Psykoterapiens rolle i dansk psykiatri Psykoterapiudvalget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Aalborg Psykiatrisk Sygehus Psykiatrien i Nordjyllands Amt
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Afdeling for Specialfunktioner
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VISIONER FOR UDDANNELSE TIL SYGEPLEJERSKER INDENFOR.
Førstehjælpsuddannelsen anno 2008
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Individuel uddannelsesplan
Debatmøde om de nye principper. Regeringsprogrammet 2005 ”Uddannelsen til speciallæge er under omlægning på grundlag af principper, der blev fastlagt.
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Chefanalytiker, Oxford Research
Jobudvikling og -glidning
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
NUBA Nordisk Uddannelse i Børneanæstesi – for Anæstesisygeplejersker
Det psykiatriske arbejdsområde
Implementering af akutuddannelsen i klinisk praksis
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
Excellent skizofrenibehandling ‘Kroniker’-perspektiv?
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
PSYKOTERAPEUTISK CENTER
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Brand og ildspåsættelse
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.

DPS årsmøde 2013 Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Hanne Stubbe Teglbjærg.
De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer
Sygehus perspektiv Afgiftning og motivation af misbrugere.
Psykiatrisk Forskningsenhed Vest
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden FSK Landskursus 8.november 2014 Birgitte Grube European Oncology Nursing Society Past President.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Sygeplejerske!!.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Orienteringsmøde for Apoteksspecialister Overgang fra apoteksspecialiststuderende til MKL-studerende.
Kirurgisk færdighedstræning/simulation Region Øst
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
MTV af Demens: Organisation
Videre til - Modul L.
Uddannelsestiltag i Region Syddanmark
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Stefan Møller Luef.
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Ned med tvang – op med forebyggelse
Videre til - Modul L.
Præsentationens transcript:

Psykoterapiens rolle i dansk psykiatri Psykoterapiudvalget

Program Hanne Stubbe Teglbjærg: Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Randi Luggin: Færdigheder i stedet for timetal? Gennemgang af den engelske model for beskrivelse af psykoterapifærdigheder, og af principperne i den engelske psykiateruddannelse. Lasse Mosegaard Schmidt: Gennemgang af de kognitive færdigheder i den engelske model Kirsten Melander: Psykoterapiuddannelse i Norge og Sverige

Diskussion Hvordan lærer psykiatere grundlæggende relations- og kommunikationsfærdigheder? Hvor meget psykoterapi bør alle psykiatere lære (grunduddannelsen)? Skal vi styre efter timer eller kompetencer – eller en kombination?

Færdigheder i stedet for timetal? Hvordan sikrer vi en ensartet kvalitet af grunduddannelsen i psykoterapi? Fra mange sider er der kommet ønsker om mere specifik beskrivelse af de færdigheder der skal læres, frem for bare et antal terapi- og supervisionstimer Krav til supervisor om at attestere at færdighederne er til stede

Den nye engelske psykiateruddannelse Indført 2010 Competency Based Curriculum Core psychiatry training (fælles for alle) Advanced curriculum modules – herunder bl.a. Medical Psychotherapy Eksamen flere gange undervejs

CORE programmet British Psychological Society's Centre for Outcomes Research and Effectiveness. Forskningsafdeling samt afdeling for træning og uddannelse Har udarbejdet beskrivelser af psykoterapeutiske færdigheder indenfor flere forskellige retninger psychology/CORE/competence_frameworks.htm

Psykoterapifærdigheder Generiske kompetencer Basale kompetencer for den enkelte terapiretning Specifikke kompetencer for den enkelte terapiretning Problemspecifikke kompetencer Metakompetencer

Anvendelighed i Danmark? Færdighedsbeskrivelserne må kunne inspirere til beskrivelse af kravene på såvel grunduddannelse som specialist- og supervisoruddannelse

Psykoterapiuddannelse af psykiatere Norge og Sverige Kirsten Rønborg Melander

Sverige METIS psykoterapiprojekt: Grunduddannelse 3 terminer dages teori (8 kursusforløb á 3 dage) 120 timers supervision I forbindelse m supervision har kursisterne patientforløb og her vælges fortrinsvis en bestemt retning (KAT, psykodynamisk eller systemisk) Teori er primært inden for KAT og psykodynamisk teori. Financiering påhviler det enkelte uddannelsessted.

Sverige Specialuddannelse i psykoterapi (legitimation) Fem områder: -Psykodynamisk individualterapi -Psykodynamisk gruppeterapi -Beteendeterapi -Kognitv terapi -Systemisk familieterapi Tre-årig (og på ”halvfart” (60p)) Man skal have gennemgået egenterapi Ved 2000/2001 var der 3586 hvoraf 12% var læger 16% KAT, 40% PD(I), 9% Børn/unge, 31% FAM, 2,4 BET

Norge I uddannelsesforløbet til psykiater gives ”psykoterapi vejleding” (iht psykoterapiudvalgets retningslinier) Vejledingen skal vare minimum 3 år og 105 timer Består af 2 grundlæggende år (70 t, med fokus på læge-patient forholdets dynamik) i psykodynamisk psykoterapi og et fordybnings år i valgfri form (PD, KAT eller gruppe) Vejledningen skal gives af godkendt vejleder (Indhold af ”vejleding” ikke beskrevet)

Norge Som Vejleder kan man godkendes på baggrund af følgende: Speciallæge i psykiatri og 7 års klinisk erfaring Fuldført seminar ved Inst for Psykoterapi eller B-kursus ved Norsk psykoanalytisk institut eller tilsvarende Mindst 100 individuelle vejledningstimer Minimum 200 timers personlig psykoterapi (skal man selv betale for) Uddannelse i at give vejledning (man kan tage særligt kursus)

Diskussion Hvordan lærer psykiatere grundlæggende relations- og kommunikationsfærdigheder? Hvor meget psykoterapi bør alle psykiatere lære (grunduddannelsen)? Skal vi styre efter timer eller kompetencer – eller en kombination?