Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Introduktion til Sprogpakken
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Literacy I Leg Early Years Transistion Programme Ole Henrik Hansen Tirsdag, d. 17. februar 2009 Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Lærerprofessionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Årsplan – en kort en lang
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Læsning.
De seks bedste billeder fra gruppen
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Relations kompetencer
Sprogbaseret læring i naturfag
Tidligere sprogstart i engelsk og fransk – længere læringsforløb.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Engelsk og tysk fra klasse Krogerup Højskole.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Materialeudvikling – hands-on til franskfaget fra klassetrin.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
- Kom tættere på dit barns skolegang
Den pædagogiske læreplan
Naturfag.
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet? Legende læring, læring i leg i sprogfagene engelsk, fransk og tysk ved lektor, ph.d. Annette Søndergaard Gregersen, Professionshøjskolen UCC, læreruddannelsen

Folkeskolereformen Faget engelsk er et obligatorisk fag fra 1.-9. klasse. Faget tysk er et obligatorisk fag fra 5.-9. klasse, dog kan eleven vælge fransk, hvor skolen udbyder det.

Kompetenceområder: Hvert sprogfag er bygget op af kompetenceområder (tidligere centrale færdigheds- og kundskabsområder). Der er 3 kompetenceområder i sprogfagene: mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation og kultur og samfund. www.emu.dk

Eksempel fra engelsk 1.-4. klasse Hovedvægten lægges på det mundtlige arbejde. Gennem legeprægede aktiviteter opbygges elevernes sproglige selvtillid. Eleverne skal hjælpes til aktivt at konstruere mening gennem sammenkædning af sprog og handling. Emneområderne skal dels være konkrete og virkelighedsnære, dels appellere til elevernes fantasi.

Eksempel fra vejledningen til fransk En række sprog- og bevægelseslege, fx gættelege, lege med ordkort, informationskløft eller informationsudveksling er øvelser, hvor eleverne oplever glæde ved at udtrykke sig på fransk. Der kan leges med at gætte nogle ord eller vendinger, ved at mime eller ved at lege 20 spørgsmål til professoren. Egnede spil er endvidere talbingo, billedlotteri, fx jeu de mémoire, hvor man skal parre kort, eller andre kortspil, hvor man skal samle kort fra samme gruppe, fx dyr eller frugter.

Eksempel fra vejledningen i tysk Det er dejligt at røre sig, også i tyskundervisningen. Man kommer til at grine, og så er det ovenikøbet en effektiv måde at lære på. Sprog læres med alle sanser, og det går allerbedst ved at aktivere så mange sanser som muligt. Men det er især kroppen, der er god til at huske. Derfor er det en god ide at kombinere sprogtilegnelse med bevægelse.

Om læring Knud Illeris: ”Vi kan lære hvor-som-helst og når-som-helst. Citat fra: Bruun, Birgit og Anna Knudsen: Moderne psykologi – temaer, side 162,linje 31, Billesø & Baltzer, 2001

Om leg Stig Broström: ”Leg bidrager til udvikling af fantasi. Rollelegen kan kun gennemføres, hvis barnet i fantasien kan forestille sig rollen og handlingerne. Tilsvarende må børnene kunne tillægge legehandlingerne og legerekvisitterne en anden betydning, altså en symbolfuktion”. Kilde: idunn.no - tidsskrifter på nett Nordisk tidsskrift for spesialpedagogikk 2002/ Nr 02-03/ Børns sproglige læring via leg

Rollelegens betydning ”I rollelegen bruger børnene hele tiden sproget. De forhandler og aftaler ved hjælp af sproget. Men sproget bliver ikke blot brugt som redskab til at formidle et indhold. I legen dyrker børnene også sprogets formside, de leger med ordene og anvender ofte en sætningsmelodi, og fordrejer stemmen i overensstemmelse med rollen, hvilket antages at udvikle en metafonologisk kompetence” (Vedeler, 1987). (Fra: Barns kommunikasjon i rolleleg, Universitets forlag)

Tidligere sprogstart: Pædagogiske, forskningsbaserede principper * Uv bygger på elevens første sprog/Elevinddragelse God struktur og fast rammer Den interkulturelle dimension inddrages Elevbevidsthed om egne læringsstrategier/feedback Elevoplevelse af sprogtilegnelse som en individuel proces med fokus på motivation, progression og kontinuitet Forældreinddragelse http://www.folkeskolen.dk/544233/saet-maal-for-den-sproglige-leg  

Tre aldersgrupper 6-9 år: legende tilgang til læring Fra 9 år: mere skolelæringstænkende Fra 11 år: i højere grad bevidst om deres styrker og svagheder og har i gode læringsforløb har udviklet redskaber til at håndtere disse.

Anbefaling 1/8 At bygge på barnets veje til læring Leg: at lære sprog gennem leg Narration: at lære sprog gennem fortællinger Immersion (fagintegreret undervisning): at lære sprog gennem ting/verden

Anbefaling 6 Tidlig sprog er mere end leg Motivation skabes ikke kun gennem leg, men også gennem intellektuel udfordring og glæden ved personlige læringsresultater Sproglige aktiviteter, som skaber selvtillid, suppleres af aktiviteter, der har fokus på fluency og korrekthed Læsning og skrivning indføres på et tidligt tidspunkt snarere end udelukkende at koncentrere sig om at lytte og tale

Sprogforum 58 Begyndersprog Dette nummer af Sprogforum om begyndersprog indeholder en række artikler som fra forskellige vinkler illustrerer, belyser og analyserer arbejdet med begyndersprog fra folkeskolens yngste elever til studerende på universitetet. Spørgsmålene som tages op, er mange: * Hvornår skal begyndersprog begynde? I 1., 3. eller 5. klasse? * Hvordan skal vi undervise i begyndersprog? * Hvilke materialer skal vi bruge, og hvilken rolle spiller læreren, eleven,sproget og konteksten? Bidragene i dette nummer af Sprogforum er meget forskellige, men udspringer alle af en fælles interesse for begyndersprog, pædagogik og sproglæring.