Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole
Brobygning klassisk 8. klasse hel-intro model med præsentation af alle ungdomsuddannelser i området 9. klasse – ungdomsuddannelserne lægger tilbud ind på brobygning.net – færdige kurser, hvor lærere fra ungdomsuddannelserne alene aktiverer brobyggere 10. klasse - ungdomsuddannelserne lægger tilbud ind på brobygning.net – færdige kurser, hvor lærere fra ungdomsuddannelserne alene aktiverer brobyggere Problem: for mange fravælger erhvervsuddannelser og for få af de, der vælger erhvervsuddannelser, gennemfører den.
Brobygning innovativt 1) Vi vil væk fra aktiviteter for folkeskolerne og hen imod aktiviteter i aktivt samarbejde med folkeskolerne 2) Vi vil lave systematisk involvering af de relevante aktører, folkeskolens lærere, ungdomsuddannelsens lærere og UU i et aktivt samarbejde om planlægning af et valgfag for 8. og 9. kl. som gennemføres på Viden Djurs 3) Målet er at gennemføre et innovationsprojekt som et valgfag for eleverne i folkeskolerne 4) Parallelt med elevernes innovationsprojekt kører et innovationsprojekt for lærerne, som skal udvikle en model for systematisk lærersamarbejde mellem skolesystemer for at gøre de unge mere uddannelsesparate
Model
Hvad vil vi opnå? Eleverne skal vide mere om hvad det kræver at gennemføre en erhvervsuddannelse Gennem stadig tilretning af projekt og hjemmeuger mellem undervisningen på Viden Djurs skal lærerne i folkeskolerne blive mere aktive i en proces med at 1. øge elevernes viden om erhvervsuddannelserne og 2. arbejde med at dygtiggøre eleverne målrettet mod erhvervsuddannelserne Implementering af projektmodel i valgfagskatalog for alle kommunens skoler