Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Analyse af kvalitative data
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Kursorisk gennemgang af VUK:
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Kognitive metaforer.
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Teori, metodologi og metode
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Problemer eller udfordringer.
Peter Nedergaard Kuhn og paradigmebegrebet ”The Structure of Scientific Revolutions” fra En af de mest citerede videnskabsteoretiske bøger Dagsorden.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Gruppeudviklingssamtaler
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Innovationstyper & Innovationsrader
Biologi i AT.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Inklusion og inkluderende processer
Design, verifikation og analyse
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Humanistisk sundhedsforskning
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
- det negative og negationer
Innovation.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Velkommen til fagligt samspil
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p Peter Nedergaard Konstruktivisme – m.s.h.p. Kuhn Kuhns nye efterskrift til bogen ”The Structure of Scientific Revolutions” fra 1962. En af de mest citerede videnskabsteoretiske bøger Dagsorden Paradigmebegrebets to betydninger De videnskabelige samfund Paradigmets sociologiske betydning Perception og fortolkning Teorivalg og relativisme

Paradigmebegrebets to betydninger Kuhn: Paradigmebegrebet har heri to forskellige betydninger: Den sociologiske betydning: Et paradigme er en samling af ideer, værdier, teknikker osv., som er fælles for medlemmerne af et givet videnskabeligt samfund som fx kemikere, antropologer osv. Den mønstergyldige betydning: En måde at løse videnskabelige problemer på, som træder i stedet for udtrykkelige regler. Denne er den mest nyskabende og ”dybe” betydning af begrebet paradigme.

Videnskabelige samfund Et videnskabeligt samfund = Udøvere af et videnskabeligt specialområde. Har tilegnet sig samme faglitteratur og uddraget nogenlunde den samme lære heraf. Grænserne for standardlitteraturen = grænserne for et videnskabeligt emne: Her foregår kommunikationen nogenlunde let. Faglige bedømmelser er forholdsvis enstemmige. Selv når der er forskellige teoretiske skoler. På tværs af de videnskabelige samfund er det sværere. Videnskabelige samfund eksisterer på forskellige niveauer: Alle naturvidenskabsmænd – fysikere – atomfysikere Alle samfundsvidenskabsmænd – politologer – international politik-forskere- udlandsforskere

Videnskabelige samfunds producerer videnskabelig erkendelse Den videnskabelige udviklings faser: Krise: Ses når en række skoler begynder at konkurrere om at dominere et bestemt videnskabeligt område. Kan fremkaldes af arbejdet i det videnskabelige samfund, men også af nye videnskabelige metoder og instrumenter. Revolution: Indebærer at antallet af videnskabelige skoler reduceres kraftigt. Er udtryk for, at der sker et paradigmeskift. Medfører ofte en form for ændring af et gruppetilhørsforhold. Ikke kun ”store” revolutioner a la Kopernikus, Newton, Darwin og Einstein. Normalvidenskab: Herefter begynder en effektiv videnskabelig praksis. Først på dette tidspunkt er normalvidenskabelig gådeløsning mulig. Nu er et fast videnskabeligt paradigme igen accepteret.

Paradigmet i dets sociologiske betydning = det, der er til fælles for et videnskabeligt samfunds kommunikation og faglige bedømmelser. Et bedre ord end paradigme i dets sociologiske betydning er ”faglig matrix”. Den faglige matrix’ elementer: Symbolske generalisationer: En videnskabs styrke forøges med antallet af symbolske generalisationer. Fx F = ma (kraft = masse gange acceleration – Newtons 2. lov) eller MV = PT (pengemængde gange pengenes cirkulationshastighed = priser gange mængden af varer og tjenesteydelser – økonomiens kvantitetsligning). Revolutioner indebærer bl.a. forkastelsen af tidligere generalisationer, hvis styrke tidligere har bestået i, at de blev betragtet som tautologier.

Paradigmet i dets sociologiske betydning Den faglige matrix’ elementer: 2) Modeller: Alle modeller – både heuristiske og ontologiske – har ens funktioner. Bl.a. udstyrer de gruppen med foretrukne eller tilladelige analogier og metaforer. Hvad vil med andre ord blive accepteret som en forklaring?

Paradigmet i dets sociologiske betydning Den faglige matrix’ elementer: 3) Værdier: Fælles for de fleste (natur)videnskabsmænd. De mest indgroede drejer sig om forudsigelser: kvantitative forudsigelser frem for kvalitative, margenen for tilladelige fejl skal overholdes, teorier bør være enkle, modsigelsesfrie og forenelige med andre teorier. Nogle er personafhængige. Andre knyttes til gruppen.

Paradigmet i dets sociologiske betydning Den faglige matrix’ elementer: 4) Forbilleder: Består bl.a. i de konkrete problemløsninger, som studenter møder fra begyndelsen af deres videnskabelige uddannelse. Eksempler fra fysikken: Problemer fra det skrå plan og de keplerske baner. Samfundsvidenskaben: Problemer som ”hvorfor demokrati?”, ”hvorfor markedsøkonomi?” og ”hvorfor retsstat?”. De tillærte lighedsrelationers rolle. Uudtalt viden.

Grundvilkår for videnskab: Ingen neutral perception Individer opdraget i forskellige samfund opfører sig forskelligt ved visse lejligheder – som om de perciperede forskellige ting. Stimuli, perception og fortolkning er m.a.o. forskellige ting. Der er megen tidligere erfaring indeholdt i forvandlingen af stimuli til sanseoplevelser. Processen er i videnskaben formidlet via en udannelse. Hvad perceptionen overlader til fortolkningen at fuldende afhænger i allerhøjeste grad af karakteren og omfanget af den forudgående erfaring og uddannelse.

Kan teorier sammenlignes? Teorivalg sker ikke fuldstændig logisk. Ingen systematisk afgørelsesprocedure. Men uanset hvad angives de samme grunde: nøjagtighed, enkelhed, frugtbarhed osv. Teorivalget sker i specialistsamfundet snarere end hos dets enkelte medlemmer. Gruppens medlemmer finder i den forbindelse én klasse af argumenter afgørende snarere end en anden. Processen består i overtalelse. Det kan føre til en revolution, hvor der vendes op og ned på kategorierne i det pågældende videnskabelige samfund. Et paradigmeskifte indebærer et kommunikationssammenbrud. Kan heles ved, at tidligere teorier oversættes uden at de hermed frakendes værdi. Samtidig også en slags forsøg på omvendelse.

Relativisme? Nej, for ikke alle teorier lige gode. Nogle teorier kan være bedre end andre med hensyn til: Nøjagtige forudsigelser. Relation til dagligdags emner. Løsning af forskelligartede problemer. Herudover er enkelhed, omfang og forenelighed med andre teorier vigtigt. Dette indebærer, at senere videnskabelige teorier er bedre end tidligere til at løse gåder. Men er de senere teorier også sandere ”afbildninger” af virkeligheden? Nej, teoretisk udvikling er ikke en teoretisk udvikling m.h.p. mere og mere ontologisk korrekte teorier. Fx er Aristoteles ontologisk tættere på Einstein end Newton.

Videnskabens natur ”Er” og ”bør”. Blandes de? – bør de blandes? Skal de holdes adskilt? Kan paradigmebegrebet anvendes på andet end naturvidenskaben? Ja, m.h.t. til ideen om, at traditionsbundne perioder afløses af ikke-kumulitative perioder i videnskabens udvikling. Men ellers? Faktum er, at samfundsvidenskaben har taget paradigmebegrebet til sig.