En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Klasseledelse PIE 18/
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Landsseminar for Junior- og Eliteledere 19 November 2011.
PEST Analyse værktøj.
Hvad er __ ? Diffusion of Innovation
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Hvordan kan resultaterne bruges i en kommunal sundhedspolitik
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
PSS-Promoting Social Skills
HØJELSE SKOLE.
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
Den brændende platform
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Årsberetningen For Høng Skole.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Økonomi 2 Indhold Økonomisk vækst Visionen: bæredygtig udvikling
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Web Analytics Wednesday Attribution Modeling i Google Analytics Dato:
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?
 Erfaring er med inklusion og rummelighed  Fremtidens udfordringer.
Kapitel 15 VÆKST OG/ELLER BÆREDYGTIG UDVIKLING ? – målkonflikt i den økonomiske politik?
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
DLF ved årsskiftet 2011 Hvad er vi optaget af i DLF? Det politiske grundlag Organiseringen Presset på folkeskolen Oplevelsen af presset ved medlemmerne.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Skolehaver Utopia 2014.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Hermann Christmann 29. oktober 2011 Stammeforeningen i Danmarks 40-års jubilæumskonference 1 Stammebehandling Fra et brugersynspunkt.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Tematræf den 5. februar 2013 Hvordan arbejder en arbejdsplads med Social Kapital? Dansk Sygepleje Råd, 5. februar 2013.
Det økonomiske kredsløb
Kemiens Dag 2011 Jesper Bjerregaard, Regional Market Development Manager.
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Rusmiddelkoordinator: Ken Grøndahl Lassen FokuspunkterForRusmiddelpolitikken2014 Et visuelt overblik.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
Planteproduktion 2004 Pesticidplan Per Kristensen Handlingsplan for nedsættelse af forbruget af bekæmpelsesmidler (1987) Pesticidhandlingsplan.
Ugeopgave 1 Gruppen med M´erne, no.7 Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser, 7.semester.
Offentlig ledelse mellem management og politik Jørgen Grønnegård Christensen FMOL-præsentationsforelæsning.
Kan man erstatte desinfektionsmidler med rent vand? Ja - med Viima!
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
S KOVBYSKOLEN – DEN NYE SKOLE - FORMANDSBERETNING Skolebestyrelsen årsmøde Skovbyskolen 18. marts 2015.
Sanne Lorentzen Status, NLS Lederforum Folkeskolereformen Flere undervisningstimer i skolen Mindre tid i fritidstilbud Pædagoger deltage i undervisningen.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Forbedring af ældres tandsundhed på plejehjem i Aalborg kommune
Præsentationens transcript:

En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager Nørgaard Cand.merc. Consumer Affairs Management

Formål med afhandlingen  Hvordan kan man fremme en mere bæredygtig adfærd hos skoleelever  Skabe fremtidige bevidste forbrugere  Igennem undervisning i folkeskolen

Upstream interventioner  Påvirkning udover hvad der individuelt kan kontrolleres  Politiske / kommunale beslutninger Uddannelse Lovgivning Økonomisk incitament

The Behaviour Change Wheel Kilde: Michie et al, 2011, p. 7.

COM-B systemet Kilde: Michie et al, 2011, p.4.

2 skoler – 1 resultat  Vestre Skole i Grenaa  Sønderskov-Skolen i Sønderborg  Forældre vs. Skolen  Økonomi vs. Miljø  Overblik og sammenhæng  Ledelsens udtalelser

En gennemgribende intervention  Capability, opportunity, motivation Undervisning, aktiviteter, normer  Inddrage forældre, lokalmiljø  Tilpasning af undervisningen  Skab sammenhæng og struktur

Tak for opmærksomheden  Spørgsmål?