ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard Janus Holst Aaen – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard Janus Holst Aaen
CENTER FOR UNDERVISNINGS- UDVIKLING OG DIGITALE MEDIER Aarhus Universitet
Produkt- fremstilling Dialog Deling og samarbejde Undervisnings- materialer DIMENSIONER AF IT-BRUG I UNDERVISNINGEN
HVAD KAN VI NU, SOM VI IKKE KUNNE FØR?
MED AFSÆT I EMPIRIEN 15 observationer af undervisning 21 interviews (9 med lærere, 12 med elever/kursister). 3 Facebook-grupper 22 færdigudviklede e-læringsprodukter 15 observationer af undervisning 21 interviews (9 med lærere, 12 med elever/kursister). 3 Facebook-grupper 22 færdigudviklede e-læringsprodukter
MULTIMODALITET
INTERAKTIVITET
KOLLABORATION
KONTEKSTSENSITIVITET
KONTEKSTSENSITIVITET
KONTEKSTSENSITIVITET
KOMMUNIKATIONSBEHOV
HVIS MAN GERNE VIL HAVE NOGET UD AF AT BENYTTE IT I UNDERVISNINGEN......skal man gå efter løsninger som – kan noget som man ikke kunne før – trækker på flere dimensioner af it-brug – understøtter samarbejde – understøtter kommunikation – kan tilpasses mange forskellige kontekster – kan noget som man ikke kunne før – trækker på flere dimensioner af it-brug – understøtter samarbejde – understøtter kommunikation – kan tilpasses mange forskellige kontekster
UNDERVISNING OG KOMPLEKSITET
Hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår og HVORFOR? It som didaktisk ressource Lærerkompetenceudvikling Ledelsesforankring Hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår og HVORFOR? It som didaktisk ressource Lærerkompetenceudvikling Ledelsesforankring UNDERVISNING OG KOMPLEKSITET
Helle Mathiasen Janus Holst Aaen Helle Mathiasen Janus Holst Aaen