Differentiering i sprogundervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
”Mange måder at forstå og lære på”
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Læringsstile og lektier
Taskbaseret sprogundervisning
Fra formel til funktionel undervisning
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læsning..
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
Ledelse i Praksis – 4. aften
Spejderidéen Spejderloven
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
- fortsat midt i en flekstid?
Jeg støtter barnet ved:
How to boost students´ vocabulary via reading
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
VISL – begrænsninger og styrker
Tidsplan for eksamen 40s umd
INDSKRIVNINGSMØDE.
Lærerprofessionen.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Problem- and play- based Learning
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Projekt: Koncept til formidling
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvad finder vi vigtigt for vores elever?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Differentiering i sprogundervisningen Michael Dal Kennaraháskóli Íslands

Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen En definition At differentiere – hvad er det? Komplekst begreb med mange fangearme Man kan opfatte differentiering som ”Et princip for undervisning. Her indgår elevernes forskellige forudsætninger, potentialer, behov og motiver. Gennem samarbejde udnyttes disse resurser med henblik på at tilgodese såvel individuelle som fælles mål." (Hansen og Robenhagen 1994) Hansen, Vagn Rabøl og Ole Robenhagen (1994): "Det man er lige ved at kunne", Danmarks Pædagogiske Institut. 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Differentieret sprogundervisning i klassen - første trin Eleverne må være medansvarlige Udforsker og eksperimenterer ud fra egne erfaringer Aktiviteter og opgaver skal være åbne Forskellige arbejdsformer: individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, klassearbejde OG VIGTIGT: det individuelle arbejde må ikke forblive individuelt, men skal indgå i klassens fælles arbejde 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Ansvar for egen læring – ansvar for eget kaos Autonom undervisning Læreren taler målsproget Autentiske aktiviteter Aktiv engagement af eleverne i planlægning, gennemførelse og evaluering Arbejdssproget skal for både elever og lærer være målsproget 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Lad eleverne komme til i timen… Pararbejde Rollesimulationer Gruppearbejde Lege Gør sproget mere levende! Flere aktiviteter på én gang – alle behøver ikke at lave det samme. En tur i karrusellen – at arbejde med flere arbejdspladser 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Læring er også forståelse af verdenen I want my children to understand the world, but not just because the world is fascinating and the human mind is curious. I want them to understand it so that they will be positioned to make it a better place. Knowledge is not the same as morality, but we need to understand if we are to avoid past mistakes and move in productive directions. An important part of that understanding is knowing who we are and what we can do... Ultimately, we must synthesize our understandings for ourselves. The performance of understanding that try matters are the ones we carry out as human beings in an imperfect world which we can affect for good or for ill. (Howard Gardner 1999: 180-181) 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

De mange intelligenser 1 Den rummelig-visuelle intelligens (personer, der klart visualiserer billeder, når de tænker over en ting, holder af puslespil, og af at løse kunstneriske problemer) Den musikalske intelligens (personer, der er følsomme overfor lydene i deres omgivelser, og foretrækker at lytte til musik, når de studerer eller læser; der nyder rytme, anslag samt klang og synger/nynner tit, når de foretager sig noget) Den kropslig-kinestetiske intelligens (personer, der bearbejder viden gennem kropslige fornemmelser, og bruger deres krop på mange forskellige måder) 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

De mange intelligenser 2 Den interpersonnelle intelligens (personer, der nyder at være sammen med andre mennesker, have mange venner samt sociale aktiviteter, og lærer bedst ved at relatere til og deltage i fællesskaber) Den intrapersonelle intelligens (personer, der er selvtillidsfulde, uafhængige og viljestærke) Den sproglig verbale intelligens (personer med højt udviklede talegaver, der holder af at læse, skrive og spille ordlege; der har nemt ved at huske navne, datoer, steder m.m. Stor ordforråd.) Den logisk-matematiske intelligens (personer, der udforsker mønstre samt forhold mellem ting, og gør tingene i rækkefølge) 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Den rummelig-visuelle intelligens Visualisering (farver, maling, skulpturer osv.) Foretrækker puslespil,kort og video og billedmateriale Kunstneriske og håndværksmæssige aktiviteter Mind mapping Motiveret for at lave shows, fremstille ting i diagrammer, grafer og billeder 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Den musikalske intelligens Rytmer og lydmønstre (rap og rim) Synge og spille Særlig motiverede for f.eks. at øve grammatik igennem rytmer i forskellig sammenhæng Dramaaktiviteter Osv. 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Den kropslig-kinestetiske intelligens ’learning by doing’ Fysiske aktiviteter, gestik, dans og øvelser baseret på koordination og balance Særlig motiveret for at deltage i øvelser som implicerer kooperativt samarbejde Bevægelsesspil, drama og rollespil 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Den interpersonnelle intelligens Gode i en indlæringssituation, der kræver personkontakter; ledende rolle i forhold til gruppen eller teamet Samarbejdsprojekter, kollaboration Problemløsningsopgaver i grupper Mind mapping i grupper, interviews, spørgeundersøgelser, skriveprojekter i gruppesammenhæng 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Den intrapersonelle intelligens Tanker om sig selv, selvrefleksion Personlige målsætninger Individets muligheder og begrænsninger Individuelle aktiviteter, der resulterer i personlig evaluering Produkter: dagbøger, essays osv. 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Den sprogligt verbale intelligens Læse og skrive i en abstrakt diskussion Motiveret for at deltage i aktiviteter, der involverer: Lytteforståelse Forelæsninger Ordforråd Spil med ord Memoryspil Dialoger, debatter, online kommunikation 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Den logisk-matematiske intelligens Argumentere på videnskabelig baggrund, induktive teknikker (finde forsk. mønstre, kategorisere, klassificere osv.) Finde årsagssammenhæng Særlig motiverede for at deltage i Sætte ord og informationer i en bestemt rækkefølge Puslespil med ord Problemløsningsopgaver Udfyldningsopgaver, bruge computer lege / opgaver Undersøge demografiske data og sammenligne kulturelle forskelle 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

At spekulere over tekster Hvilke(n) type(r) tekst vil man bruge? Novelle, roman, eventyr (fiktion) Artikel, feature (faktion) Billede Bånd, interview, TV etc. (flydende) Hver teksttype kræver forskellige opgaver og forskellig analyse / forståelse / brug 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen Eksempel med eventyr Eventyret er i dag en fortælling for børn unge Oprindelig tænkt for folk i alle aldre Eventyret som fascinationsform (Harry Potter, Ringenes Herre osv.) Psykologisk: oplyser om barnet og det selv, fremmer personlighedsudviklingen Kulturelt: Udtrykker den menneskelige arv 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Folkeeventyr - kunsteventyr Forfatter: Ukendt (men evt. kendt fortæller) Kendt (f.eks. H. C. Andersen) Tid/sted/ideologi: Ukendt / universel Ofte kendt (f.eks. Romantikken) Sprog: Kollektivt Ofte talesprogspræg (sproget er enkelt, og personerne markeres mere gennem deres handlinger end gennem karakterbeskrivelser) Jævnlig brug af formelsprog, gentagelser og talsymbolik Individuelt Ofte litterært præg (sproget er nuanceret og har en hyppig brug af adjektiver. Der kan forekomme lange beskrivelser af personer og miljø) Sjælden brug af formelsprog, gentagelser og talsymbolik Personer: Personerne optræder først og fremmest som aktører. Personerne skildres i mange tilfælde med individuelle karaktertræk Handling: Flerepisodisk (undertiden flere hoved- og biforløb) Overlevering: Mundtlig, folkelig fortællertradition  mange varianter Skriftlig (én forfatter)  en original Målgruppe: Såvel børn som voksne Først og fremmest børn Vurdering: Kollektivt, universelt præg Individuelt (kunstnerisk) præg 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Eventyret i fremmedsprogsundervisningen En altid/allerede kendt narrativ struktur Kendt fra modersmålsundervisningen En hyppig brug af formelsætninger Der var engang en soldat…. Og så levede de lykkeligt til deres dages ende Flere præsentationsmuligheder Almindelig tekst: http://danska.khi.is/rejselaere/materiale/HC%20Andersen/indexxHC.htm Oplæst tekst: http://www.nifin.helsinki.fi/bibbi/multimedia/ankanpojat/da.html Tegnefilm, filmatisering Eventyrets mundtlige tradition 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen Hvorfor H. C. Andersen? Kendt navn, kulturpersonlighed Mange teksttyper (156 eventyr), digte, skuespil, romaner m.m. Uprætentiøst sprog (dagligdags sprog og mundret trods sin alder) Entertainer og multikunstner 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Et forløb med Klods Hans Opgave Færdighed Afleveringsform Visuel/ Rummelig Lav en tegneserie med talebobler og tekst til eventyret (10 tegninger) Kreativt, mundtligt Plakat, fortælle om tegneserien for klassen Kropslig/ kinestetisk Skriv eventyret om til et lille teaterstykke med replikker Indlevelse, kreativt, Mundtligt Vises for læreren og klassen. Musikalsk Lav en rapsang om Klods Hans. Brug ord fra teksten. Kreativt, indlevelse, mundtligt/skriftligt Spilles for læreren. Social interpersonel Arbejd i grupper på mindst tre personer og lav spørgsmål til Klods Hans. Skriftligt, mundtligt Læs spørgsmålene højt eller tal dem ind på et bånd. Personlig intrapersonel Lyt til eventyret på bånd eller CD-ROM og skriv en dagbog for Klods Hans. Læs dagbogen ind på bånd. Sproglig/ Verbalt Fortæl eventyret ud fra eventyrkort Øv dig og fortæl historien til klassen. Logisk/ matematisk Lav en kryds og tværs med nøgleord fra eventyret om Klods Hans Skriftligt Kopieres til de andre i klassen. 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen Litteratur Dal, Michael (2005): H. C. Andersen og de mange intelligenser, i: Sprogforum 33, s. 28-38 Dam, Leni og H. Thomsen (1995): Undervisningsdifferentiering i fremmedsprog. Malling Beck Dam, Leni og David Little (1999): Autonomy in Foreign Language Learning: From classroom practice to generalizable theory, i: Barfield, A et. Al. (editorer) On JALT98: Focus on the Classroom: Interpretations. Tokyo, JALT. Dam, Leni (1999): How to develop autonomy in a school context – how to get teachers to change their practice, i: Edelhoff, C. R. Weskamp (editorer) Autonomes Fremdsprachenlernen. Ismaning: Max Hueber Verlag. Dam, Leni (2000): Jeg taler næsten ikke engelsk mere, i: Sprogforum nr. 17, s. 30-36, København 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen

Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen Litteratur Gardner, Howard (1999) Intelligence Reframed. Multiple intelligences for the 21st century, New York: Basic Books. Gardner, Howard (1999) The Disciplined Mind: Beyond Facts And Standardized Tests, The K-12 Education That Every Child Deserves, New York: Simon and Schuster Hansen, Vagn Rabøl og Ole Robenhagen (1994): Det man er lige ved at kunne, Danmarks Pædagogiske Institut. Kornhaber, M. L. (2001) 'Howard Gardner' in J. A. Palmer (ed.) Fifty Modern Thinkers on Education. From Piaget to the present, London: Routledge. Laursen, Helle (1994): Processen begynder ved barnets forudsætninger i Liv i sproget, KvaN. Århus, s.68-78. 6. maj 2006 Michael Dal - Differentiering i sprogundervisningen