Sprogpakken Organisatoriske udfordringer. Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Struktureret tematisk sprogarbejde
Introduktion til Sprogpakken
Erfaringer med AMO-reformen
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Vi gennemførte en række interview ifm
Introduktion til Sprogpakken
fra overgang til helhed
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
LÆSEHJØRNET I BLOK A.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
D-klasserne på Borupgårdskolen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Geriatri med fokus på funktionsevne
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Læreplaner i Højvangen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Møllevangskolen 22. November 2012
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Mere bevægelse i hverdagen
Læsning.
Den sproglige læreplan
AKT på Dybbøl Skolen.
Præsentation af forårs-sfo
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Tradition og fornyelse (lidt)
”Baptistkirken vil:”.
Strategiske pejlemærker
Systematisk og bevidst sprogarbejde i Strandhuse Børnehave
Præsentationens transcript:

Sprogpakken Organisatoriske udfordringer

Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer? Målsætning for børn med et alderssvarende sprog kan tage udgangspunkt i milepælene. Målsætning for børn med særlige eller fokuserede behov tager udgangspunkt i sprogvurderingen (handleark).

Samtalen skal struktureres Det sproglige arbejde integreres i alle hverdagens aktiviteter og gøremål Hvilke udfordringer stiller det til organisationen? Indretning, traditioner og rutiner. Hvilke udfordringer stiller det til personalegruppen? Kollegiale aftaler der kan støtte det sproglige arbejde i hverdagen. Hvilke udfordringer stiller det til dig?

Samtalen i hverdagens rutiner Hvilke sproglige aktiviteter kunne være tilbagevendende temaer når barn og voksen møder i institutionen? ved samlingen? ved puslebordet? ved spisning? når der laves aftaler for dagens aktiviteter? når barn og voksen forlader institutionen? Andet ….

Samtale med flere børn Samtalen skal organiseres så den minimerer risikoen for at de verbalt stærke børn bliver talerør for alle børnene at de forsagte eller eftertænksomme børn bliver domineret af de andre børn at de stille børn fralægger sig ansvaret og synes, det er bekvemt at lade de udfarende børn føre ordet, hvorved beslutninger bliver uvedkommende for mange børn i gruppen