Dokumentation på misbrugsområdet – hvad kan det bruges til

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
* 07/16/96 Sundhedsteknologi og fremtidens sundhedsvæsen i Danmark: Etiske problemstillinger Seminar om Etik og Velfærdsteknologi UNIK og MedicNet Syddansk.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
NICE guidelines ALKOHOLMÅLSÆTNING OG TIDSAFGRÆNSET BEHANDLING
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Fra integration til inklusion
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Fra innovation til projektudvikling
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
En faglig og effektiv misbrugsbehandling
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Problemer eller udfordringer.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Jysk Sårforum, Skærbæk, Oplevelser som patient, pårørende og klinisk psykolog 2 åreknude operationer, 2 fødsler, 1 blindtarm + det løse… Patientens.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Vidensbaseret praksis i botilbud
Metoden fælles beslutningstagning
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Dokumentation på misbrugsområdet – hvad kan det bruges til Dokumentation på misbrugsområdet – hvad kan det bruges til? Oplæg LVS’s Landsmøde 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Hvad er problemet? Mængden af erfaringer på det sociale område er vokset voldsomt siden 80erne. Forsøg og institutionsudvikling har kastet megen viden af sig. Resultat: Utallige behandlingsprogrammer har set dagens lys – nogle mere veldokumenterede end andre Hvorfor så diskutere dokumentation? A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Indefra og Udefra Hvilken viden er der brug for? Organisationen som Maskine Hvordan praktikere kan blive mere effektive vha. professionelle evalueringer Organisationen som Organisme Hvordan ressourcerne kan bruges mest muligt optimalt Organisationen som Politisk system Hvordan balkanisering kan undgås Organisationen som Læringskultur Hvordan ny viden kan udfordre vanetænkning, og hvordan man kan tackle personer med misbrug Vanligvis skelner man i litteraturen mellem adfærdsregulering, gruppepædagogiske tiltag, psykoedukationelle og psykodynamiske teorier på feltet (Andreassen, kapiel 1) eller teaching family, økologiske modeller, social læring og peer culture (ungdomskulturer). Interventionsstrategier skifter over årene. Disse forandringer påvirker udbyttet af en intervention men konsekvensen af forandringerne er stort set ukendte. Institutioner er alle del af et netværk, som beskytter og integrerer barnet i samfundet. Barnet og familien tilbydes forskellige indsatser på samme tid eller følgende hinanden. Denne koordination af indsatser er vigtig for institutionens effektivitet. Det interorganisatoriske netværk omkring barnet påvirker udbyttet. Dette netværk er imidlertid kun sparsomt beskrevet. De elementer, en institution påvirkes af, kan antages at være (Durkin, 2002; Hasenfeld, 1992): A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Hvad er problemet, set fra forskningsverdenen? Black Box Spørgsmålet: Virker behandlingen – og på hvilke misbrugsformer? White Box Spørgsmålet: Hvad virker i behandlingen - og hvordan virker det? A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Achilleshælen: Hvordan skaffe dokumentation? Hvad er en måling? En kompleks operation … med det formål: at bestemme værdien af noget i forhold til en standard. Og med en standardiseret procedure. Hvorfor tænke på måling? På den ene side ved vi godt, at vi arbejder med unikke personer med specifikke mål. På den anden side er der behov for generalisering og mere omfattende vurderinger. A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Et tilbageblik Man leder nu efter det, der virker, ud fra et ønske om at basere beslutninger på et sikkert videnskabeligt grundlag. Dette erstattede … Indsamling af erfaringer uden at stemple resultater af en indsats og formidling af sårbare personers stemmer til verden. A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Debatten om evidens Modstandere argumenterer imod den tilsyneladende objektivisme samt de konsekvenser, evidens får for praksis Tilhængere fremhæver at evidens beskytter mod luftige idéer, at evidens fremmer systematisk tænkning til gavn for klienter, og at denne tænkning skal spredes A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Styrker og svagheder ved effektmålinger Hvad virker? Begrænset viden Sikker viden om indsatsen Ingen indsats står stille Præcis viden om få faktorer Mange faktorer på én gang Stor kontrol Kontrol nedsætter værdien Meningsfulde målinger Mål er vanskelige at definere entydigt A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Fører målinger til et bedre resultat Både-og Via effektmålinger kan man blive under visse omstændigheder få en viden om en metode Effektmålinger kan dog også blive brugt under omstændigheder, hvor kravene om kontrol og randomisering ikke er opfyldte A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Styrker og svagheder ved standarder (Ertman & Kristensen) Effektivitet Ressourcekrævende Lettere at styre efter politiske mål Utilsigtede bivirkninger Sikring af et vist minimumsniveau Kan hæmme innovation Gennemskuelighed Ensretning A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Fører standarder for pædagogisk arbejde til et bedre resultat? Både-og For nogle standarder kan god kvalitet defineres, f.eks. Udviklingsplaner, efterværn, medicinhåndtering, visitation, tilsyn For andre er det vanskeligere at gennemskue, f.eks. kerneydelsen, inddragelse af børn og deres familier, værdigrundlag mv. A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Duer aktionsforskning? Ja, men ikke til alt Aktionsforskning er især nyttig, a) når herskende viden er mangelfuld, og der er brug for at udvikle ny viden til nye problemer b) når konsensus i en institution er fraværende, og der er brug for at afklare modsætninger i en institution A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Duer kvalitativ forskning? Ja, men ikke til alt Kvalitativ forskning er især velegnet, når man har brug for at leve sig ind i en misbrugers livsverden og forstå brugerperspektivet på behandling En kvalitativ evaluering kan sjældent stå alene A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Faglighed i klemme Kravet til faglighed stiger, og tilliden til erfaringer er ikke længere stor. Autoritet ligger ikke længere i det, der bliver sagt eller gjort, men i den rationalitet, vores organisering på det sociale område bygger på Vi må ikke glemme, at hele vores kultur bygger på overleveret viden, og uddannelsers primære opgave er bl.a. at formidle denne viden Men man spurgte ikke, hvordan aktiviteterne virker… A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Udvikling af Viden En uheldig modsætning mellem evidens og erfaring. Der bliver ofte sat lighedstegn mellem evidens og ”lodtrækningsforsøg” Erfaringer og dokumentation er vigtige hver for sig, men de kan sjældent stå alene. Erfaringer må ligesom al anden viden udsættes for en kritisk analyse, og den kritiske analyse må være åben over for kritik fra praksis A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

De hastige kursændringer Trangen til enkle målinger er stor og voksende. Et kompliceret samfund kræver enkle bureaukratiske styringsredskaber Overvågning eller Udvikling - begge dele samtidig er umuligt A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration

Litteratur Kristensen, O.S. (red.)(2006): Mellem omsorg og metode. Tværfaglige studier i institutionsliv. Viborg: Forlaget PUC 2006 Kristensen, O.S. (2006): Sandhedsspillet. http://www.psy.au.dk/forskning/enheder/socialintegration/projekter Kristensen, O.S. (2008): Hvordan kan man håndtere den vanskelige balance mellem pædagogik og målinger? I Tuft, K. & Aabro, C. (red): Faget pædagogik. København: Billesø & Baltzer A A R H U S U N I V E R S I T E T PSYKOLOGISK INSTITUT Master i Social Integration