Samarbejde, Læring og Projektstyring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Subjektivitet, Teknologi Samfund
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Skabelon til strategisk plan
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Nyt ansvar.
Den gode gruppeorganisation
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Ledelse af medarbejdere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Fagdidaktisk kursus i religion
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
At udforske sin egen praksis
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
PROCESANALYSE 9 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Procesværktøjer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Lederseminar 2014 Varde Kommune
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Organisation/ledelse, procesanalyse
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
P0-erfaringsopsamling
P1 Procesanalysen Forventninger til P1
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Præsentationens transcript:

Samarbejde, Læring og Projektstyring MM7: Procesanalysen og Teamrolle

Dagsorden Procesanalysen Analysen Opgave 1: Start på analysen Pause Formålet Forventninger til P1 Hvordan forløb processen i P1? Projektplanlægning Samarbejdet i gruppen Samarbejdet med vejlederne Analysen Struktur og form Opgave 1: Start på analysen Pause Belbins Teamrolle (opgave 2)

Hvorfor Procesanalyse? Procesanalysen er et værktøj til at styre jeres udvikling af projektarbejdets faglighed: Projektorganisering Kommunikation Samarbejde Projektstyring Projektledelse Faglig udvikling gennem deltagelse i projekter Dokumentation af arbejde og rapportdesign Procesanalysen er jeres dokumentation af jeres færdigheder indenfor delmål 3 (projektarbejdets faglighed).

Forventninger to P1 Beskriv først de forventninger I havde til P1. Samarbejdet i gruppen Samarbejdet med vejlederne Projektplanlægning og projektstyring Læreprocessen

Hvordan forløb processen i P1? I skal beskrive jeres P1 projektproces så detaljeret som muligt. I må gerne komme ind på alle de aspekter I finder relevante. I skal komme ind på følgende områder: Samarbejde i gruppen (herunder organisering, konfliktforebyggelse og konfliktløsning) Samarbejdet med vejlederne Projektplanlægning og projektstyring Læreprocessen (herunder problemorienteringens røde tråd)

OBS! Det er vigtigt at I venter med at analysere jeres erfaringer til efter at I er færdig med at beskrive dem!

Lidt inspiration… Projektplanlægning Har alle i gruppen samme opfattelse af hvordan projektplanlægning er? Har I haft en projektleder i gruppen ? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke opgaver har projektledelsen i jeres projektorganisation (f.eks. tidsplanlægning – ressourcefordeling – uddelegerning af opgaver – motivering – kontakt udadtil – andet) Hvordan er de opgaver organiseret? Hvad er jeres erfaringer med projektplanerne? Hvilke eksperimenterer har I gennemført mht. projektplanlægning og styring ? Hvilke erfaringer har eksperimenterne givet jer? Hvad vil I foreslå til planlægning og styring af et P2 projekt ?

Lidt mere inspiration Samarbejde i gruppen Efter hvilke kriterier fordeler I arbejdsopgaverne mellem jer ? Har I en samarbejdsaftale? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvor tit holder i møder? Hvad hvis I kommer for sent/ikke kommer? Hvordan afvikles møderne? (mødeleder, runde om bordet, andet?) Har I talt om jeres forventninger til hinanden ? (motivation, ambitionsniveau, social deltagelse) Hvordan er kommunikationen i jeres gruppe? Er der nogle der taler hele tiden? Aldrig siger noget? Lang til på diskussioner? Hvorfor? Hvilke erfaringer fik I fra SLP gruppe opgaverne (Learning Styles, kommunikationsdiagrammer) ? Hvad har I gjort for at udvikle jeres samarbejde i en positiv retning? Hvilke eksperimenterer har I gennermført i den forbindelse? Hvilke forventninger ahr I til samarbejdet i P2 ? Hvordan skal de blive opfyldt?

Og lidt mere…. Samarbejdet med vejlederne Hvordan forbereder I måder med jeres vejleder? Hvilken type respons ønsker I fra vejlederen? Har I en samarbejdsaftale med jeres vejlederne? Hvilken type vejledning har I modtaget? Var det hvad I ønskede jer? Hvilke eksperimenter har I gennemført for at forbedre samarbejdet med jeres vejlederne? Hvad er jeres erfaringer fra de eksperimenter? Hvilke forventninger vil I stille til jeres vejledere i P2?

Analysen Udfra jeres beskrivelse skal I fremhæve hvad I opfatter som henholdsvis gode og dårlige erfaringer. Gode erfaringer: 1. 2. 3. osv. Dårlige erfaringer For hver af de dårlige erfaringer skal I komme med forslag til hvordan I vil håndtere dem anderledes i P2 sådan at e bliver til gode erfaringer.

Projektanalysen Samarbejdet i gruppen Organisering Kommunikation Konfliktforebyggelse/løsning Samarbejdet m. vejlederne Projektplanlægning og projektstyring Læreprocessen

Strukturen i P1 procesanalysen Et forslag: Projektplanlægning Til hver punkt I tager op (f.eks. hvilke opgaver har projektledelsen i jeres projektorganisation?)… Beskriv jeres forventninger til dette punkt Redegør for jeres analyse Gode erfaringer Dårlige erfaringer Forslag til ændringer til de dårlige erfaringer Samarbejde i gruppen Samme struktur Samarbejdet med vejlederen Fylder typisk fra 7-15 sider.

Gruppeopgave 1 Beskriv (nogle af ) de forventninger I havde til P1. Samarbejde i gruppen Samarbejde med vejlederne Projektplanlægning og projektstyring Læreprocessen Beskriv (nogle af) de tilsvarende erfaringer I havde i P1.

Belbins rolletest Udfyld spørgeskemaet (Du skal fordele 10 point fra 2 til 4 indenfor hver af de 7 kategorier) STOP – GØR IKKE MERE !

A. Organisator (“Slideren”) Karakteristika: Organisator har en praktisk sans for fornuft og en hel del selvbeherskelse og -disciplin. Han foretrækker systematiseret hårdt arbejde og problemløsning. Funktion: Organisatoren er nyttig i en organisation på grund af sin pålidelighed og tilpasningsevne. Tingene lykkes for ham, fordi han er effektiv og fordi han har sans for, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er relevant.

B. Opstarter (“Indpiskeren”) Karakteristika: Opstarteren er yderst motiveret med et væld af nervøs energi og et stort behov for at nå resultater. Normalt er han aggressiv, udadvendt og med drive. • Funktion: Opstarteren er generelt en god leder, fordi han skaber handling og trives under pres. Han er fremragende til at sætte gang i et team, og han er meget anvendelig i grupper, hvor politiske komplikationer er tilbøjelige til at sinke.

C. Koordinator (“chairman/dirigent”) Karakteristika: Det særegne ved Koordinatoren er hans evne til at få andre til at arbejde frem mod et fælles mål. Modent og tillidsfuldt er han parat til at uddelegere. Funktion: Koordinatoren har det godt, når han har ansvaret for et team af mennesker med forskellige færdigheder og af forskelligt personligt tilsnit. Han yder bedst, når han har at gøre med kolleger på tilsvarende eller næsten tilsvarende niveau frem for at lede yngre medarbejdere.

D. Idémand Karakteristika: Idémanden er igangsætter og opfinder ; han kan være yderst kreativ. Kan kaster frø og idéer , hvoraf der skabes større udvikling . Normalt foretrækker han at operere selvstændigt og i nogen afstand af teamets medlemmer, idet han gør brug af sin fantasi og ofte arbejder helt uortodokst. Funktion: Den største gavn af I får man, når der skabes nye forslag - samt ved løsning af komplicerede problemstillinger . Ofte har man brug for I i de første faser af et projekt.

E. Kontaktskaber (“forbindelsesofficer”) Karakteristika: Kontaktskaberen er ofte entusiastisk, hurtigtreagerende og udadvendt. Han er god til at kommunikere med folk både udenfor og indenfor organisationen. Han er den fødte forhandler og er fantastisk god til at udnytte nye muligheder og udvikle kontakter. Funktion: K er god til at udforske og komme med tilbagemeldinger om idéer, udviklinger eller ressourcer udenfor gruppen.

F. Analysator (“Kontrollør/kritisk bagstopper”) Karakteristika: Analysatoren er seriøs , fornuftstænkende med en medfødt immunitet over for det at overbegejstres. Han er langsom til at træffe beslutninger og han foretrækker at tænke over tingene. Funktion: Analysatoren er bedst egnet til at analysere problemer og vurdere idéer og forslag. Han er virkelig god til at veje for og imod forskellige muligheder.

G. Formidler (“Gruppesamler/diplomat”) Karakteristika: Formidleren er det medlem i et team, der giver størst støtte. Han er mild, omgængelig og bekymrer sig for andre. Han viser stor fleksibilitet og tilpasser sig forskellige situationer og personer. Funktion: Formidlerens rolle er at forebygge, at der opstår problemer mellem personerne i et team og således få alle medlemmer i teamet til at bidrage effektivt . Han bryder sig ikke om gnidninger, og han gør sig store anstrengelser for at undgå dem.

H. Afslutter Karakteristika: Afslutteren har en udtalt evne til at føre en sag helt igennem med øje for enkelthederne. Funktion: Afslutteren er af uvurderlig betydning, hvor opgaverne kræver stor koncentration og akkuratesse. Han givet et team fornemmelsen af, hvor vigtig en sag er, og han er god til at holde tidsplaner.

Belbinanalyse Former gruppen tilsammen en cirkel ? Hvordan kommer den til det ? Hvilke færdigheder vil hver enkelt konkret udvikle hos sig selv ? (Markeringsrunde)

Belbins rolletest Overfør svarene fra spørgeskema til svarskemaet Overfør linie 8 i svarskemaet til skemaet under svarskemaet Overfør herfra til ”Hjulet” på næste side