FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Danehofskolens værdigrundlag
Børns sociale liv med digitale medier
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Temadag om undervisningsmiljø
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Red Barnet og Mary Fonden I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Lærings- og praksisfortælling
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Livsmod - tematimer om digital mobning
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnets I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Dansen omkring handicapbegrebet
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Intern kommunikation PR og presse
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 1 December 2006 Vintersbølle Skole.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Perspekt 2 Rockwool Fonden © Knægt & Vinter Arbejdsark 31a.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Fri for Mobberi.
AKT på Dybbøl Skolen.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Fleksible fællesskaber
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Handleplan for Dalby Skole
Ansvarlig.
Den pædagogiske læreplan
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Præsentation af Mary Fonden og Red Barnets antimobbeprogram ”Fri for Mobberi”

FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne er: børn, forældre og professionelle

VÆRDIGRUNDLAG Tolerance at se og acceptere forskelligheder i børnegruppen, og behandle hinanden som ligeværdige Respekt at acceptere og tage hensyn til alle børn i gruppen Omsorg at udvise interesse, medfølelse, bekymring og hjælpsomhed overfor alle børn Mod at sige fra og markere egne grænser og sige til, når man ser børn, der overskrider andres grænse

FOKUS OG GRUNDLAG Skabe positive og venskabelige børnefællesskaber Tidlig og forebyggende indsats Fokus på at aktivere tilskuerne Mobning blandt børn er de voksnes ansvar

MOBNINGENS ÅRSAG Mobning skyldes lav tolerance i gruppen Fokus på det rigtige og forkerte i gruppen

MOBNING ER Mobning er et gruppefænomen Udstødelseshandlingerne får en systematisk karakter Mobbeformerne kan være direkte og forfølgende eller være indirekte udelukkende Mobningen foregår i en social sammenhæng, hvor barnet ikke kan trække sig fra (Rabøl Hansen, 2010)

BØRNESYN Et nyt børnesyn – fra individ til kontekst/kultur Mobning handler ikke om onde børn - mobning handler om onde mønstre Mønstre ses allerede i børnehaven og udvikles videre i indskolingen

DRILLERI FOR SJOV - DRILLERI FOR ALVOR Brug begreber 3 – 8-årige forstår At blive drillet for alvor gør barnet ked af det At blive drillet for sjov gør barnet glad Hjælpe børnene med at relatere begreberne til deres oplevelser og erfaringer

KUFFERTEN INDEHOLDER Bamseven Faghæfte og aktivitetshæfte Samtaletavler Massageprogram – ”Den man rører ved mobber man ikke” Venskabsprogram – ”Bedre venner” Bogen ”Hemmelige venner”

BØRNEHAVEKUFFERT Mary Fonden og Red Barnet har også udviklet en kuffert til børnehavebørn

INDDRAGELSE AF FORÆLDRE Vigtigt at forældre involverer sig i det forebyggende arbejde og bakker op om skolens initiativer Forældretips mod mobning Samtaletavler til forældre Dilemmakort til forældre

Her findes en børne-, forældre- og fagvoksenside! For yderligere information om Fri for Mobberi www.friformobberi.dk Her findes en børne-, forældre- og fagvoksenside!