Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
God trivsel = God læring
Lærerprofessionen.
Professionel relationskompetence
Børn, bevægelse og motivation
Forældremøde X årgang.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Inklusion i Børneinstitution Højme
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Program - ICDP International Childhood Development Program
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Program Vitalisering af samspillet
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Relationskompetence – hvad er det?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Om livsglæde og relationer
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Socialt Udviklingscenter SUS Web: IAT -Et vindue til verden Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv Konference.
Inklusion og inkluderende processer
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder www.annelinder.dk

Bente Jensen, 2006 Inkluderende læringsmiljøer Det handler om at skabe læringsmiljøer, der medvirker til at hvert barn får optimale muligheder for at udvikle sig på egne præmisser, samtidig med at der lægges vægt på dét fælles og samspillet mellem den voksne og barnet

Alex Linley, 2006 Psykologiske kapital Den styrkebaserede pædagogik giver konkrete bud på hvordan vi kan øge den humane eller psykologiske kapital og herigennem styrke det enkelte barns livschancer

Martin Seligman, 2005 Positiv psykologi - Videnskaben om det gode liv Hvad er det gode liv? Hvad gør livet værd at leve? Psykologien/pædagogikken skal ikke blot styrke det svage, men også nære, det der er bedst.

At nære det der er bedst -5 0 +5 - 5 til 0 0 til +5 -5 0 +5 Svaghed Neutralt/OK Trivsel - 5 til 0 Traditionel psykologi 0 til +5 Positiv psykologi

2005

2005

2006

2010

Maj 2010

Juni 2011

Sep. 2011

Alex Linley, 2010 Hvad er en styrke ”A strength is a pre-existing capacity for a particular way of behaving, thinking, or feeling that is authentic and energizing to the user, and enables optimal functioning, development and performance”

På egne præmisser!

Seligman, 2004 De personlige topstyrker Når topstyrken anvendes: En opløftende, ikke udmattende effekt Glæde, veloplagthed Opleves vi autentiske af andre Kommer vi nemmere i flow 17

Csikszentmihalyi, 2008 Flow – den optimale fordybelse Angst Lav Tilpas høj Lav Udfordringer høj Kedsomhed Lav Kompetencer høj

Hans Henrik Knoop, 2009 Forudsætningerne for engagementet Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Glæde, tilfredshed, håb etc., lykkelig

Hans Henrik Knoop 2006 Barbara Frederickson, 2010 Glade børn lærer bedre Glade børn er åbne og lydhøre overfor omverdenen. Derfor får de mange informationer, som gør det muligt for dem hurtigere at skifte taktik, og resonere skeptisk og analytisk

Personlig modstandskraft Bente Jensen, 2007 Når barnet bruger sine personlige styrker vil det udvikle en personlig råstyrke der kan kompensere for problematiske opvækstvilkår. 21

Jennifer Fox Eadens, 2011 Forslag til styrkebaseret pædagogik Fordybelse Aktiviteter der understøtter mindfulness, nærværet, refleksionen og langsommeligheden Fortællinger Fortællinger der skaber mulighed for identifikation og italesættelse af styrkerne, gode rollemodeller, genkendelighed. Stjernestunder og gode minder Fokusperioder Perioder hvor der er fokus på særlige begivenheder, hvor styrkerne fejres og eksternaliserer

Alex Linley (2008) Dokumentation Øger følelsesmæssige og sociale trivsel Øger børn selvtillid og selvværd Børnene behandle andre med mere respekt Bedre relationel kvalitet Øget kompetencer til at identificerer styrker hos sig selv og andre

Linder, 2011 Pædagogiske selvfølgelighed Når man arbejder på at finde sine egne eller andres ressourcer, gør man det for at afdække den eller de hjælpekilder, der er en forudsætning for at man kan arbejde med problemerne. 24

www.styrkecompagniet.dk