Cost-benefit analyse af cykling og sundhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Ikke-motoriserede transport former
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Koncernchef i Tryg Vesta Group
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Emner/Indlæringsmål lekt. 5+6
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
15.1 Den lineære metode Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
LK møde Grand Hotel Odense To punkter på max. ti min. 3½ min: Arrangementer i 2013/2014 5½ min: Oplæg til samarbejde mellem korps, regioner.
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Sandheden Den statistiske sandhed Den oplevede sandhed
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Procent til decimaltal
Støj- og luftforurening i søgaderne
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Virksomhedens ide og mål
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Pensionsordningen skal tilpasses medlemsgruppen!
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Blødgøring nytænkning af forsyningskonceptet HOFOR
København, den 1. maj 2006 Konverterings- gevinster og tillægsbelåning 2005 Seniorkonsulent Simon Bjerremann Jensen.
Den danske brug af forsigtighedstilgangen Christian Ege Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd Kemiens Dag, 20. november, 2014.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
Cykling, motion, miljø og sundhed
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Finansiel vurdering af investeringer
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Udgifterne til sårbehandling i kommunerne vil stige med 30 % i perioden p gr af ændringer i demografiske data.  Hjort A et al: Cost of wound.
Matematik B 1.
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Ulighed, fattigdom og social arv
Præsentation.
Grunde til at jeg elsker dig
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentationens transcript:

Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Baggrund Cykling, motion, miljø og sundhed rapport fra Det Økologiske Råd, Hjerteforeningen, Skole og Samfund og Dansk Cyklist Forbund (støttet af Sundhedsstyrelsen og Rockwool-fonden) Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Cykelfremme i Danmark Baggrund for beregningerne Potentialer for more cykling Omkostninger til cykelfremme Transportmæssige effekter Fravær af officielle tal Sundhedseffekter Projektspecifikke tal Generelle tal Projektresultat Beregning af brugergevinster Følsomhedsanalyse Anbefalinger Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Baggrund for beregningerne General nedadgående tendens for cykling Dog stigning i cykeltrafik i Odense og København bil cykel Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Baggrund for beregningerne Odense, opnået i 4-års periode: 20% stigning i cykeltrafik (når der kompenseres for andre effekter) 20% færre cyklist-skader 5 mill. kr ekstra om året befolkningstal (i by): 170.000 Cykeltrafik i København København, faktisk udvikling over 10 år: 40% stigning i cykeltrafik 27% færre cyklist-skader 25 mill. kr. brugt årligt befolkningstal: 500.000 Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Potentialer for mere cykling Cykling og bystørrelse Område Cykling (km pr. person pr. dag) København og Frederiksberg 2,5 Københavns forstæder 1,4 byer med over 100.000 indbyggere 1,8 byer med 10-100.000 indbyggere 1,3 byer med 2-10.000 indbyggere 0,9 mindre byer og land 0,6 Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Potentialer for mere cykling De mest cyklende kommuner Kommune Cykling (km pr. person pr. dag) Frederiksberg 2,5 København 2,4 Odense 2,1 Holstebro Rønne Gladsaxe Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Potentialer for mere cykling Antagelse 1: Cykling i byer med mindst 5.000 indbyggere (2,7 milllioner) øges til niveauet i København. Antagelse 2: En del af de korte, motoriserede ture overføres til cykel. Turlængde antal bil- tog og busture (1.000 pr. dag) gennem-snitlig turlængde (km) transport (mio. km pr. år) andel antaget overført til cykel transport overført til cykel (mio km. pr. år) 1-2 km 1.127 1,5 617 33% 204 3-4 km 1.038 3,5 1.326 25% 332 5-6 km 924 5,5 1.855 20% 371 I alt 906 Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Potentialer for mere cykling Konklusion: 900 millioner kilometer mere cykling pr. år blandt de 10-84-årige (nuværende niveau: 1.778 millioner kilometer pr. år, dvs. en forventet 50% stigning) -> 1 milliard (1.000.000.000) kilometer mere cykling pr. år, mindre børn medregnet Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Omkostninger til cykelfremme Opbygningsfase: 150 millioner kr. pr. år (i 12 år) 120 millioner kr. til infrastruktur 30 millioner kr. til information og kampagner Vedligeholdelse: 50 millioner kr. pr. år (i 38 år) 25 millioner kr. til infrastruktur 25 millioner kr. til information og kampagner Begrundelse: Odense (170.000) brugte 5 millioner kr. ekstra pr. år over 4 år København (500.000) bruger 25 millioner kr. om året projekt indtægt år Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Transportmæssige effekter Gang: 200 million person-km pr. år (+30%) Cykling: 1.000 million person-km pr. år (+50%) Offentlig transport: -900 million person-km pr. år (-12%) Bilkørsel: -900 million person-km pr. år (-2%) Nettoeffekt: -600 million person-km pr. år (-1%) Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Fravær af officielle tal Transport- og Energiministeriets manual for samfundsøkonomisk analyse Markedspris-metode. Nøgletalskataloget (kørselsomkostninger, skat, tidsomkostninger, eksterne omkostninger etc.) indeholder ingen tal for gang og cykling, og derfor heller ingen tal for sundhedseffekter. Behov for en række antagelser. Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Sundhedseffekter Officiel anbefaling: En halv times motion om dagen Input: 183 timers aktivitet pr. år (f.eks. gang eller cykling). Effekt: 40-50% reduktion af risikoen for en række sygdomme (hjerte-kar, kræft, diabetes, muskel/skelet, rygsmerter, depression), mindre sygefravær og øget produktivitet, længere levetid (flere sunde leveår). Årlige besparelser pr. aktiv person: 4.200 kr. (Schweiz, Brian Martin et. al, 2001) 7.300 kr. (Norge, TØI, 2002) 5.500 kr. (UK/Harry Rutter, statistisk værdi af liv, upubliceret) ??? kr. (ingen danske tal, men de vil formentlig ligne) pr. time 23 kr. 40 kr. 30 kr. Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Sundhedseffekter Offentlige besparelser Sundhedsbesparelser (gevinster) Brugergevinster sundheds-effekt motion Valgt: 35 kr. pr. time, reduktionsfaktor 0,5, offentlig / bruger 40% / 60% Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Projektspecifikke tal Trans-port-middel gang cykel off. tr. bil Hastig-hed (km/time) 5 16 25 40 Kørselsom-kostninger (kr./pkm) 0,40 2,00 1,89 Tidsom-kostninger (kr./time) 35 59 Sundheds-gevinster (kr./time) 35 Direkte brugerkonsekvenser: 44 millioner ekstra timer pr. år brugt på transport (+75%) 3 milliarder kr. i kørselsomkostninger sparet pr. år Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Projektspecifikke tal Trans-port-middel gang cykel off. tr. bil Hastig-hed (km/time) 5 16 25 40 Kørselsom-kostninger (kr./pkm) 0,40 2,00 1,89 Bruger-gevinster (kr./pkm) 0,81 0,43 Sundheds-gevinster (kr./pkm) 3,50 1,09 Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Projektspecifikke tal Trans-port-midde gang cykel off. tr. bil Hastig- hed (km/time) 5 16 25 40 Eksterne omkostninger (kr./pkm) 0,38 Ulykkes-omkostninger (kr./pkm) Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Projektspecifikke tal adfærds-ændring 12 år Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Generelle tal Kalkulationsrente 6% p.a. (til beregning af nutidsværdi) Forvridningstab 20% Nettoafgiftsfaktor 1,17 Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Projektresultat nettonutids-værdi (mill. kr.) -1.248 -229 -541 8.168 -4.912 -18.442 97 27.586 3.866 12.252 -3.382 fuld årlig effekt (mill. kr. pr. år) 718 -431 -1.620 1.697 340 1.076 Offentlige udgifter mv. Initial investering i infrastruktur Vedligehold af infrastruktur Kampagner og information Offentlig andel af sundhedseffekter Ændret skatteprovenu Driftsindtægter offentlig trafik Restværdi af infrastruktur Brugergevinster Eksterne omkostninger Øvrige sundhedseffekter Forvridningstab Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Projektresultat Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Projektresultat Nettonutidsværdi Benefit-costforhold Intern rente 23.216 1,35 66,4 mill. kr % p.a. Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Beregning af brugergevinster GRO: Generaliserede rejseomkostninger = Kørsels- og tidsomkostninger Cost-elasticitet anvendt (normalt -1,2 til -0,05; -1,0 brugt for gang og cykling) Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Følsomhedsanalyse Væsentligste faktorer: Sundhedseffekter (omfang, offentlig andel) Overføringsforhold (km gang/cykel/offentlig transport/bil) Brugergevinster (cost-elasticitet for gang og cykling, tidsomkostninger) Mindre vigtigt: Forholdet mellem investering og adfærdseffekter Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005

Anbefalinger At undersøge nærmere: Sundhedseffekter (omfang, offentlig andel) Overføringsforhold (km gang/cykel/offentlig transport/bil) Tidsomkostninger og cost-elasticitet for gang og cykling (til beregning af brugergevinster) Thomas Krag Mobility Advice Cykelkonference Odense, 27 April 2005