Www.mm.dk A AA ATTRAKTIVE AKADEMIKER- ARBEJDSPLADSER I DET OFFENTLIGE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Et væksthus for børn og voksne
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Betydningen af uformelle og formelle mentorskaber på karrierevejen Birgitte Bruun Kvinfo/Syddansk Universitet 6. oktober 2007.
Darum skole 4. november 2013.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kvalitet Latin ”Qualitas” betyder beskaffenhed, art eller egenskab. At noget har den egenskab, der passer til de opgaver, det skal bruges til. I mødet.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Tillid Temadag for AMIR
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
»En mand havde to sønner
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Velkommen til forældremøde
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Fastholdelse af seniorer – erfaringer fra Odense kommune
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Velkommen til forældremøde
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
”Vi er trygge ved Møllevangskolen” Billedet er velkendt: Med bopæl i det vestlige Aarhus er der mange overvejelser forud for valg af skole til børnene.
Generalforsamling i IDA Vestjylland Aarhus University, 21. marts 2017.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Konflikter og kommunikation
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

A AA ATTRAKTIVE AKADEMIKER- ARBEJDSPLADSER I DET OFFENTLIGE

Gymnasieskolerne har aldrig været mere populære I hovedstadsregionen har unge søgt ind på en gymnasial uddannelse eller HF i Det er det største antal nogensinde. Den afgørende forudsætning for at udbygge succesen og nå de ambitiøse mål, er de lærere, der skal kvalificere de unge til værdsatte medarbejdere eller til videre studier. Hvordan oplever lærerne deres arbejdsplads og gerning? Hvilke kvaliteter vægter de højest ved job og arbejdsplads?

Baggrund for undersøgelsen Undersøgelsen er gennemført af Mandag Morgen i samarbejde med AC, KL, Danske Regioner og Personalestyrelsen. Undersøgelsen er den hidtil største af sin art og baserer sig på en survey blandt over 3000 akademikere og flere end 75 kvalitative interviews.

Generalisten: Forandringsfornøjet igangsætter Det begejstrer At få tingene til at flytte sig At arbejde i en politisk kontekst At lave reglerne  Det belaster Pas på Duracell-effekten Pas på meget lange sagsgange 6 JOBPROFILER I UNDERSØGELSEN LEDEREN GENERALISTEN SPECIALISTEN FORSKEREN UNDERVISEREN BEHANDLEREN

”Jeg kan rigtig godt lide mit fag, men også at have en masse begejstrede elever, som også kan lide faget” Underviser, mand, 46 år.

Underviseren: Formidler og danner + Det begejstrer: At formidle sit fag At påvirke og danne de unge At fastholde sin faglighed - Det belaster: Manglende anerkendelse For mange kulturbærende opgaver på con amore tid At være ene om sit fag

Undervisernes jobtilfredshed Det store flertal trives i jobbet. 73 pct. betragter deres job som et ønskejob. 70 pct. af underviserne er stolte af deres job og arbejdsplads. 84 pct. oplever, at de har et velfungerende samarbejde med deres nærmeste kolleger. 79 pct. at de bliver udfordret og lærer nyt i deres job. 78 pct. at de har gode forudsætninger for at løse deres opgaver med høj kvalitet. 76 pct. at deres indsats gør en forskel i samfundet.

Underviserne oplever bedst adgang til faglig sparring med kompetente kolleger

”Jeg er sådan en, der udvikler mig fagligt, når jeg er sammen med nogen, der kan inspirere mig. Derfor er det helt afgørende for mig at have nogen, som jeg kan reflektere over mit fag sammen med.” Underviser, kvinde, 41 år.

Udfordret af sin egen succes

Midt i et generationsskifte Halvdelen af gymnasieskolernes lærere har mere end 25 års anciennitet, mens en fjerdedel har mindre en 3 års anciennitet. I løbet af de kommende fem år forventer knap hver fjerde lærer at gå på efterløn eller pension. Gymnasieskolerne skal derfor tiltrække et stort antal nye lærere i en nær fremtid, hvor akademikere bliver en ombejlet mangelvare. Samtidig stiller både nutid og fremtid store krav om en veltunet videndeling og erfaringsoverførsel mellem to generationer af lærere.

Fra panik-planlægning til repertoire ”I starten var det panik-planlægning fra dag til dag, men nu begynder det at være sådan, at jeg har noget repertoire, så der bliver tid til at tænke mere langsigtet og lave planer for hele året. Det er totalt optur nu, hvor jeg har noget erfaring at trække på. Det hele bliver meget mere gennemtænkt og begynder at ligne noget, som jeg synes er rigtig godt” Underviser, kvinde, 31 år

”Man blev budt godt velkommen som nyansat, og der er en mentorordning, hvor man får tildelt en kollega, som man får nogle timer sammen med. Den kollega kan så svare på spørgsmål og hjælpe en med alt, der er nyt, når man kommer ind udefra. I første semester underviste jeg kun i engelsk og blev tildelt en engelskkollega som min mentor. Det var udmærket.” Underviser, mand, 30 år. Første skoledag: Den gode modtagelse

”Jeg kom om mandagen og skulle overtage klasser klokken Hvis jeg skal være helt ærlig, så vidste jeg ikke, hvad jeg skulle ind og undervise i. Jeg havde skrevet en mail, men ikke fået svar. Det var eddermame ustruktureret og ondt-i-maven-agtigt.” Underviser, kvinde, 32 år. Første skoledag: Den mangelfulde modtagelse

Er der styr på introduktionen af nye undervisere? Nye undervisere står over for en stejl læringskurve, når de som nyansatte skal i gang med den vanskelige kunst at få faget, formidlingen, de didaktiske redskaber og planlægningen til at gå op i en højere enhed. Hvad kan undervisningsinstitutionerne gøre for at gøre vejen til den gode undervisning kortere for de nye undervisere? Hvad er det gode introduktionsforløb? Hvordan kan de yngste underviseres ældre og erfarne kolleger i højere grad involveres i indsatsen?

Kan de erfarne blive bedre til at hjælpe de nye? Mens de ældre og erfarne undervisere i stort omfang angiver at have forudsætningerne for at løfte deres opgaver med den ønskede kvalitet, gør det sig i langt mindre grad gældende for deres yngste kolleger. I hvilket omfang skal de erfarne undervisere blive bedre til at hjælpe og aflaste deres pressede, yngre kolleger? Kan lokale mentorordninger og faglige fora bruges til at facilitere en øget solidaritet mellem ældre og yngre kolleger?

Kan man blive bedre til at finde ledertalenter blandt underviserne? En stor del af lederne på landets gymnasieskoler er på vej på pension, men næste generations ledere står ikke nødvendigvis og tripper for at komme til. Således har kun 6 pct. af underviserne ønsker om at gå ledelsesvejen. Hvad gør skolerne i dag for at identificere, understøtte og udvikle ledertalenter i egne rækker? Hvad er praksis og erfaringer i forhold til at avancere fra eksempelvis inspektorfunktionen til en mere overordnet lederrolle? Er der interesse og behov for at styrke en intern ledelsesuddannelsesindsats på skolerne?

Generalisten: Forandringsfornøjet igangsætter Det begejstrer At få tingene til at flytte sig At arbejde i en politisk kontekst At lave reglerne  Det belaster Pas på Duracell-effekten Pas på meget lange sagsgange OPFORDRING: BRUG UNDERSØGELSEN AKTIVT OG LOKALT…

A AA ATTRAKTIVE AKADEMIKER- ARBEJDSPLADSER I DET OFFENTLIGE