@ventures, Kompetencecenter for e-læring © - 2004 Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
EU Socialfondsprojektet
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
Roskilde Produktionsskole
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Skolepraktik temamøde med EL konsulent og LUU
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Anslag: ”Søgehistorier”.
Evaluering af mobil e-læring
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Afslutning – studienet og videre forløb
Vejledningsforløb med læringskontrakt
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Regional strategi og kompetenceudvikling
IT i undervisningen.
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Forskningsperspektiver på læremidler
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
OH 3.1 SWOT - Hvad får man ud af det? Større overblik over produkt og processer og dermed også en større viden. Efteruddannelse, kompetenceudvikling. Styrket.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Faglærer Peder Møller Mathisen, Learnmark Horsens Udviklingskonsulent Christiane Bech, UddannelsesCenter Ringkøbing-Skjern Centerchef Michael Lund-Larsen,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Digital formativ sprogscreening på EUD
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
DPU – Aarhus Universitet
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Efteruddannelse og Kompetenceudvikling på HTX. Fakta: Ansatte:ca. 65 Elever:ca. 600 HTX –afdelingen er placeret på 2 adresser i byen Studieretninger:
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Selandia Medarbejdere: Martin Dilling-Hansen,
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Agenda Præsentation Projektet den Virtuelle MiljøSkole Videreudvikling af projektets materialer Eksisterende web-baserede materialer VMS-metoden anvendt på eksisterende materialer

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Kompetencecenter for e-læring Vi omsætter teori til praksis inden for e- læringsområdet Vi vil være trendsættende inden for e-lærings- pædagogik Vi hjælper andre til at lave e-læring af høj kvalitet

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Kompetencecenter for e-læring ejes af Århus Købmandsskole. Århus Købmandsskole er en del der desuden består af: -Lyngby Uddannelsescenter -Tietgenskolen i Odense -Sønderborg Handelsskole -Aalborg Handelsskole

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Kunder Hjemmeværnet Forsvarsministeriet Forsvarsakademiet Århus Kommune Sønderborg Kommune Aalborg Kommune HTH Køkkener LO, FOA, HK, SID, FTF m.fl. e-Learning Undervisnings-ministeriet Erhvervsskoler Gymnasier m.fl. Folkeskoler, seminarier mfl. Jyske Bank Danske Bank Spar Nord Radiometer Nesa

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Projektets hovedidé At sikre private og offentlige virksomheder fleksibel adgang til kompetencegivende uddannelse inden for miljøstyringssystemer og dermed styrke danske virksomheders konkurrenceevne ved at understøtte mulighederne for miljøcertificering, som i stigende grad vil blive en konkurrenceparameter for danske virksomheder. Projektperiode:

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Projektets resultater 1.Et koncept for en Virtuel erhvervsskole omfattende kommunikationsteknologi og administrativt system herunder aftalekompleks. 2.Miljø Diplomuddannelse, herunder elektroniske undervisningsmaterialer 3.Lærer efteruddannelse omfattende uddannelsesmodel og - planer for uddannelse i udvikling af fjernundervisningskurser og -materialer

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Moduler i Diplomudd. Kvalitet, energi og miljø Energistyring og energiledelse Koordinering mellem styringssystemer Arbejdsmiljø LCA og økologi

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Materialer Omfattende web-baseret tekstmateriale (5,5 MB) Case-virksomheden AmilcaAmilca Pædagogiske metoder til udvikling af e-læring Sådan ser Amilca ud nu

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Tilrettelæggelse af e-forløb For- midlings.- strategi ExperticeResurser Lærings- mål Lærings- aktiviteter PædagogikKompetence behov Eksisterende viden ExplicitTavs ”Fit”-analyseLæringsfase

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Læringsaktivitet Læringsmål Forudsætninger Kontekst Aktiviteter og resurser Grad af lærerstøtte Grad af selvlæring Grad af kollaborativitet Grad af tilstedevær Grad af virtualitet

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Fagets ramme Læringsobjekter Fagets temaer Fagets fokuspunkter Fagets emnerLæringsobjekter

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Organisering Lærings- objekt Mål Lærings- beskrivelse Principiel løsning Problem Opgave Vejledende løsning Test Visuali- sering Teori, links m.v. Fag, Tema Emne Søgeord

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Definition af læringsobjekt Et læringsobjekt er en afgrænset helhed af læringsressourcer der giver mulighed for at opnå et præcist angivet læringsmål på baggrund af veldefinerede forudsætninger Det bør angives hvilke læringsformer og læringsstile læringsobjektet understøtter Bør så vidt muligt kunne arbejdes med i perioder af min

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Eksempel Udd.FagTemaEmneResurseRes.typeLabelLær.mål Fag Miljø Diplom Miljøvurd. i produkt- udvikling Miljødimen- sionen i produktet Fag LCA Label Lærings- objekt Opgave Case Forløb Mål 1.2 Mål 2.1 Mål 1.1 PUMB 1 Stamopl. Beskrivelse Søgeord 1 Produktudvikling og miljøbelastning

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Læringsobjekt Produktudvikling og miljøbelastning

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Kompetenceudvikling Pædagogik og e-læring Design af e-kurser Design af e-materialer PG VUU kurserErhvervspædagogisk uddannelse Merit

@ventures, Kompetencecenter for e-læring © VidenNet for e-læring Web-baseret tidsskrift materialebibliotek mødested erfaringsnet og kompetenceudviklingsforum for e-læringspædagogik. Se mere på