Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Blenstrup et godt sted at bo
Advertisements

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Ny færdselslov - ændringer - skiltning af kommunebroer
Hvordan Venstre vil sikre et bæredygtigt landbrug med Grøn Vækst
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Ny Rute 26 – Viborgvej Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
Ellidshøj-Ferslev Kraftvarmeværk rørforbindelse til Svenstrup. Aalborg d. 11. august 2008.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Forarbejder til en kommende varmeplan Holbæk 2011
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
COWI PowerPoint design manual
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Velkommen hos Juvel A/S
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Solcelleanlæg – for private
Problemet vedrører hele Hørsholm
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
de sundhedsøkonomiske perspektiver
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Er mere motorvej løsningen?
SEO PÅ AU.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Investeringsafkast de seneste 12 måneder mio. Til aktionærerne fra: 6% – 35% 1/ – 1/ ,29 mia. kr. via aktier samt 655 mio. kr. via.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Chefkonsulent Leif Knudsen,
Afskedsreception for Erik Granum Program: 13.00Velkomst ved professor Lise B. Kofoed “Something about boxes” ved lektor Claus B. Madsen “Colour.
Biogas og Fjernvarme v/Henrik Andersen – Dansk Fjernvarme.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
Grundejerforeningernes indlæg Borgermøde 10. juni 2008 vedr. lokalplan 507 for boliger ved den gamle højskole i Himmelev.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
En fast Kattegatforbindelse
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
1 SKAT kommer med ét datasæt: Omsætning for momsregistrerede virksomheder – samlet salg mia Data kan kombineres på flere forskellige måder.
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 3 - 4
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Finansiel vurdering af investeringer
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Strategisk investering & finansiering 2011
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Model til fremkommelighedsprognose på veje
Grunde til at jeg elsker dig
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Er mere motorvej løsningen?
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Trafikale og miljømæssige effekter
Pressemøde Region Midtjylland
Præsentationens transcript:

Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej

Fra sidste møde i Hærvejskomiteen: Behov for en samfundsøkonomisk analyse Basere samfundsøkonomi på trafikalt mest optimale linjeføring På nordlige del er linjeføring langs rute 13 mest optimal På sydlig del usikkert hvilken linjeføring mest optimal Begrænset aflastning ved Vejle Fjord Hvilke udvidelser af E45 der kan spares

Cowi har screenet 10 forskellige kombinationer af linjeføringer mht Cowi har screenet 10 forskellige kombinationer af linjeføringer mht. trafik og aflastning af E45 – specielt ved Vejlefjord

Mest optimale linjeføring: variant af NIRAS’ alternativ 1 største trafik og største aflastning af E45 – ikke mindst ved Vejlefjord mindre trafik og mindre aflastning af E45 hvis længere vest på uden tilslutning til E45 og E20 omkring Kolding/Skærup betyder begrænset aflastning af E45

Trafikale effekter med optimal linjeføring (2030) Trafik på Hærvejsmotorvej 2030 svarer til nuværende trafik Vejle-Aalborg Hærvejsmotorvejen aflaster E45 for 20-25% af trafikken

Samfundsøkonomi af en Hærvejsmotorvej Anslået anlægspris: 14-19 mia. kr. (2011 priser baseret på Transportministeriets enhedspriser og inklusiv 50% tillæg) Samfundsøkonomisk forrentning med åbning 2035: 8,4-11,1% (baseret på forudsætninger i Transportministeriets manual for samfundsøkonomiske beregninger) Sammenligning med E45 udvidelse: (sammenlignet med Vejdirektoratets E45 analyse – samme forudsætninger) Anlægspris Intern Rente Hærvejsmotorvej åben 2035 14-19 mia. kr. 8,4 – 11,1 % E45 udvidet i etaper fra 2025 – 2045 26-27 mia. kr. 8% Kombination Hærvejsmotorvej og delvis udvidelse af E45 22-35 mia. kr ?

Udvidelser af E45 kan delvis undgås E45 udvidelser (2030) Skal under alle omstændigheder udvides Med Hærvejsmotorvej er udvidelse ikke nødvendig Baseret på analyse af kritisk trængsel (95 % kapacitetsanalyse)