Hanne-Pernille Stax, ph.d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
IMK Internet Markkort Af Majbritt Jakobsen.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dataopsamling og GPS-styring
Formularer (Access, del 3)
Date :31 1.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Kvantitative metoder
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Easy Correct Glem den røde tusch og de ulæselige kragetæer!
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
SEO PÅ AU.
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Vejledning i projektarbejde
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Fundamentale datastrukturer
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
"De er jo så søde alle sammen"
Introsidernes betydning
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Måling (psykometri) 1.
Præsentationens transcript:

Hanne-Pernille Stax, ph.d HPS@DST.DK Tema 2: Nye datamuligheder Kvalitetsudvikling af digital dataindsamling på Danmarks Statistik – gennem brugertest Hanne-Pernille Stax, ph.d HPS@DST.DK

Plan Nye datamuligheder Digitale skemaer og standardiseret interaktion Kvalitetsudvikling af digital dataindsamling på Danmarks statistik Nye datamuligheder Digitale skemaer og standardiseret interaktion Metoder i brugertest af digitale skemaer Fund fra brugertest af digitale skemaer Kvalitetsudvikling af digitale skemaer

1. Nye datamuligheder Digital dataindsamling Digitale skemaer, der udfyldes online. Fordele for NSI: Data kan valideres ved udfyldelse – respondenten stoppes hvis der er fejl. Data kan anvendes direkte i systemer til statistikproduktion. NSI sparer tid til tastning / scanning. NSI undgår fejl ved tastning/ scanning.

1. Nye datamuligheder Digital dataindsamling Digitale skemaer, der udfyldes online. Fordele for respondenten: Data kan valideres ved udfyldelse – respondenten stoppes hvis der er fejl. Kun relevante spørgsmål vises. Dynamisk vejledning – kun hjælp når der er behov. Dynamiske beregninger mv. som støtte.

2. Det digitale skema som tekst - eller interaktionelt medie? Kvalitet – Hvad skal vi teste? Tekst-forståelse: Respondenten skal selv læse, forstå og handle på præ-formuleret tekst. Test: Kvalitet/forståelighed af sprogligt/visuelt input til respondenten. Interaktion: Ikke alt er vist fra start. Skema-elementer vises som respons på respondentens handlen. Test: Respondentens interaktion med skemaets elementer.

3. Metoder i brugertest: Issues Dataindsamling til business-statistik Interne testere Bemærker respondenten x? Forstår respondenten x? Anvender respondenten x som intenderet? Mangler respondenten noget? X = element, ord, vejledning, dynamisk funktion, etc…

3. Metoder i brugertest: Issues Dataindsamling til business-statistik Eksterne brugere Matcher begreber / koncepter respondentens sprogbrug / records? Matcher opgørelsesmåder / kategorier respondentens records? Fungerer skema-elementer så de letter respondentens byrde / task? så de sikre høj data-kvalitet?

3. Testforløb Teknisk test Brugertest Fungerer x som specificeret Etnografisk præ-interview Observation af udfyldelse – uden hjælp Think-aloud protocol Probing – kognitiv interviewing Debriefing interview

3. Metoder: Etnografisk interview Indledende interview om… Forventninger Kompetencer Hvordan R plejer at udfylde skemaer. Giver info. om ”normal” brug Fastholder R i ”egen” rolle

3. Metoder: Observation af besvarelse R udfylder som normalt Tester hjælper/forklarer IKKE undervejs Optag eller notér.

3. Metoder: Think-aloud Alle tanker & idéer er væsentlige Spørg hvad R tænker – hvis der er pauser 2 personer kan samarbejde og diskutere Optag eller notér. Fordele: Respondenten vælger fokus Mulighed for fokus på ukendte problemer. Ulemper: Forstyrrer svarproces at skulle tale undervejs Kan motivere til ”unormalt” høj tankeaktivitet  Ikke systematisk belysning af issues.

3. Metoder: Probing / kognitivt interview Løbende - Spørg mens der svares + Nemt at huske - Forstyrrer svarproces Retrospektive - Spørg bagefter + Autentisk svarproces - Svært at huske + effekt af senere tasks Lokalt motiverede - Spørg til Rs handlen + Respondentens perspektiv - Ikke systematisk belysning af kendte issues Forberedte - Spørg til kendte issues + Systematisk fokus på kendte issues - Ukendte issues kan overses

3. Metoder: De-briefing Opfølgende interview om… Oplevelse Vurdering / evaluering Input & idéer til forbedring

4. Fund: Vejledninger Struktur – Før: Vejledning før opgave / task Kronologisk – nummererede punkter Som en opskrift: Vælg først x Angiv så y Ret evt. z …

4. Fund: Vejledning Struktur - Efter Nummereret liste fungerer fint - før task. Men – respondenter går direkte til task og læser så vejledning ”bagfra”... Re-designes m. markerede keywords: Regnskabsår: Gør x og y Lønudgifter: Udfyld z og p Udgået: Marker f og q …

4. Knap – Før: ”?” ud for hver type

4. Knap – Efter: ”Eksempler” på flere typer

4. Skema-elementer udenfor skærm - Før Vises Vises Vises

4. Skema-elementer udenfor skærm - Efter

4. Overført info. - Før

4. Overført info. - Efter: Kant + beregning

5. Kvalitetsudvikling – Survey

5. Kvalitetsudvikling – På tværs af surveys

5. Kvalitetsudvikling – På tværs af NSIs

Tak for opmærksomheden Spørgsmål og kommentarer er velkomne HPS@DST.DK