Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 27. oktober

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Advertisements

Securities Law Legislation EU-Forum den 6. december 2012 Pernille Christiansen.
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
EU og det danske sundhedsvæsen
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
EU’s økonomiske politikker – Det indre Marked den 16. august 2013
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv industripolitik.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
EU’s Handlingsplan for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og bæredygtig industripolitik velkommen til Miljøstyrelsen.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
EU’s økonomiske politikker – Det indre Marked den 16. august 2011 To emner: Det indre Marked og Økonomisk og Monetær Union Dagsorden: 1)Begreber og teorier.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Tillid Temadag for AMIR
mulige reformstrategier
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 20. oktober
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
Kodeks for offentlig topledelse
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
NBO – 60 års nordisk boligpolitisk samarbejde NBO stiftet i 1950 – almennyttige og kooperative boligorganisationer i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Communication Green Public Procurement (GPP) ’Offentlige indkøb for et bedre miljø’ Mette Lise Jensen, Miljøstyrelsen.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Handel med korn mellem landmænd
Globalisering, side
Afslutningen om reformperioden fra 1780’erne og dens følger En privatisering af den tidligere fælles jord – incitament til at forbedre og bevare ressourcen.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
11 Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik Den 10. august 2016 Dagsorden: 1) Nøglebegreber 2) Karakteristik af EU-landbruget og EU’s landbrugspolitik 3)
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
EU’s politiske økonomi – Det indre Marked den 11. august 2017
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Reformer af EU-samarbejdet Jens Blom-Hansen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet 22. august 2017.
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
EU’s politiske økonomi – Det indre Marked den 17. august 2018
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 27. oktober Dagsorden: 1) Det indre marked-processen 2) Konklusion: Det indre marked-processen og interesserne 3) Hvorfor landbrugspolitik? 4) Problemer og reformer af EU’s landbrugspolitik 5)Politisk asymmetri i landbrugspolitikken 1

Det indre markedprocessen A) Fjernelsen af de fysiske barrierer på det indre marked: - grænsekonkrol, grænseformaliteter m.h.t. varer - m.h.t. personer kunne der ikke nås til enighed, derfor Schengen

Det indre marked-processen B) Fjernelsen af de tekniske barrierer (catch-all): - ny metode vedr. teknisk harmonisering: a) nyt princip om gensidig anerkendelse, b) harmonisering holdes på et minimum, resten overlades til standardiseringsorganerne CEN og CENELEC og c) CE-mærke = grundlæggende bestemmelser er opfyldt - offentlige indkøb – alle nationale favoriseringer fjernes - tjenesteydelsesområdet: åbning og liberalisering af markedet for banker, vandforsyning, transport etc. - har været en langstrakt proces, jf. servicedirektivet

Det indre marked-processen C) Fjernelse af fiskale barrierer: - minimummomssats på 15 % - gælder for alle stater, inkl. nye EU-medlemmer - minimumssatser for alkoholholdige drikke og tobak - Score Boards over den gennemførte lovgivning år for år for hvert medlemsland.

Det indre markedprocessen Konkurrencepolitik a) primær ret (traktatgrundlaget): undgå konkurrenceforvridninger b) sekundær ret: reguleringer på især tre områder: i) antitrust – hindre karteldannelser ii) statsstøtte – forbudt som hovedregel, godkendes kun, hvis det er i hele EU’s interesse, og hvis den sigter mod opfyldelsen af bestemte sektor- eller regionalpolitiske mål iii) fusionskontrol – forhåndsgodkendelser heraf siden 1989 og løbende overvågning

Det indre markedprocessen EU’s konkurrencelovgivning ser ved første øjekast ud til at være stærkere end USA’s. Inkluderer også regeringsejede og –subsidierede virksomheder. Alligevel er det ikke nødvendigvis tilfældet. Afhænger også af 1) Kommissionen politiske slagkraft og 2) om der er en herskende ideologi om det ønskelige i skabelsen af europæiske champinions.

Det indre markedprocessen Deregulering og reregulering i det indre marked DEREGULERING: store sektorer er blevet dereguleret: 1) Luftfarten: fra statsstøttede flyselskaber med rejser til overpriser til almindeligt konkurrenceudsatte virksomheder. 2) Telekommunikation: fra statsmonopoler med få ydelser til almindeligt konkurrenceudsatte virksomheder med mange ydelser. 3) Elforsyning: liberalisering, men stort set ingen effekt 4) Finansielle tjenesteydelser: mange fusioner, men mere konkurrence? 5) Servicesektoren: er beskedent på vej

Det indre markedprocessen Men også en del REREGULERING: miljøpolitik, socialpolitik Miljøpolitikken blev en del af EU’s traktatgrundlag med Den Europæiske Fælles Akt og Maastricht-traktaten (kvalificeret flertal). • der er mere lovgivning på dette område end på noget som helst andet område • hvorfor? • A) undgå negative eksternaliteter i det indre marked og undgå informationsassymmetri via mærkning? • B) hensyntagen til diffuse miljøinteresser (kraftige i 80’erne og 90’erne)? • C) understøttes af, at der kom et højt beskyttelsesniveau – selv i medlemslande, som allerede i forvejen havde et sådant

Det indre markedprocessen Det indre markeds sociale dimension: • det sociale charter i 1989 med nye rettigheder f.eks. ved afskedigelser • Maastricht-traktatens sociale protokol indebar social dialog, især mellem arbejdsmarkedsrepræsentanterne på EU-niveau: ETUC, UNICE og CEEP • disse organisationer konsulteres altid ved større forslag på området • parterne kan indgå egne euro-aftaler – f.eks. om distancearbejde, men er de henstillinger eller bindende?

Konklusion: Det indre markedprocessen og interesserne Det indre marked og interesser På den ene side: Erhvervsinteresserne er bedre organiseret end forbrugerne og miljøinteresserne på grund af: 1) erhvervslivet kan sikre sig flere ressourcer fra medlemmerne på grund af færre problemer med kollektiv handling = handlinger, hvor alle får fordel af enkeltaktørers handlinger, 2) i politiske multilevel systemer har erhvervslivet interesse i at sikre, at reguleringspolitikker foregår på det højest mulige niveau og 3) erhvervslivet har en særlig interesse i at bevæge reguleringspolitikken væk fra den korporatistiske beslutningsproces på nationalt plan

Konklusion: Det indre markedprocessen og interesserne På den anden side: Kommissionen er en quango, • som af strategiske og legitimitetsmæssige årsager ikke altid lægger sig tæt op ad erhvervslivet • vil have frihed til at agere policy entreprenør • har samtidig sine egne interesser og netværk • endelig har kommissærerne deres eget politiske bagland

Hvorfor EU’s landbrugspolitik? Den historiske baggrund (sult mv.) Skabe tværnational interessegruppe Fransk-tysk aftale Landmændenes indkomstproblemer  Landmændene bruger det politiske system som et alternativ til at “løse” deres indkomstproblemer

Willard Cochranes trædemålleteori Indkomstproblemer i landbrugssektoren  Prisstøtte  Mere efterspørgsel efter landbrugsjord, dvs. kapitalisering af prisstøtten  Højere priser på landbrugsejendomme 

Problemer i EU’s landbrugspolitik Efter 1973: Produktionen op med 2 % p.a. Forbruget op med 0,3 % p.a. Teknologiintensiv produktion  Trussel mod grundvandsressourcerne Store producenter støttes mest: 20-80 fordeling Ingen forbedring i almindelige landmænds indkomster

Reformer af EU’s landbrugspolitik 1984: Kvoter på mælkeproduktionen 1992-93 (MacSharry): Nedsættelse af kornprisen med 35 % Landmændene kompenseres via arealpræmier Braklægningsordninger 2003-04 (Fischler): Delvis afkobling af pristøtte fra produktion Nedsættelse af de fleste politisk fastsatte produktpriser Direkte indkomststøtte

Forklaringer på landbrugsreformerne Internt pres – Lille betydning Eksterns pres – WTO forhandlinger, USA og forestående udvidelse Resultater Ekstern liberalisering Intern bureaukratisering

Asymmetri Beskyttelse Liberalisering Landmænd Forbrugere/ Skatteyderes

Landmændenes interesseorganisering Forholdvis homogene præferencer Antallet af landmænd (stemmemagt) Selektive incitamenter En elitegruppe med store individuelle ressourcer Bestemmer: Organisationsgraden og -slagkraften