Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence
Fagligt samarbejde om studietur til Hamburg Tysk – samfundsfag Tysk- naturgeografi (AT-forløb)
Forløb 2: Identität, deutsch-dänisch Deltagende fag: dansk, historie, tysk Formål: At sætte fokus på spørgsmålet om national identitet med udgangspunkt i det dansk-tyske grænseområde. At øge bevidstheden om grænselandets historie, at skabe et kulturelt møde mellem de danske elever og elever fra grænseområdet og derved øge indsigt i problematikken om nationale fordomme og valg af (national) identitet. Fagene dansk og historie har arbejdet ud fra bogen Grænseland – krig og kulturmøde (af Hermann, Jensen, m.fl., Forlaget Columbus 2009) TYSK Arbejds- og produktformer: informationssøgning, lytteøvelse, læsning, frie og bundne skriftlige udtryk: digt, dialog/blog, mundtlig fremlæggelse, interview, klassesamtale, grammatisk gloseleg (automatisering)
Kompetencemål: Informationssøgning, (at kunne læse-forstå- sortere viden på tysk) At undersøge og forholde sig til stereotyper, at formidle disse på tysk At få indsigt i de dansk-tyske grænseforhold historisk og menneskeligt At stille spørgsmål til og dermed undersøge disse forhold i interaktion med en repræsentant fra grænseområdet At undersøge og reflektere over dilemmaer i forhold til national identitet og formulere nogle af disse på tysk Sproglige kompetencer: at opbygge ordforråd, passivt og aktivt, at anvende tysk i en kommunikativ sammenhæng mundtligt og skriftligt
Overordnet fokus på udvikling af interkulturel kompetence: Måles i grad af a. Indsigt i den fremmede kultur/kulturer, b. Åbenhed og anerkendelse af den fremmede kultur/kulturer, samt c. Villighed til at agere efter/indoptage den fremmede kultur/kulturer i en passende handlemåde. Det sproglige element indgår på alle niveauer. Hamburg – Hanse - Heimat