ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

It og av – alle lærere med
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Hvordan arbejder geografer med udviklingen i gymnasiet? - Nogle brikker til at forstå naturgeografis position i gymnasiet, og de muligheder der er for.
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Clickers og podcast, en læringsunderstøttende ressource?
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
KONFERENCE ODENSE CONGRESS CENTER 29. SEPTEMBER 2014 Helle Mathiasen Professor, forskningsprogramleder TEKNOLOGIBRUG OG DEN PERFEKTE UNDERVISNING -ifølge.
Projekt e-læring & KVUC flex Oplæg VUC Storstrøm
Projekt e-læring E-fokus konference Stig Pedersen (KVUC)
Elev- og lærererfaringer
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Børn og pædagoger i en digital verden
1 Aarhus Universitet Afslutningskonference 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Den perfekte undervisning - ifølge eleverne
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Læring og digitalt billedarbejde
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
digitaliseringsstrategi
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Offentligt Samarbejde – Open Source
Projekt: Koncept til formidling
Basiskursus 1.
Oplæg om pædagogisk forvaltning af fjernundervisning.
Simulering af binomialforsøg
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard Janus Holst Aaen – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard Janus Holst Aaen

CENTER FOR UNDERVISNINGS- UDVIKLING OG DIGITALE MEDIER Aarhus Universitet

Produkt- fremstilling Dialog Deling og samarbejde Undervisnings- materialer DIMENSIONER AF IT-BRUG I UNDERVISNINGEN

HVAD KAN VI NU, SOM VI IKKE KUNNE FØR?

MED AFSÆT I EMPIRIEN 15 observationer af undervisning 21 interviews (9 med lærere, 12 med elever/kursister). 3 Facebook-grupper 22 færdigudviklede e-læringsprodukter 15 observationer af undervisning 21 interviews (9 med lærere, 12 med elever/kursister). 3 Facebook-grupper 22 færdigudviklede e-læringsprodukter

MULTIMODALITET

INTERAKTIVITET

KOLLABORATION

KONTEKSTSENSITIVITET

KONTEKSTSENSITIVITET

KONTEKSTSENSITIVITET

KOMMUNIKATIONSBEHOV

HVIS MAN GERNE VIL HAVE NOGET UD AF AT BENYTTE IT I UNDERVISNINGEN......skal man gå efter løsninger som – kan noget som man ikke kunne før – trækker på flere dimensioner af it-brug – understøtter samarbejde – understøtter kommunikation – kan tilpasses mange forskellige kontekster – kan noget som man ikke kunne før – trækker på flere dimensioner af it-brug – understøtter samarbejde – understøtter kommunikation – kan tilpasses mange forskellige kontekster

UNDERVISNING OG KOMPLEKSITET

Hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår og HVORFOR? It som didaktisk ressource Lærerkompetenceudvikling Ledelsesforankring Hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår og HVORFOR? It som didaktisk ressource Lærerkompetenceudvikling Ledelsesforankring UNDERVISNING OG KOMPLEKSITET

Helle Mathiasen Janus Holst Aaen Helle Mathiasen Janus Holst Aaen