6. juli 2001 Lad os fiske kundskab i nettet Presentation af BarnUng – et Internetprojekt med børne- og ungdomslitteratur i Islands Pædagogiske Universtiet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Danmark 3.0.
Set i forældreperspektiv
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Matematik er det nye sort!
Roskilde Tekniske Skole
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Modul 1 - Processer.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Introduktion til Sprogpakken
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
- fortsat midt i en flekstid?
Inklusion i Børneinstitution Højme
Kommunikation / it.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Krop og læring Karen Barfod,
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
IT i undervisningen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forskningsperspektiver på læremidler
Empowerment og sundhed
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
NLS Sommarkurs Laugarvatn, Island 6. júlí 2000 Lad os fiske kundskab i nettet Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder: Islands Pædagogiske Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Børn og pædagoger i en digital verden
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Læsning.
AKT på Dybbøl Skolen.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Problem- and play- based Learning
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

6. juli 2001 Lad os fiske kundskab i nettet Presentation af BarnUng – et Internetprojekt med børne- og ungdomslitteratur i Islands Pædagogiske Universtiet Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder Islands Pædagogiske Universitet

6. juli 2001 Et experimental-projekt Projekt med støtte fra Islands Forskningsråd som en del af et tiltag for at opfodre til øget brug af IKT i Island 1. Design og evaluation af en kurs i børne- og ungdomslitteratur for fjernundervisningen i Islands Pædagogiske Universitet. Formål: at bruge Internettets muligheder i fjernundervisningen i KHÍ – efterhånden også på campus

6. juli 2001 En web-site om børne- og ungdomslitteratur Web-siten er et forsøg til at bygge op rigelige studie-omgivelser (a rich educational environment) i børne- og ungdomslitteratur på islandsk for studenter i fjernundervisning Samtidigt tænkt som en almænd informationskilde om børne- og ungdomslitteratur for lærere, elever og måske også forældre Støtte islandsk børne- og ungdomslitteratur i en kulturel forandringsperiode

6. juli en web-site om børne- og ungdomslitteratur Meningen er at væven skal stadigvæk vokse ved framlæg fra studenter og lærere i det Pædagogiske Universitet eventuelt i samarbejde med forfattere og forlag Den er tænkt som samarbejdsplads hvor skolene og Universitetet vil kunne bygge op en kundskabskilde på området børne- og ungdomslitteratur og litteraturpædagogik

6. juli 2001 Marchall Mcluhan: The Medium is the Massage 1967 “The alphabet and print technology fostered and encouraged a fragmenting process, a process of specialism and of detachment. Electric technology fosters and encourages unification and involvement. It is impossible to understand social and cultural changes without a knowledge of the workings of media ”

6. juli 2001 At forstå Internet som et medium En ny infrastruktur i kundskabsformidlingen En revolution som kan sammenlignes med trykeriets opkomst et led i teknisk fremstilling af kulturarvet Adgang til kundskab Et værktøj til kommunikation Et sted for publikation av kundskab Den internationale karakter av mediet spiller en vigtig rolle

6. juli 2001 Internet har mulighed for at påvirke demokratiet Flere mennesker har mulighed for at få adgang til vigtige resurser til uddannelse Flere mennesker har mulighed for at deltage i opbygning av kulturarvet Forudsætingen er: at kunne læse og skrive på Internet (Andre siger at Internet er anarkismens værktøj ! )

6. juli 2001 Hvorfor vil edb + Internet sandsynligvis ændre mere i skolen end tekniken har gjort hidtil? Et værktøj som eleven/studenten kan bruge for sine studier For at få fat i information/kundskab For at bearbejde information/kundskab For at kommunikere og samarbejde uafhængigt af geografisk afstand (og måske sosialt) Til publikation av den kundskab som hun/han har bygget op ved sine studier (konstruktivismen)

6. juli 2001 Forudsætning for forandring? Tekniken er hidtil blevet brugt af læreren som hjælpemiddel til overføring af kundskab. Hvis tekniken fortsat bliver brugt på den måde er det så sandsynligt at computeren og Internettet forandret noget ? Er det en forudsætning for forandring at vægten flyttes fra undervisning til læring? Vil vi lærere ta den risk at tabe vores autoritet?

6. juli 2001 Post-modernimsmen “ Efter at de store narrativiteter (big narratives) har collapseret har vi ingen på forhånd givne mål som fortæller os hvad vi skal gøre, men må selv skabe indhold, mening og mål i vores liv “ (Sigríður Þorgeirsdóttir 1998) Forholdet til kundskaben har forandret sig Kundskaben er ikke længere en sikker realitet men afhænging og foranderlig Epistemologien er t. ex. påvirket af social- konstruktivismen – kundskaben er avhengig context -af tid og sted En slig situation må modarbejde top-down målsætnings-pædagogiken i læseplanene

6. juli 2001 Forskellige synspunkter på hvilket sæt man vil bruge Internet Til publikation af parat lærestof A course on reading A European project, Socrates ODL: Guðmundur Kristmundsson, Karl Jeppesen...m.fl. A course on reading Dansk Læsestof i geografiLæsestof i geografi Ikke på forhånd parat process som eleven skal igennem–mange mulighender for gennemgang kaotisk – som et mini Internet? Bruger internationale lænker Bygger på sosial-konstruktivism - eleven er beregnet til at bygge op sin egen kundskab på sig egen vej igennem lærematerialet på væven.

6. juli 2001 Open classroom – idéen fungerer på Internet ? Et udviklingsproject: BarnUng –BarnUng Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder Torfi Hjartarson lektor i IKT web-designer og medarbejder

6. juli 2001 BarnUng Lærerne indretter i begyndelsen motiverende omgivelser hvor adgang til nødvendige resurser er nemt tilgængelige Skolestuen bliver så når studenterne kommer et sted hvor man bygger op eller konstruerer sin kundskab Færdige læringsprodukter publiseres på web-siderne for den næste gruppe studenter (tjener bl.a. som model) og andre interesserede på det pågældene kundskabsområde. Læring opleves på den måde konkret som konstruktion De lærerstuderende oplever en måde at bruge Internet på i læring som de kan videreføre som lærere senere

6. juli 2001 At integrere litteratur og nye medier Et eksempel på hvordan man kan lave kurs hvor man integrerer brug af Internet og fag (børne- og ungdomslitteratur) Interessant at arbejde samtidigt med print-medierne (bøger) og de elektroniske medier; Internet Vigtigt at yde samtidigt læsefærdighed med traditionel tekst og det at kunne “læse” og udtrykke sig i multimedia og hypertext-omgivelser Arbejde med de to mediers intertekstualitet i stedet for at stille de to medier op som konkurrenter

6. juli 2001 Design af rigelige studie-omgivelser i sosial-konstruktivistisk ånd Målet med studierne er at studenterne skal bygge op kundskab på web-siderne hypotheser: vigtigt for studenterne (lærere) at deltage i opbygning af kundskab en web med fag-relatert materiale vil opfodre til “enculturation” af studenterne ind i fagets kultur (situated-learning theorier)

6. juli 2001 hypotheser … vigtigt for studenterne (lærere) at vælge sine egne veje i sine studier (differentiering) Vigtigt at bygge op en “studie-kultur” på Internet ved at lægge vægt på meningsfuld kommunikation og samarbejde Den sosial-konstruktiviske ideologi er passende når det gælder læring på Internet

6. juli 2001 Erfaring Høst 1998 Studenter i fjernundervisning (omkr 20) i grundskolelæreruddanning Meget positiv erfaring og vi fik opfordring til at forsætte med projektet Se forfatterpræsentationer Idéer til brug af litteratur i undervisningen

6. juli Forsøg Forår 2000 Studenter i fjernundervisning (omkr 20) i grundskolelæreruddanning Formel evaluering – kritiske og negative holdninger enkelte viste stor interesse usikkerhed blandt studenterne Produktene som studenterne publiserede på væven er af god kvalitet – et vigtigt inlæg i vores kundskabskilde – se

6. juli 2001 Torfi Grundskolelæreruddanning – billedkunst Tema: billedebehandlings-soft-ware og islandske folkesagn Læreren lavede web-siten med billedstof fra studenterne

6. juli 2001 Torfi Udviklingsprojekt i IKT- kurser Valgkursus „formidling på nyt sæt“ Grundskole-læreruddanning 3. År De lærerstuderende fik den opgave at samtale med børn om deres yndlingsbog Presenteret i form af PowerPoint med lyd og billeder htm

6. juli Forskolelæreruddanning – ikke fjernundervisning 1. Forår Studenter på campus (omkr 30) i 2. Positiv erfaring 3. Studenter viste fornøjelse og interesse 4. Alle var parat til at publisere sine opgaver 5. Studenterne syntes godt om at andre kunne eventuelt bruge deres opgaver

6. juli 2001 Lad os nu kikke på BarnUng Hovedindgangen er Indgang for Lærere er Ingang for børn er Ingang på biblioteket er