Ny viden om trafiksikkerhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Dybdegående analyse af arbejdsulykker i byggebranchen
Myter om den valgfrie sundhed
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet pga hastighedsoverskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Dataindsamling og kildebearbejdning
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Forbrugeren og den finansielle markedsplads
Mentaltræning Målsætning
Handicap, idræt og social deltagelse
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Udvidet problemformulering
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Forældredialog om alkohol
Disposition Præsentation af emne Mobning
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
- Retten, moralen og den faktiske adfærd
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet p.g.a. hastigheds overskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Socialisering Kapitel 5.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
Ungdomsliv.
Hvordan motiverer vi de unge?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Statistik, bøder m.m. Statistik
Enheden for Klinisk Alkoholforskning
Præsentationens transcript:

Ny viden om trafiksikkerhed Forsker Laila M. Martinussen, DTU Transport

Hvem er vi? Hvad laver vi? Trafiksikkerheds-forskningstema Formålet: at skabe et videnskabeligt grundlag for en løbende reduktion i antallet af trafikulykker og alvorligheden af dem, i et samfund med et stigende behov for mobilitet Vi er ingeniører, psykologer og data- og analysespecialister

Forskningsområder Adfærd Risiko Normer Holdninger Interaktioner Forstå grunde til adfærd, ændre adfærd Adfærd Risikofaktorer uheld Risiko Hvordan kan vi forstå samt påvirke normer Normer Forholdet mellem holdning og adfærd Holdninger Miljøpåvirkning (familie, skole, medier) Interaktioner Danmarks Statistik data, politidata og sygehusdata, simulator, spørgeskema, interview, eksperiment…

I dag vil jeg tale lidt om nogle af vores studier… Holdningers og gruppepres påvirkning på adfærd Implicitte holdninger og køreadfærd Sammenhæng mellem selvrapporteret kørestil og kørefærdigheder

Unge bilister – Holdninger og gruppepres Haustein, S., & Møller, M. Trods omfattende forskning, forebyggende indsats og generelle forbedringer i trafiksikkerheden, er unge bilisters risiko for ulykker fortsat øget Studerede holdninger til hastighedsoverskridelser og spirituskørsel blandt unge mænd på 18 og 28 år

Holdninger og gruppepræs Spurgte hvor ofte de troede venner kørte: - for hurtigt - med spiritus i blodet (deskriptiv norm) Hvordan venner ville reagere, hvis de selv kørte: (subjektiv norm)

De fleste forventet at venner vil forhindre spirituskørsel Højere accept blandt 18 år De fleste forventet at venner accepterer hastighedsoverskridelse – specielt på landevej Højere accept blandt 18 år

Resultater – Hastighed, 18 år Mine venners VS min hastighed ”Jeg kører langsommere end mine venner” Oplevede Pres Ændrer adfærd Hastigheds-overskridelser

Resultater – Hastighed, 28 år Mine venners VS min hastighed ”Alle gør det samme som mig” Indirekte Pres/legitimerer adfærd Opretholder adfærd Hastigheds-overskridelser

Resultater - Hastighed Opfattelse af venners hastighedsoverskridelser vigtigste prædiktor for adfærd i begge aldersgrupper 18 år: Højere opfattet pres fører til hastighedsoverskridende adfærd 28 år: Opretholder sin hastighedsoverskridende adfærd og legitimere den gennem indirekte passive gruppepres

Resultater - Spiritus Begge aldersgrupper har en negativ holdning til spirituskørsel! Ikke desto mindre, sagde 70% af 28 årige, og 33% af 18 årige, at de havde kørt under påvirkning på et tidspunkt Men mest udbredt/vanligst blandt de 18 årige Understreger vigtigheden af præventiv holdningsbearbejdelse!

Forebyggende indsats? 18 år Spiritus Tiltag rettet mod forældre, det har vist at hjælpe (Leadbeater et al., 2008) Forældre må tage ansvar når unge kører til fest Forældre som rollemodeller Hastigheds-overtrædelser Tiltag rettet mod venner Gruppebaseret indsats Vigtig at stoppe misforståelsen om at venner accepterer, og også selv kører for hurtig

Forebyggende indsats? 28 år Spiritus Tiltag rettet mod den generelle befolkning Uoverensstemmelse mellem holdninger til hastighedsoverskridelse og spirituskørsel kontrol og kampagne? Hastigheds-overtrædelser Tiltag rettet mod den generelle befolkning Uoverensstemmelse mellem holdninger til hastighedsoverskridelse og hyppighed af hastighedsoverskridelse Vigtig at informere om at de er rollemodeller til andre

Holdninger til sikker og usikker bilkørsel Martinussen, L. Sømhovd, M Holdninger til sikker og usikker bilkørsel Martinussen, L. Sømhovd, M. J., Møller, M., & Siebler, S. Holdninger Eksplicitte holdninger Gennemtænkt Forsætligt og bevidst Implicitte holdninger Associative evalueringer, erfaringsbaseret Ikke tilgængelig for bevidst eftersyn

Implicitte og eksplicitte holdninger påvirker adfærd, men i forskellig kontekst Forudsiger adfærd godt, hvis: -Adfærd er bevidst eller planlagt Forudsiger adfærd godt, hvis: -Socialt stigmatiseret og/eller spontan adfærd Eksplicitte holdninger Adfærd Implicitte holdninger

Pædagogisk eksempel Mød Ole! En middelklasse dansk mand, der virkelig mener, at alle racer er lige, og foragter enhver form for racefordomme. Dette er Oles eksplicitte holdning. Men han er uvidende om at hver gang han møder kinesere, optræder han temmelig nervøs… Han kan ubevidst tro, at kinesere er farlige. Dette er Ole’s modsigende implicitte holdning. Det blev ufrivilligt skabt, og han er ikke klar over det, men påvirker adfærd alligevel Ole voksede op i en lille by med stærke negative stereotyper om kinesere, og nogle af disse negative tanker påvirkede ham, uden hans viden.

På samme måde kan implicitte holdninger påvirke trafikadfærd Vi testede om implicitte holdninger til sikker/risikabel kørsel havde en sammenhæng med og selvrapporteret køreegenskaber og kørestil RESULTAT (kun signifikant sammenhæng blandt mænd): Jo større antal egne trafikfejl og overtrædelser de rapporterede: Jo stærkere implicitte anti-risiko holdninger Forskning viser at kørsel har en anden betydning for mænd end kvinder, pga kønsrolleidentifikation og større affektive og symbolske motiver vedrørende kørsel for mænd Modstridende til hvad vi forventede!!

= Anti-risiko holdninger, men ikke anti-risiko adfærd Forklaring? Socialisering og erfaring lærer bilister at "risiko er dårlig", men det er ikke nødvendigvis tilstrækkelig til at ændre adfærd Ikke stærk nok erfaring (uheld) for at stoppe overtrædende adfærd, men "ved” at det er forkert = Anti-risiko holdninger, men ikke anti-risiko adfærd

Trafiksikkerhed– Holdninger RESULTAT (kun signifikant sammenhæng blandt mænd): Jo lavere selvrapporterede kørefærdigheder: Jo stærkere pro-sikkerhed holdninger

Forklaring? Jo lavere selvrapporterede kørefærdigheder, jo stærkere pro-sikkerhed implicitte holdninger Studier viser at, bilister der synes deres kørefærdigheder er gode, opfatter mindre risiko, og værdsætter derfor sikkerhed mindre Bilister der synes deres kørefærdigheder er dårlige vil derfor værdsætte sikkerhed mere = pro-sikkerhed holdninger

Konklusion Implicitte holdninger relaterer sig til køreadfærd Ser du til at det er forskellige motiver bag holdninger til sikkerhed og holdninger til risiko De nøjagtige mekanismer, der relaterer negative implicitte risiko-holdninger til mere risikofyldt kørsel kan ikke identificeres ud fra vores studie Men giver et interessant indspark til fremtidig forskning! 

Kørestil og kørefærdigheder Martinussen, L. , Møller, M. , & Prato, C Kørestil og kørefærdigheder Martinussen, L., Møller, M., & Prato, C. P. Studier har vist, at der både er en sammenhæng mellem kørestil og trafikuheld, og mellem kørefærdigheder og trafikuheld Kørestil = den måde, en person foretrækker at køre på eller sædvanligvis kører, og inkluderer hyppighed af overtrædelser, farlige fejl og små fejl Kørefærdigheder = hvor god en bilist er til at håndtere bilen og inkluderer både køretekniske færdigheder og sikkerhedsfærdigheder Vi ville teste om vi kunne gruppere mere eller mindre risikofyldte bilister på bagrund af deres selvrapporterede køreegenskaber og kørestil (18-84 år)

Kørestil og kørefærdigheder Samtidig ville vi teste hvor gode bilisterne var til at vurdere deres kørsel Hvor dygtig bilist? Hvor sikker bilist? Hvor ofte laver du overtrædelser/fejl? Giver et billede af bilisternes evne til at vurdere deres kørselskompetencer En høj og konsistent sammenhæng = høj bevidsthed om styrker og svagheder ved deres bilkørsel

Resultater

Kan ikke forklares med manglende bevidsthed om egne kørselskompetencer Resultater Der var overensstemmelse mellem kørefærdigheder og kørestil blandt grupperne (minus gruppe 4) Klar over både egne styrker og svagheder med hensyn til deres kørefærdigheder og deres kørestil (minus gruppe 4) Paradoks = kører risikobetonet, på trods af at de oplever deres kørefærdigheder som ringe Kan ikke forklares med manglende bevidsthed om egne kørselskompetencer

Dobbelt fokus inden for fremtidige præventive tiltag: Forklaring? Undersøgelsen kunne dermed tyde på, at lav motivation for at køre trafiksikkert er en væsentlig faktor bag risikokørsel Dobbelt fokus inden for fremtidige præventive tiltag: En direkte holdningsbearbejdning rettet mod bevidste regelbrydere og en øget indsats for at træne de mindre kompetente bilister Undersøgelsen giver ikke svar på, hvorfor disse bilister evt. mangler motivation for at køre trafiksikkert, og den giver derfor heller ikke detaljerede svar på, præcis hvordan man skal sætte ind For at kunne fastslå dette er der brug for undersøgelser, der går mere i dybden med en karakteristik af bilisterne i de forskellige undergrupper

Konklusion Unge mænd socialiseres ind til at blive hastighedsovertrædere gennem opfattet gruppepres Tiltag mod 18-årige gennem familiepåvirkning + stoppe misforståelsen om at venner accepterer hastighedsovertrædelser Forskellige motiver bag implicitte holdninger til risiko og implicitte holdninger til sikkerhed Bilister kører risikofyldt selv om de godt ved at deres kørefærdigheder er ringe Forskellige grupper risikobilister: En direkte holdningsbearbejdning rettet mod bevidste regelbrydere og en øget indsats for at træne de mindre kompetente bilister

Tak for opmærksomheden! Laila M. Martinussen laima@transport.dtu.dk DTU Transport

Referencer Martinussen, L. M. (2013). Implicit attitudes towards risky and safe drivers in a Danish sample. Young Researchers Seminar, Lyon, France. Martinussen, L. M., Møller, M., & Prato, C. G. (2014). Assessing the relationship between the Driver Behavior Questionnaire and the Driver Skill Inventory: Revealing sub-groups of drivers. Transportation Research Part F, 26, 82-91. Martinussen, L. M., Sømhovd, M. J., Møller, M., & Siebler, F. A Go/No-go approach to uncovering implicit attitudes towards risky and safe driving. Under review, Transportation Research Part F. Møller, M., & Haustein, S. (2014). Peer influence on speeding behaviour among male drivers between 18-28. Accident Analysis & Prevention, 64, 92-99.