Professionelt nærvær Distance Distant Evnen til at have overblik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kollegavejledning i teori og praksis
Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet.
Oplæg om Habermas og demokrati
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Underviseren – hvordan kan du arbejde med dig selv
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Kreativitet og innovation i ALT
Lærings- og praksisfortællinger:
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Fra dagligstue til konsultation? Cecilie Rubow: Institut for Antropologi.
Modstand som forandringspotentiale
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Hvad er en brugergrænseflade
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Hvad render vi rundt og laver?
Jyske Bank Anne, Christian, Michael & Rasmus. Den nye Jyske Bank ► De forsøger sig med et nyt og mere ungdommeligt koncept, som de reklamere for via tv-reklamer.
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Ude i felterne / Dorete Larsen1 Summa og ændringerne i formatet Kritiske bemærkninger ud fra erfaringer i forbindelse med implementering på Statsbiblioteket.
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
Kollegial supervision Pædagogisk kompetenceudvikling
Workshop: ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen”
Program - ICDP International Childhood Development Program
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Call Recorder Oygo Hvor sikker ønsker du at være? Software Call Recording løsning til Emotion W880 Headsets.
Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Terminalerklæring Tryghedskasse
Implementering af strategi
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Brug af hjælpetekst ved ordination af perorale antikoagulantia (VKA) og ved epikriseskrivning Medicinsk afdeling Kolding sygehus 28.April 2014 John Buch.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Bjarne Wahlgrens definition
P0-erfaringsopsamling
Kommunikation Modul A.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
Projekt: Koncept til formidling
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
Præsentationens transcript:

Professionelt nærvær Distance Distant Evnen til at have overblik Supervision Distance Evnen til at have overblik Distance betyder, at man både har kontakt med deltagerne og med sig selv og samtidig et fagligt og socialt overblik, som gør, at man kan se situationen oppe- og udefra. Hjælp Vejledning Distant Distant betyder, at man som formidler ikke har fornemmelse for deltagerne… Jørgen Kloster Larsen

Professionelt nærvær Indlevelse Ubevidst selvoptagethed Evnen til at lytte Indlevelse er derimod en evne til at se deltagerne, som mennesker, der er forskellige fra en selv – kombineret med faglige og sociale antenner for deres faglige og personlige behov og forudsætninger Ubevidst selvoptagethed Den ubevidste selvoptagethed viser sig ved, at man kun ser de deltagere, der ligner en selv Jørgen Kloster Larsen

Professionelt nærvær Engagement Faglig selvfortabelse Evnen til at have sig selv og hjertet med Engagement betyder derimod, at man forbliver i kontakten med deltagerne, samtidig med at man selv er optaget af situationen – fagligt og socialt… Faglig selvfortabelse Nogle undervisere er så optaget af deres egen formidling, at de ”glemmer” kontakten med deltagerne og mister fornemmelsen for situationen… Jørgen Kloster Larsen

Professionelt nærvær At holde overblik og samtidig være i kontakt med deltagerne. At lytte og at se alle. At rumme både deltagerne og det faglige. Jørgen Kloster Larsen

Professionelt nærvær Litteratur: Kristiansen, Marianne (1998): Professionelt nærvær - om underviseres ubevidste kommunikation .I Alrø, Helle; Kristiansen, Helle (red) : Personlig kommunikation og formidling. Aalborg, Aalborg Universitetsforlag. s. 77-112. Alrø, Helle; Kristiansen, Helle (red) (1998): Supervision som dialogisk læreproces. Aalborg, Aalborg Universitetsforlag Jørgen Kloster Larsen