Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dialog og læring i klagesager
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Arbejdsdeling mellem kommuner og region på psykiatriområdet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Kommunernes tilbud til personer med spiseforstyrrelse eller selvskade
Tre nye tilbud til patienter i Nord
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Anne-Rose Wang Centerchef
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Samarbejde mellem RHP og socialpsykiatriske botilbud i KK vedr
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Sygeplejerske Lone Woelders
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Christian Worm – Direktør i Koncern Plan, Udvikling.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Lone Tonsgaard, Projektleder
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
Lederforeningen for VUC:
Samarbejde med praktiserende læger
Målsætninger på psykiatriområdet
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen 26. Maj 2009 Behandlingsretten set fra en kommunal synsvinkel v. direktør Jens Elmelund.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Den 2. november København Workshop 1: Masterplan Esbjerg – Kommunal/regional koordinering V/ Sygeplejefaglig direktør Ole Ryttov, Psykiatrien Region.
Tyktarms- og endetarmskræft
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Arbejdsgruppe vedr. opfølgning på den ekstern kommissionsrapport Møde i HMU den 4. februar 2013 Orientering ved Gert Pilgaard.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Pakkeforløb i Region Hovedstadens Psykiatri
Kommunikation med kommunerne
Projekt ”forebyggelse af genindlæggelse – en fælles indsats” Et samarbejde mellem Gladsaxe kommune og Psykiatrisk Center Ballerup Eva Tangdal Ledende.
Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (A CAPS) Brug under.
Psykiatriens Hus – et konstrueret patientforløb. Kenneths situationProfessionel kontaktLovgivningDok-system Dag 1 Kenneth søger hjælp hos kommune pga.
Hvordan kan vi have fokus på indsatser med afsæt i borgerens behov og ønsker mere end systemets muligheder? Bjarne Yde ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien.
© Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
Sundhedskoordinator og Klinisk Funktion Kenneth Kibsgård Klinisk Socialmedicin & Rehabilitering Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Region Midtjylland.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
Sammenhængende patientforløb Regionsrådets midlertidige udvalg nedsat REGIONSÆLDRERÅD HOVEDSTADEN.
Modernisering og Akkreditering
VELKOMMEN til Stort Fællesmøde for Almen Praksis på Fyn
MTV af Demens: Organisation
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Samarbejdet mellem Gladsaxe Kommune og de praktiserende læger
Præsentationens transcript:

Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg for planområde nord 27. februar 2014 Samordningskonsulent Anja Methling

Dagsorden Om undersøgelsesmetoden Data fra kommunale og regionale samarbejdspartnere Data fra praktiserende læger Generelle tendenser Særlige opmærksomhedspunkter Forslag til opfølgning og initiativer

Om undersøgelsen I forbindelse med PCNs arbejde med LEAN er der opstillet et mål om, at der blandt vores eksterne samarbejdspartnere skal være 85 % tilfredshed med det tværsektorielle samarbejde. Undersøgelsen er foretaget i perioden oktober-november 2013 og har to spor: Kommunale og regionale samarbejdspartnere: Der er udsendt spørgeskema til 71 respondenter fra følgende områder i de ni kommuner i centrets optageområde: Voksenmyndighedsområdet Socialpsykiatrien De kommunale misbrugsrådgivninger Jobcentrene Familieafdelingerne Hjemmeplejen Plejecenterområdet Mindre kommunale botilbud De større psykiatriske botilbud med døgndækning: Orion, Klintegården og Johannes Hages Hus. Praktiserende læger: Der er udsendt spørgeskema til 50 tilfældigt udvalgte praktiserende læger i optageområdet med en fordeling efter antal borgere i den enkelte kommune.

Om undersøgelsen For de kommunale/regionale respondenter er der sendt et spørgeskema til en ledelsesrepræsentant i hver afdeling. Kun respondenter, der inden for det seneste år har haft kontakt til patienter i behandlingsforløb i Psykiatrisk Center Nordsjælland, har deltaget i undersøgelsen. Spørgeskemaerne omhandler tilfredsheden på følgende områder: Det generelle samarbejde, skriftlig og mundtlig kommunikation, tilgængelighed, involvering undervejs i patientforløbet, udskrivningsmøder og planlægningskonferencer, koordinationsplaner og udskrivningsaftaler iht. psykiatrilovgivning samt behandlingsforløbet generelt. Svarprocenten er 66 (47 ud af 71) for de kommunale/regionale respondenter og 28 (14 ud af 50) for de praktiserende læger.

Om undersøgelsen Respondenterne har haft følgende svarmuligheder: I høj grad tilfreds Tilfreds I nogen grad tilfreds I mindre grad tilfreds Ikke tilfreds I den efterfølgende analyse er svarene kategoriseret på følgende måde: I høj grad tilfreds Tilfreds I nogen grad tilfreds I mindre grad tilfreds Ikke tilfreds I nogen grad tilfreds Tilfreds

Tilfredsheden hos de kommunale og regionale samarbejdspartnere

(Tallene i parentes angiver antal besvarelser)

Kvalitative kommentarer ”Aftaler vedr. udskrivelsen er hovedsagelig foregået via telefonen. Det er hyppigt socialrådgiveren der koordinerer udskrivelse og her er dokumentationen i orden.” ”Vi får det tit senere end beboeren er retur.” ”Den største udfordring i samarbejdet er fortsat den tværsektorielle overgang, i sær i forhold til medicinstatus.” ”Vi får sjældent medicinstatus automatisk, og skal bruge en del tid på at koordinere dette med distriktspsykiateren.” (Orion) ”Vi har adskillige gange oplevet at EPM ikke er opdateret ved udskrivelse af beboer.” (Klintegården)

(Tallene i parentes angiver antal besvarelser)

Kvalitative kommentarer ”Jobcentret bliver ikke altid inviteret og det vil vi meget gerne hvis vi har en aktie i en borgersag. Vi vil gerne inviteres så vi kan lægge fælles planer der også involverer borgerens arbejdsmarkedsperspektiv og så planerne er koordineret.” ”Vi får tilbuddet om at komme med til udskrivningsmøde med meget kort varsel. Hvilket bevirker det ikke altid er muligt at sende et personale af sted hvis der ikke er ekstra på vagtplan og vi har selv dårlige beboere på stedet.”

(Tallene i parentes angiver antal besvarelser)

Tilfredsheden hos de praktiserende læger

(Tallene i parentes angiver antal besvarelser)

Kvalitative kommentarer ”Patienter der henvender sig i psykiatrisk skadestue og som ikke skønnes krævende akut indlæggelse - hjemsendes med anmodning om at henvende sig til egen læge for at få en henvisning til et psykiatrisk amb. forløb. Det er tidsspilde og krævende for os at skulle lave henvisning på en patient som allerede er noteret for samme lidelse i psykiatrisk regi.” ”…svært at komme til at tale med psykiater. (…) Svært at få patienterne ind - visitationen stram og ugennemsigtig”

(Tallene i parentes angiver antal besvarelser)

Kvalitative kommentarer ”Får som regel den psykiatriske skadestue, når jeg vil tale med en psykiater. De gange jeg har villet tale med en psykiater får jeg en uerfaren læge i telefonen.” ”Det er for svært at få kontakt. Stilles igennem for mange gange = tager for lang tid. Når kontakten i akutte situationer er etableret da venlig og informativ.”

Ekstern formidling af undersøgelsen Orientering af samordningsudvalget Mail til respondenterne med udvalgte data samt orientering om hvordan der følges op på undersøgelsen Orientering af øvrige planområder i RHP gennem samordningskonsulenter samt ledende/koordinerende socialrådgivere

Videre analyse af undersøgelsens resultater - kommunale og regionale samarbejdspartnere Kontakt til områder med lav tilfredshed, ex. udvalgte kommuner, socialpsykiatri, botilbud, kommunal misbrugsrådgivning, hjemmepleje med henblik på en uddybning af svar samt drøftelse af mulige initiativer i forhold til at forbedre tilfredsheden.

Forslag til initiativer til forbedring af sektorsamarbejdet Løbende undervisning af personale i PCN i samarbejdsaftalerne og det tværsektorielle samarbejde Pjece og plakat vedrørende samarbejdsaftalerne målrettet personale i Region Hovedstadens Psykiatri ”Kommunekontaktside” på RHPs intranet Eventuelt nyhedsbrev til samarbejdspartnere vedrørende centrets tilbud, organisationsændringer med mere

Forslag til opfølgning af undersøgelsen - praktiserende læger Opfølgning i forhold til de praktiserende læger:  Videre analyse af lægernes besvarelser  Koordinering af formidling af undersøgelsesresultaterne med praksiskoordinator Initiativer til forbedring af samarbejdet  Sikre information til de praktiserende læger om tilbud på PCN  Sikre arbejdsgange vedr. relevant og hurtig rådgivning til de praktiserende læger