Velkomst/præsentation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
De øvrige kommunale samarbejdsmuligheder ….
Advertisements

Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Nyborg Kajakklub. Nyborg Kajakklub dage  Stiftende generalforsamling  Fra 25 til 40 medlemmer  Målsætning for det første år  Samarbejdsparter.
Store byggeprojekter i Skanderborg kommune, Skanderborg Erhverv
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Folkeoplysning2010 INDHOLD •Historie og grundlag •Principperne i folkeoplysningsloven •Krav til golfklubben •Tilskudsmuligheder •Hva’ gør jeg nu? •Fremtiden.
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
Godmorgen og velkomment til Fælles idéudviklings- workshop Kulturfestival BØLGEN.
Brændpunkter i fremtidens lokale idrætspolitik IDAN 20. april 2006.
Playmakeren! Spilleren på midten af banen… opstart af Playmakeren i Aalborg Kommune •24 mio. kr. Til ”Børn og Unge i Bevægelse”. •Kickstart på.
Folkeoplysningsloven •En frivillig folkeoplysende forening, der er godkendt i henhold til Folkeoplysningslovens bestemmelser i § 4 stk. 2, er berettiget.
Nyborg Kajakklub. Nyborg Kajakklub dage  Stiftende generalforsamling  Fra 25 til 40 medlemmer  Målsætning for det første år  Samarbejdsparter.
MFKI livsglæde og energi!
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Særlige krav til foreninger i svømmehaller …. Sikkerhed Aktiviteter i svømmehallerne sker på foreningens eget ansvar I har det fulde ansvar for Jeres medlemmers.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde  Velkomst  Fremtidens lokale idrætsbyggeri v/ Peter Laursen,
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Den gode ansøgning Til LAG Himmerland
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Budget 2005 Optimér din forretning gennem:. Kontingentindtægter i 2004 inkluderede ca. kr i ekstraordinært markedsføringsbidrag)
ProjektVærkstedet Anders Sejerøe // Kultur- og Fritidsforvaltningen.
”Vi når målet – men hvordan?”
Foreningen Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland 12. april 2013.
Orientering 4. semester 2008  Hvilke valg skal der træffes  Hvilke overvejelser kan man gøre sig  22. april sidste frist for valg  We´ll be back (Pol/Adm)
Samarbejde mellem folkeoplysning og biblioteker I perioden 31. marts til 14. april 2011 blev landets kommuner spurgt om hvilke former for samarbejde der.
Det fremtidige arbejde De næste fire år Hvad vil vi?
Kompetenceudvikling og fastholdelse
Leder af Frivilligcenter Aarhus
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
LAG Tønder LAG Tønder Om status i LAG Tønder Sommersted, den 19. august 2009.
Frivilligt foreningsarbejde i idrætten
Vordingborg Idrætsråd
Samrådenes Temamøde Velkommen Modtagelse af flygtninge i Aalborg Kommune – v. Famile- og Beskæftigelsesforvaltningen Tema: Fysisk Udvikling.
5. februar 2008Idrætsrådet1 Medlemstilskud  Til folkeoplysende foreninger (aktiviteter for kontingentbetalende børn og unge.  Alle medlemmer til og med.
Vækstpolitik Byrådets seminar d Program 17.00Velkomst og intro v/borgmester Michael Ziegler 17,05Præsentation af vækst- analysen V/vicedirektør.
Arbejdsopgaver for Idrætsrådet Forslag fra udviklingsgruppen 2009.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Status på idrætsstrategi og halanalyse
Skole- og Kulturforvaltningen Aalborg modellen Historik Pilotprojekt Baggrund.
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Sjældne Diagnoser – Hvem er vi? Hvad laver vi?. Hvad og hvem er Sjældne Diagnoser? Mere end 25 år på bagen Fra netværk til organisation, fra 2012 med.
Hjerteforeningen ♥ Hjerteforeningen er en af Danmarks største private sygdomsbekæmpende organisationer med  medlemmer. Vi arbejder med forskning.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
OPGAVEN En faserapport vedr. Multihuset - et (evt. to) scenarier: Overordnet profil (Erhvervspolitik, Idræt-folkeoplysning, Sundhedspolitik) Indholds-
Projektets fokus og rammer Formål: Udvikling og test af brugerinvolverende oplevelser/aktiviteter for gæsterne på de åbne biblioteker – tiltag der offensivt.
Idrætten i en ny storkommune  Kommunens idrætspolitiske målsætninger  Tilskudsordninger  Haller og anlæg  Brugerindflydelse i fremtiden  Strukturen.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Fremtidens Idrætsråd i Mariagerfjord Kommune Præsentation af arbejdsgruppens resultat ved Hans Kristian Bjørn.
Det frivillige arbejde giver overskud Det frivillige arbejdes indflydelse på samfundet og økonomien.
Klub og skole samarbejde. Skole og sundhed. Tænk anderledes…..
Herning Idrætsråd Formand Søren Fløe | Sekr.-leder Anders Buhl | Elitekoordinator Søren Baadsgaard Økonomimedarb. John Aas | Konsulent Daniel Juhl Kristensen.
Skole- og Kulturforvaltningen Fritidsområdet ”Kommunerne og seniorsporten” i dag – men hvad med i morgen ?
Økonomiudvalgets møde den 12. august 2013 Formandens præsentation af driftsbudgettet for for Udvalget for Kultur og Fritid Økonomiudvalget 12.
Forenings Partnerskaber -Idrætsklubber og forvaltning i forening
Handicaprådet d. 30. november 2017
Faciliteter og Aktiviteter ORGANISERET UORGANISERET
Handicaprådet d. 30. november 2017
Fællesskaber i hverdagen og et aktivt fritidsliv
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Eventuelle delmål der ikke er opfyldt er markeret med rødt.
v/Fritidskonsulent Hanne Bjerg
Præsentationens transcript:

Velkomst/præsentation Tilskudsmuligheder Politik & Økonomi

Tilskudsmuligheder Aktiviteter Lokaler Udvikling

Leder-/instruktøruddannelse Aktiviteter Aktivitetstilskud Leder-/instruktøruddannelse Særligt materiel

Aktiviteter - aktivitetstilskud Ramme på ca. 12 mio. kr. Børn og unge under 25 år Pointsystem 7 – 17 årige giver mest i tilskud

Aktiviteter – leder-/instruktøruddannelse Ramme på ca. 1.000.000 kr. Opkvalificering af foreningsarbejde Intet transport tilskud Eksterne kurser 75 % dog max. 1.500 kr Interne kurser 75 % dog max. 500 kr. pr. kursus/person

Aktiviteter – særligt materiel Ramme på ca. 800.000 kr. Styrkelse af foreningens aktiviteter Medfinansiering Eksempler: Rollespilsforening – bibliotek Søspejdere – redningsveste Bådmotor – Aalborg kajakklub Tidtagersystem – Aalborg motorklub

Prioriteringskataloget Lokaler Kommunale Private Prioriteringskataloget

Lokaler - kommunale Idræts- og svømmehaller Faste foreningslokaler Gebyr – varierende Ansøgning 1. marts og 1. november Faste foreningslokaler Gebyr – 110 kr/m2 pr. året Øvrige lokaler Udlån Overnatning på skoler 5 kr. pr. pers./nat

Lokaler – private Lokaler – Hytteleje 75 % af driftsudgifterne – med forbehold Lokaler – Hytteleje 75 % af udgiften for Børn og unge under 25 år Max . 100 kr. pr. pers/nat Lokaler udenfor kommunen – tilskud udfra minimumsbestemmelser

Lokaler - Prioriteringskataloget Om-, til- og nybyggerier Årlig ramme på ca. 4 mio. kr. Prioriteringskatalog - Eksempler Limfjordsbanen - 450.000 kr. Dall-Ferslev idrætsforening – 600.000 kr. Baghuset – 450.000 kr. Hals Søspejdere – 600.000 kr. Øster Hassing FDF - 55.000 kr.

Udviklingspuljen Ramme på 268.000 kr. Nye Aktiviteter og initiativer indenfor folkeoplysningsområdet Udviklingsarbejde og enkeltstående projekter Amatørkulturelle aktiviteter Folkeoplysende tilbud til børn og unge, som ikke tiltrækkes af øvrige tilbud Samlingssteder med folkeoplysning som hovedformål Aktiviteter og initiativer af tværgående karakter

Udviklingspuljen -indsatsområder Folkesundhed for krop og sjæl Lederrekruttering Udviklingspuljen – eksempler: FDF 12. kreds – ”Morgen FDF” Atletikklubben Jyden – Sundhedsprojekt Aalborg Cykle-ring - Medlemskampagne

Politik Folkeoplysningsudvalget 10 brugerrepræsentanter 7 byrådspolitikere

Økonomi Fritidsområdet 2007 I alt 126,8 mio. Kr.

Aktiviteter Aktiviteter i foreninger 258 idrætsforeninger 183 idé betonede foreninger 74 korps (spejdere, FDF) I alt ca. 82.300 medlemmer, hvoraf 38.100 var under 25 år. Tilskud til: · Aktivitetstilskud · Kurser for ledere og instruktører · Materiel 14,8 mio. kr.

Lokaler - økonomi Lokaler til foreninger og aftenskoler: Kommunale lokaler 10,2 mio. kr. Private lokaler: til foreninger 19,4 mio. kr. til aftenskoler 3,8 mio. kr. Fælles udgifter 3,5 mio. kr. -gebyrindtægt -5.3 mio. kr. I alt 31,6 mio. kr

Idræts- og Svømmeanlæg 43 idrætshaller 7 svømmehaller Ridehaller Tennishaller Gigantium (storhal) Bowlinghal, skøjtehal, gymnastikhal, squashhal Udgifter 63,2 mio. kr. Indtægter -10,6 mio. kr. Nettoudgift 52,6 mio. kr.

Nyttige navne i fritidsafdelingen: Afdelingsleder Erik Kristensen 9931 4170 ebk-kultur@aalborg.dk Konsulent for Korps og Idebetonede foreninger Rasmus Krogh Jensen 9931 4169 rkj-kultur@aalborg.dk Idrætskonsulent og Prioriteringskatalog John Holm Jensen 9931 4161 jhj-kultur@aalborg.dk Dag- og Aftenskoler og Udviklingspuljen Inge Brusgaard 9931 4165 ibc-kultur@aalborg.dk Bookning af haller og sale, gebyrer Karen Nielsen og 9931 4162 kn-kultur@aalborg.dk Økonomi Aftenskoler Birthe Christensen 9931 4163 bc-kultur@aalborg.dk Leder- og instruktøruddannelse Heidi Pedersen Samarbejde foreninger/skoler/institutioner Søren Ørgaard 9931 4167 soen-kultur@aalborg.dk Elitesport Aalborg Torben Sørensen tes-kultur@aalborg.dk Tilskud private lokaler, aktivitets- tilskud og foreningsstamoplysninger Tove Olsen 9931 4159 too-kultur@aalborg.dk Kommunale lokaler –administration og gebyr Lisbeth Stokholm 9931 4158 ls-kultur@aalborg.dk Kommunale lokaler – teknisk serviceleder Knud Erik Rasmussen 9814 1668 ker-kultur@aalborg.dk (7.30-8.30) Fælles e- mail adresse og kommunens hovedtelefonnr. 9931 3131 kulturforvaltningen@aalborg.dk http://www.aalborg.dk/Borgerportal/Serviceomraader/Kultur+og+Fritid/