Psykoterapiens rolle i dansk psykiatri Psykoterapiudvalget
Program Hanne Stubbe Teglbjærg: Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Randi Luggin: Færdigheder i stedet for timetal? Gennemgang af den engelske model for beskrivelse af psykoterapifærdigheder, og af principperne i den engelske psykiateruddannelse. Lasse Mosegaard Schmidt: Gennemgang af de kognitive færdigheder i den engelske model Kirsten Melander: Psykoterapiuddannelse i Norge og Sverige
Diskussion Hvordan lærer psykiatere grundlæggende relations- og kommunikationsfærdigheder? Hvor meget psykoterapi bør alle psykiatere lære (grunduddannelsen)? Skal vi styre efter timer eller kompetencer – eller en kombination?
Færdigheder i stedet for timetal? Hvordan sikrer vi en ensartet kvalitet af grunduddannelsen i psykoterapi? Fra mange sider er der kommet ønsker om mere specifik beskrivelse af de færdigheder der skal læres, frem for bare et antal terapi- og supervisionstimer Krav til supervisor om at attestere at færdighederne er til stede
Den nye engelske psykiateruddannelse Indført 2010 Competency Based Curriculum Core psychiatry training (fælles for alle) Advanced curriculum modules – herunder bl.a. Medical Psychotherapy Eksamen flere gange undervejs
CORE programmet British Psychological Society's Centre for Outcomes Research and Effectiveness. Forskningsafdeling samt afdeling for træning og uddannelse Har udarbejdet beskrivelser af psykoterapeutiske færdigheder indenfor flere forskellige retninger psychology/CORE/competence_frameworks.htm
Psykoterapifærdigheder Generiske kompetencer Basale kompetencer for den enkelte terapiretning Specifikke kompetencer for den enkelte terapiretning Problemspecifikke kompetencer Metakompetencer
Anvendelighed i Danmark? Færdighedsbeskrivelserne må kunne inspirere til beskrivelse af kravene på såvel grunduddannelse som specialist- og supervisoruddannelse
Psykoterapiuddannelse af psykiatere Norge og Sverige Kirsten Rønborg Melander
Sverige METIS psykoterapiprojekt: Grunduddannelse 3 terminer dages teori (8 kursusforløb á 3 dage) 120 timers supervision I forbindelse m supervision har kursisterne patientforløb og her vælges fortrinsvis en bestemt retning (KAT, psykodynamisk eller systemisk) Teori er primært inden for KAT og psykodynamisk teori. Financiering påhviler det enkelte uddannelsessted.
Sverige Specialuddannelse i psykoterapi (legitimation) Fem områder: -Psykodynamisk individualterapi -Psykodynamisk gruppeterapi -Beteendeterapi -Kognitv terapi -Systemisk familieterapi Tre-årig (og på ”halvfart” (60p)) Man skal have gennemgået egenterapi Ved 2000/2001 var der 3586 hvoraf 12% var læger 16% KAT, 40% PD(I), 9% Børn/unge, 31% FAM, 2,4 BET
Norge I uddannelsesforløbet til psykiater gives ”psykoterapi vejleding” (iht psykoterapiudvalgets retningslinier) Vejledingen skal vare minimum 3 år og 105 timer Består af 2 grundlæggende år (70 t, med fokus på læge-patient forholdets dynamik) i psykodynamisk psykoterapi og et fordybnings år i valgfri form (PD, KAT eller gruppe) Vejledningen skal gives af godkendt vejleder (Indhold af ”vejleding” ikke beskrevet)
Norge Som Vejleder kan man godkendes på baggrund af følgende: Speciallæge i psykiatri og 7 års klinisk erfaring Fuldført seminar ved Inst for Psykoterapi eller B-kursus ved Norsk psykoanalytisk institut eller tilsvarende Mindst 100 individuelle vejledningstimer Minimum 200 timers personlig psykoterapi (skal man selv betale for) Uddannelse i at give vejledning (man kan tage særligt kursus)
Diskussion Hvordan lærer psykiatere grundlæggende relations- og kommunikationsfærdigheder? Hvor meget psykoterapi bør alle psykiatere lære (grunduddannelsen)? Skal vi styre efter timer eller kompetencer – eller en kombination?