifferentiering/praesentationer-og-oplaeg/

Det inkluderende klasseværelse Op til 8 forskellige læringszoner

Inkludering som pædagogisk pragmatisk princip Inklusion … som ultimativt mål OG dermed en udviklingsretning Inkludering … som en aldrig afsluttet proces Set i et pædagogisk pragmatisk perspektiv giver det mere mening at fokusere på vilkårene for, at inkluderende processer kan finde sted. Selv den længste (inklusions)rejse begynder med det første skridt. Så hvad karakteriserer inkluderende læringsmiljøer … og hvordan skabe gode vilkår for udvikling af dem????? Kommunerne i fuld gang (EVA, 2011) Ikke nem opgave 15