Research Light - protokollen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Funktioner Grundbegreber.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dagens program Kursusevaluering Information Spørgsmål om eksamen
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Fra praksisbaseret forskning til Research Light
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Inquiry based science education
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
SEO PÅ AU.
Statistik.
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Research Light - protokollen
Sprogpakken Praksisopgaven.
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Introduktion til opgaveskrivning
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Knud Ramian Casestudiet Knud Ramian
UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian
1 ▪ Casestudiet i praksis
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Udviklings-og forandringsarbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
1 ▪ Casestudiet som Research Light
1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
Humanistisk sundhedsforskning
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
SKABELON.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Den naturvidenskabelige metode
Vidensbaseret praksis i botilbud
"De er jo så søde alle sammen"
Præsentationens transcript:

Research Light - protokollen http://Knudramian.pbwiki.com www.cfk.rm.dk

Indhold Research Light karoussellen Grundvalgene Valg af tema Fra tema - til forskningsspørgsmål Fra spørgsmål til data Etiske overvejelser Fra data til resultater Fra resultater til dialog 2 ▪ www.cfk.rm.dk

LIGHT-processens karrousselture Implementering Diskussioner 3 ▪ www.cfk.rm.dk

Research Light – den rapportfrie undersøgelse Forskningsspørgsmål Styres af et hverdagsproblem og hvad der på kort tid kan samles data ind om Analyseenhed Et afgrænset fænomen, som kan studeres inden for afsat tid Dataindsamling Strækker sig over 1-2 dage. Databearbejdning Består primært af organisering af de indsamlede data Teoretisk og situeret generalisering Analyse,konklusion Analyse er spørgsmål. Konklusioner drages af de involverede. Formidling – ikke beregnet til formidling 4 ▪ www.cfk.rm.dk

Protokol-spørgsmålene Hvad er tema og fokus? Hvad er ambitionsniveauet? Hvilke forskningsspørgsmål skal besvares? Hvad er analyseenheden? Har vi valgt det rigtige design? Hvilke hypoteser har vi? Hvordan udvælger vi det vi vil undersøge? Hvordan kommer vi fra påstande til data? Hvilke etiske overvejelser skal gøres? Hvordan kommer vi fra data til resultater Hvordan kommer vi fra resultater til dialog? Hvordan formidler vi undersøgelsen? Hvordan gennemføres den i praksis? 5 ▪ www.cfk.rm.dk

Grundspørgsmålene Grundspørgsmålene skaber light-tænkning Hvor mange dage har vi til rådighed til data-indsamlingen? Hvad kan komme i fokus? Hvilket designmodul skal vi anvende? Hvordan skal undersøgelsen bruges?(Hvem, hvordan, hvornår?) 6 ▪ www.cfk.rm.dk

Valg af designmoduler Mini-casen Spotten (CIA) Indsatsen Termostaten Obsen Fokusgruppen Survey-ugen Erfabasen 7 7

Eksempler på MINICASEN Stærkt fokuserede studier Studiet på pårørende på besøg Studiet af fremadrettede behandlingsplaner Studiet af bivirkningsregistrering Bredt fokuserede Studiet af alkoholpolitik Studiet af handleplaner 8 ▪ www.cfk.rm.dk

Eksempler på TERMOSTATEN 9 ▪ www.cfk.rm.dk

Eksempler på SPOTTEN 10 ▪ www.cfk.rm.dk

Eksempler på INDSATS 11 ▪ www.cfk.rm.dk

Valg af tema og fokus? Valg af tema Valg af fokus Hvilken position ser vi fra? Hvad ved vi? Hvilken betydning har fokus? For hvem? Sikring af relevans og opbakning Involvering af andre fra start 12 ▪ www.cfk.rm.dk

Valg af forskningsspørgsmål Forskningsspørgsmålet skal indeholde fokus, analyseenhed og variable. Alle ord skal betyde noget. Typer af spørgsmål Beskrivende spørgsmål: Hvad er…. Udforskende spørgsmål: Hvordan…. Forklarende spørgsmål (Forandrende spørgsmål) 13 ▪ www.cfk.rm.dk

Undersøgelsens matrix Argumentation Konklusioner: Svar på hypotesen Svar fra datakilde 1: Spørgsmål til datakilde 1: Hypoteser/Delspørgs mål Undersøgelsespørgsmål: 14 ▪ www.cfk.rm.dk

De mange slags pørgsmål Tema Forskningsspørgsmål Underspørgsmål/hypoteser Datakildespørgsmål Interview-skema Observationsskema Underspørgsmål/ hypoteser Datakilespørgsmål 15 ▪ www.cfk.rm.dk

Præcisering af analyseenhed Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det eller de fænomener, man vil undersøge. Hvad/ hvem hører med, hvad/hvem hører ikke med til undersøgelsen. Hvad er helheden og hvad er delene? Hvilken tidsramme undersøger vi I? 16 ▪ www.cfk.rm.dk

Valg af hypoteser De formodede svar på spørgsmålene Analyse af forforståelsen Formulering af alternative svar Anvendelse af direkte teorier -programteori Anvendelse af hjælpeteorier 17 ▪ www.cfk.rm.dk

Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune)‏ Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… Bruger Massage Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. bruger Undervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg Samtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe Aktiviteter Komponent

Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland)‏ Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… Bruger Ro i agression Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning bruger Vækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen Oprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe Aktiviteter Komponent

Alternative hypoteser Er der andre nærliggende årsager? Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet? Er der andre forhold, der påvirker situationen? Kan der ske noget i løbet af studiet? 20 ▪ www.cfk.rm.dk

Hvordan vælger vi, det der skal undersøges? Det enestående Det typiske Case Den største variation Det ensartede Det hypotesestyrede Det efter det andet Det forhånden værende 21 ▪ www.cfk.rm.dk

Etiske overvejelser De usynlige forudindtagelser? Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer Generelle etiske retningslinjer Utilsigtede virkninger Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven God videnskabelig praksis Redelighed - God skik - Kollegial adfærd 22 ▪ www.cfk.rm.dk

Fra hypoteser til data? Hvordan samler vi data ind? Hvordan kvalitetsikrer vi data? 23 ▪ www.cfk.rm.dk

Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet)‏ Fænomenets renhed Datakvaliteten Undersøgereffekten Overse undtagelser 24 ▪ www.cfk.rm.dk

Er der andre forklaringer? (Intern validitet)‏ Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt? Undersøg dem For mange ligheder – overser afvigelser Man er for ’indfødt’ 25 ▪ www.cfk.rm.dk

Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet)‏ Hold styr på databasen Nedsæt en domstol Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet)‏ 26 ▪ www.cfk.rm.dk

Spørgsmål til datakilder Informanter Observationer Dokumenter Registre Genstande 27 ▪ www.cfk.rm.dk

Spørgemetoder Hvor meget struktur i spørgsmål og svar? Hvor åbne eller fokuserende spørgsmål? Hvilken rækkefølge spørges der i? Med og modspørgsmål Dybdegrad / fortrolighed Opfølgning Anonymisering Enkelt interviews – gruppeinterviews-audit Enkelt interviews – tilbagevendende interviews? 28 ▪ www.cfk.rm.dk

Hvordan opgøres data? Dataforberedelse Organisering af data Udforskning Data-reduktion Argumentation Resultatformulering: Teoretisk/situeret generalisering 29 ▪ www.cfk.rm.dk

Resultater i Research Light Resultater i datamatrix er de data som er mest relevante Opsummeret i en overskuelig form, F.eks. temaer Formuleret som spørgsmål, der kan drøftes af praksis inden for de rammer praksis har til rådighed. 30 ▪ www.cfk.rm.dk

Illustration af data Anvendelse af bokse Anvendelse af matrix Anvendelse af figurer Anvendelse af fortællinger 31 ▪ www.cfk.rm.dk

Konklusionsarbejdet i Research Light Konklusioner er de spørgsmål som datasamlingen giver anledning til at stille praksis Og som kan drøftes af praksis inden for de rammer praksis stiller til rådighed. Valg af konklusionsproces 32 ▪ www.cfk.rm.dk

Om Research Light -ressourcerne Google-gruppen Diskussionsgruppen Hjemmesiden 33 ▪ www.cfk.rm.dk