TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter
Min baggrund… 2 Kandidat i sociologi fra KU, februar Har beskæftiget mig med akademisk med køn i flere forskellige sammenhænge, dog primært inden for det sociologiske felt Arbejder nu som konsulent i Rambøll Management Consulting med rådgivning, analyse og evaluering inden for det sociale område
Mit speciale 3 Uniformerede mænd og maskuliniteter En sociologisk undersøgelse af den sociale kontekst for hiv/aids i Rwanda
Problemfelt 4 Aids-epidemien anses for at være Afrikas måske alvorligste udviklingsproblem 67 % af dem, der blev smittet med hiv i 2008, bor Syd for Sahara (UNAIDS, 2009) Hiv forekommer i Afrika næsten udelukkende gennem (hetero)seksuel smitte Foucault: Kønslivet er ikke ensbetydende med eksistensen af seksuelle subjekter, hvorfor konstruktioner af disse bør problematiseres Kobling mellem aids, køn og seksualitet
Problemfelt II - målgruppe 5 Hvorfor uniformerede mænd? UNAIDS vurderer på baggrund af forskellige undersøgelser, at uniformerede styrker udgør en særlig risikogruppe i forhold til hiv/aids. Faktorer som mobilitet, gode økonomiske ressourcer, ‘hypermaskuline’ miljøer, vane med at udøve magt og vold gør, at mænd i uniform ofte har høj seksuel frekvens Uniformen som symbol? Projektets rammer var på forhånd defineret af ADRA, som var min samarbejdsorganisation.
Teori og metode 6 Den australske sociolog R.W. Connell: Maskuliniteter er relationelle i forhold til hinanden og femininiteter Hegemoni, marginalisering, subordinering, kompleksitet Intersektionalitet (Lykke, Mohanty, m.fl.) Klasse Race/etnicitet Data 7 kvalitative interviews med rwandiske politimænd Observation (1 måneds feltarbejde)
Konklusioner I 7 Forskellige formationer af maskulinitet kommer til udtryk blandt de uniformerede mænd: Den stærke ’militære maskulinitet’ hvor vigtigheden af at performe en stærk seksualitet overfor kvinder samt kolleger er helt central. Familiefaderen: idealet om manden som forsørger, der har etableret familie og opfylder sit (økonomiske og sociale) ansvar. Svarer til forskellige typer af forhold: ægteskab, ’girlfriends’ og sexarbejdere
Konklusioner II 8 Mændene har svært ved at forene de forskellige idealer i deres manderolle Religion som selv-teknologi Intersektioner med klasse Qua deres økonomiske ressourcer er de en eftertragtet ’vare’ for de lokale kvinder Betingelserne for at leve ansvarligt bliver nærmest ubærlige for mændene
Refleksioner i forhold til “kompetence” I 9 I specialet trækkes på tværfaglige discipliner: Socialkonstruktivisme (udspringer af den linguistiske tradition) Hiv/aids udgør i sig selv en tværfaglig problemstilling Medicinsk/sundhed Fattigdom (økonomi) Socialt og kulturelt Køn og seksualitet Den sociologiske tilgang til undersøgelsen Hiv/aids sættes i relation til samfundsmæssige strukturer Konstruktionen af køn i forhold til magt
Refleksioner i forhold til “kompetence” II 10 Hvor udfordredes mine faglige kompetencer? Forståelse af krop og materialitet Hvordan forstås den fysiske krops betydning for seksualitet? Risikoen for at reducere kroppen og kønnets kompleksitet qua socialkonstruktivismens ‘blindhed’ over for kroppen Manglende fokus på det løsningsorienterede (lav-praksis) Historisk/kulturel forståelse En historisk undersøgelse ville i højere grad inddrage mænd og betydningen af det maskuline i et historisk perspektiv Fare for vestcentrisme når vestlige forståelser af køn og kultur bruges som ramme for en rwandisk problematik Sprog
Spørgmål 11