Livsmod Et struktureret netværk i Nordsjælland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pårørende og efterladte
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
WHO`s definition af selvmord
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
UNGES SELVSKADENDE ADFÆRD
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Oplæg – oktober 2013 V/ Cecilie Fabricius og Allan Skoropa Livslinien
Psykoedukation til unge i OPUS
Mestring og relationsbehandling
Ved sous- chef Said Akrim
Seminar med Finn Skårderud 3. November 2008 Unge der skader sig selv – unge der laver selvmordsforsøg. Hvordan hjælper vi bedst – gennem forebyggelse og.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Center for Selvmordsforskning1 Kommunepakke Forebyggelse af selvmordsadfærd hos børn og unge – Vejledning til personale i socialsektoren Hvordan sikres.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Verdensdagen for selvmordsforebyggelse 10 september 2013
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Sygeplejerskeuddannelsen
- støttet af Egmont Fonden
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Støvring den 11. september 2007
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Selvskader & selvmordsadfærd
Afdelingsleder Morten Freil
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
C.f.S./ BUR-V1 Børneafdelingens håndtering af unge der har forsøgt selvmord Oplæg ved Hanne Rosenkrands Børnesygeplejerske og familieterapeut, Odense Universitetshospital,
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Fremme af unges mentale sundhed
Psykoedukation til patienter med skizofreni
1 Socialrådgiver Rikke Holme Otterup Kommune Unge – Forældre – Skoler – Læge – Sygehus - Andre Opfølgning Fagligt beredskab Kontaktperson Handleplan Kommunalt.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Livsmod Selvmordsforebyggende indsats
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Psykoedukation skizofreni
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Livsmod Et struktureret netværk i Nordsjælland Selvskader & selvmordsadfærd Børneafdelingen Hillerød 19. september 2008

Hvem er Gert Jessen? Medgrundlægger af Center for Selvmordsforskning, Livslinien, European Network for Suicidology, VHR Gruppen, GJ Consult & Wise Mind Editor på de internationale tidsskrifter Crisis & Archives of Suicide Research Medlem af International Academy for Suicide Research & International Association of Suicide Prevention Bestyrelsesposter i private & offentlige organisationer, f.eks. Diplomuddannelsen i Vejledning, Magisterforeningen, Koloni, Wise Mind Selvstændig konsulent Producent af undervisningsmaterialer (bøger, film, artikler) Organisations-, ledelses- og kompetenceudvikling Undervisning Udvikler for Center for Frivilligt Socialt Arbejde, kommuner, organisationer mfl. Projektleder på Livsmod (www.livsmod.net), Ældres Livsmod, Netværk om Ensomhed mfl. Kompetenceområder Selvmordsadfærd, selvskader, ludomani, afhængighed, ensomhed, kommunikation, organisering, ledelse, projektstyring, HR Gert Jessen, 50 år Magister i Nordisk Sprog & Litteratur ErhvervsDiplomLeder 20 år i suicidologi

Forankre en indsats overfor børn & unge i kommunalt / regionalt regi Livsmods formål Forankre en indsats overfor børn & unge i kommunalt / regionalt regi Målgruppen er børn & unge med selvskadende handlinger, selvmordstanker og selvmordsforsøg som er pårørende eller efterladte der ikke har et psykiatrisk behandlingsbehov Gennem akuttilbud • hurtigt tilbud i kommunerne behandlingstilbud forebyggelsesindsats samarbejde med de Nordsjællandske Hospitaler

Livsmods fokuspunkter

Livsmods forudsætninger Vigtigst af alt er de 2 første punkter 1) Ledelsesmæssig forankring i kommunerne / Hospital & 2) Fælles mål & vision • platform • tovholder 3) Lokal & regional tværfaglig forankring 4) Respekt for alles autonomi 5) Behov for kompetenceudvikling findes i dialog 6) Ejerskab motiveres i alle led (”What’s in it for me?”) 7) Fælles styregruppe

1) Frederiksborg Amt 1993-1996 2) Livsmod I 1996-1999 Hvor kom Livsmod fra? 1) Frederiksborg Amt 1993-1996 Forebyggelsesplan - rekommandationer 2) Livsmod I 1996-1999 Frederiksborg Amts Børnerådgivning Et samtaletilbud til unge, der har forsøgt selvmord 3) Livsmod II 2002-2004 Kompetence- og procedureudvikling Frontpersonalets handlemuligheder 4) Livsmod III 2005-2008 Kommunalreformen Forankring af indsats i kommunerne (inkl. selvskader) Netværksopbygning Fastholdelse og udvikling af kompetencer

Livsmods hjemmeside www.livsmod.net www.livsmod.net indeholder blandt andet Kontaktdata på alle nøglepersoner Temadage • materialer mm. Konferencer, litteratur og aktiviteter Links • fagrelevante henvisninger Over 200 unikke brugere (fagpersoner) Personligt log in med password Løbende nyhedsbreve, opdatering og support

Livsmod • en struktureret netværksmodel Egedal Allerød Hørsholm Furesø Hospitals- afdelinger Livsmod nøglepersoner Rudersdal Frederikssund Halsnæs Fredensborg Gribskov Helsingør Hillerød

Aktiviteter • eksempler på temadage 2007 - 2008 Selvskader · cutting Behandling (evidensbaseret behandlingsdesign) Behandlingskæder Frontpersonalets rolle Børn & unge som pårørende og efterladte Dialektisk Adfærdsterapi ved selvskader Seminar med den norske psykiater Finn Skåderud Assessment, screening, vurdering

Ledelsesmæssige resultater F.eks. ejerskab i alle kommuner (i forskellige tempi) Procedurer, politiker, kompetencer, synlighed

F.eks. færre ressourcer større krav, bedre indsats Udfordringer F.eks. færre ressourcer større krav, bedre indsats

Kontinuerlig opkvalificering i netværket Den, der tror sig færdiguddannet, er mere færdig end uddannet

Forankring fra 2009 Fremtiden Scenarier for fremtiden Fælles finansiering og udvikling Drift af Livsmod Nye mål og emneområder

Livsmods arbejdsområder Forebyggelse Selvskader Hospitalsregi Kommunalt regi Selvmordsforsøg Behandling

Psykiatrisk skadestue Udskrivning ? Behandlingskæde • Den almindelige procedure ved (kendt) selvmordsforsøg Hjemmet Skole Opholdssted Skadestue Akut modtageafdeling Psykiatrisk skadestue Udskrivning ? Indlæggelse Behandling Psykiatrisk tilsyn Henvisning til Livsmod Allerød Egedal Fredensborg Frederikssund Furesø Gribskov Halsnæs Helsingør Hillerød Hørsholm Rudersdal Børne- ungdomspsykiatrisk behandling ? GR 31.OKT 2007

Forebyggelse i 3 led • Akut indsats - behandling - forebyggelse Direkte i forbindelse med eller forlængelse af sygehusbehandling af selvmordsforsøg Vurdering af selvmordsrisiko Livskontrakt Overvågningskontrakt Telefonkontakt Behandlingsplan Ikke-akut behandling Alvorlige selvmordstanker Tidligere selvmordsforsøg Selvskadende handlinger Pårørende & efterladte Vurdering af selvmordsrisiko Livskontrakt Behandlingsplan Forebyggelse Identificering af børn og unge med selvmords-adfærd, alvorlige selv-mordstanker og selv-skadende handlinger Kompetenceudvikling i alle led fra frontpersonale til specialindsats Livsmodsprogrammer: træne optimisme, sociale problemløsningsfærdig-heder og forældrestøtte

Livsmod - Generel designmodel Assessment D I A G N O S T C E R M L Familien Selvtilføjede skader Selvmords- forsøg Redskaber & metoder H E N V I S R A F S L U T N I G O v e r l a p Visitation Netværk Behandlingsprocedure

Eksempel • Behandlingsforløb i kommunerne Den første samtale Den unges sikkerhed Den unge med forældre/omsorgsperson Gennemgå selvmordsforsøget Vurdere selvmordsrisiko Få kendskab til mestringsstrategier Kriseintervention Livskontrakt Konkrete aftaler De næste samtaler Fokus på ændring af livssituation Skole- og uddannelsessituation Venner og netværk Aktivere forældres omsorg og støtte Vurdere behov for videre behandling

Psykiatrisk behandling Psykologisk behandling Grænseflader i behandling Psykiatrisk behandling Gråzone Psykologisk behandling psykose stærk angst akut selvmords- risiko skam angst depression selvmordstanker kaotisk indre verden problemfyldte relationer ensomhed tristhed selvmordstanker

Samarbejde med hospitalsafdelinger Sikring af ubrudte behandlingskæder Instruks på sygehusene om henvisning til Livsmod Kommunale kontaktpersoner på www.livsmod.net Folder / info til personale, den unge og forældrene Underretning til kommunerne Aftaler om hurtig henvisningsvej - FAX - telefon Brugere af www.livsmod.net Temadage skaber ’fysisk’ og tværfagligt netværk

’Det er som regel aldrig problemet, der er problemet. Men det er måden, man tænker om problemet, der er problemet’

Selvmordsforsøg En handling uden dødelig udgang, hvor en person med vilje indtager en overdosis medicin eller lignende - eller udviser anden ikke-vanemæssig adfærd, der vil volde skade, hvis andre ikke griber ind, og hvor hensigten har været at fremme personens ønskede forandringer via handlingens forventede konsekvenser.

Selvskader Selvtilføjet skade er en bevidst handling, der gør fysisk skade på egen krop. Skaden påføres af individet selv uden hjælp fra andre Skaderne er så alvorlige, at de resulterer i beskadigelse af væv (f.eks. ar) Udenfor definitionen er handlinger, der er begået med intention om selvmord - eller som f.eks. er ledsaget af seksuel ophidselse

Selvskadernes effekt Følelsestilstand Før selvskade Efter selvskade Vrede mod andre 56% 2% Vred mod sig selv 35% 5% Frygt 38% 11% Tomhed 40% 9% Såret 42% Ensomhed 34% 8% Lettelse 68% Ked af det 30% Skam 13% 28%

Selvskade = Selvmedicinering Selvskader skaber afhængighed Selvskade = Selvmedicinering

Selvskader og alternativer Hvad kan udløse din selvskadende adfærd? (Situationer, følelser, oplevelser, tanker, mennesker, musik …) Hvad kunne du gøre i stedet for? (Ringe til en veninde, høre musik, løbe en tur, spise chokolade, tage et varmt bad …) Hvad har før virket i stedet for din selvskade? Skriv det ned (og hæng det evt. op) Få (mere) professionel hjælp

Elementer i processen Håbløshedsfølelse Selvmordsadfærd psykisk smerte Psykisk sygdom Social støtte Problem-løsning Holdninger Håbløshedsfølelse psykisk smerte Selvmordsadfærd Selvskader Belastninger Sårbarhed Impuls-kontrol Mobning Misbrug Alles ansvar Fælles ansvar Specialiseret ansvar ”Ked af det” ”Opgivenhed” Selvmordstanker Selvmordsforsøg Svære forsøg

Pause

Evidensbaseret behandling & indsats Hvad ved vi? Fortæller os, hvilke former for interventioner, der har vist sig at være virksomme overfor specifikke former for problemer, og mere virksomme end ingenting eller andre behandlingsformer. Det hjælper os kun lidt med at finjustere undersøgelse og behandling i forhold til det enkelte individ.

Suicidale intentioner og idéer / tanker Risikofaktorer Suicidal intention Avanceret planlægning Tiltag mod opdagelse Tilgang til dødelig metode Fravær af hjælpsøgning En sidste handling Beskyttende faktorer Suicidale idéer Den unges accept af kontakt Accept fra forældre og hjælpere ifm. suicidal overvågningskontrakt

Fremskyndende faktorer Risikofaktorer Tab af forældre eller partner ved død separation eller sygdom Konflikt med forældre eller partner Involvering i retsligt system Alvorlig personlig sygdom Væsentlig eksamens fiasko Uønsket graviditet Imitation af andres selvmord Beskyttende faktorer Løsning af interpersonelle konflikter med forældre og partner Accept og sorg ved tab Fysisk eller psykologisk afstand fra jævnaldrende eller andre som fremskyndede imiteret selvmordsforsøg

Motivation Risikofaktorer Selvmordsforsøget har funktionen: Flugt fra en ubærlig psykologisk tilstand eller situation Opnå hævn ved at inducere skyld Tilføje sig selv afstraffelse Opnå omsorg og opmærksomhed Ofre sig selv for en større sag Beskyttelsesfaktorer Ikke-destruktive strategier eller engagere sig i behandling for at blive bedre til at: Regulere vanskelige psykologiske tilstande Modificere smertelige situationer Udtrykke vrede på en sikker måde Løse konflikter konstruktivt Sørge over tab Klare perfektionistiske forventninger Anmode om omsorg og opmærksomhed fra andre Klar familie organisering

Personlighedsbaserede faktorer Risikofaktorer Højt håbløshedsniveau Højt perfektionsniveau Højt impulsivitetsniveau Højt fjendtligheds- og aggressionsniveau Ufleksibel mestringsstrategi Beskyttelsesfaktorer Lavt håbløshedsniveau Lavt perfektionsniveau Lavt impulsivitetsniveau Lavt fjendtligheds- og aggressionsniveau Fleksibel mestringsstrategi

Lidelsesfaktorer (Disorder) Risikofaktorer Depression Alkohol og stof misbrug Adfærdsvanskeligheder Anti-social personlighedsforstyrrelse Borderline personlighedsforstyrrelse Epilepsi Kronisk smertefuld sygdom Beskyttelsesfaktorer Fravær af psykologiske lidelser Fravær af fysiske lidelser Fravær af multiple co-morbide kroniske lidelser Kapacitet til at danne en terapeutisk alliance og engagere sig i behandling for psykologisk og fysisk lidelse

Beskyttelsesfaktorer Historiske faktorer Risikofaktorer Tidligere selvmordsforsøg Tab af forældre tidligt i livet Tidligere psykiatrisk behandling Involvering i det retslige system Beskyttelsesfaktorer Ingen tidligere selvmordsforsøg Intet tidligt tab af forældre Ingen tidligere psykiatrisk behandling Ingen tidligere involvering i det retslige system

Familiefaktorer Risikofaktorer Familiehistorie med selvmordsforsøg, depression, stof og alkoholmisbrug Familiehistorie med krænker adfærd Ikke-organiseret, ikke-støttende familie Familie benægter alvoren af selvmordsforsøg Familien har højt niveau af stress og trængsel Familien har lov social støtte og er socialt isoleret Beskyttelsesfaktorer Ingen familiehistorie med selvmordsforsøg Ingen familiehistorie med depression Ingen familiehistorie med stof og alkoholmisbrug Ingen familiehistorie med krænker adfærd Velorganiseret, støttende familie Familien har højt niveau af stress Familien har høj social støtte

Vurdering og intervention Familiekonsultationens formål er at forhindre skade eller død Tilbuddet skal komme øjeblikkeligt Skaber en omfattende forståelse af situationen som omgiver selvmordsforsøget eller -truslen I løbet af processen etableres alliancen med alle nøglepersoner i netværket Alle risiko og beskyttelsesfaktorer vurderes med den unge og nøglepersoner i familien Identificer nøgleperson fra den unges sociale netværk og det professionelle netværk, som kan være til rådighed til at gennemføre en handlingsplan Handleplanen baseres på vurderingen af risiko- og beskyttelsesfaktorer og indeholder en forståelse af, hvorfor selvskade sker og det aktuelle risikoniveau Den unge og forældrene laver en kontrakt ved slutningen af hver session om at mødes igen. Den unge forpligter sig til ikke at lave yderligere selvmordsforsøg - forældrene forpligter sig til at overvåge den unge

Evidensbaseret behandling? Der findes endnu ingen videnskabelige studier, hvor man har fulgt unge, som har debuteret med selvskader i teenagealderen Selvskader forøger risiko for selvmordsforsøg Selvmordsforsøg er største risikofaktor for selvmord Unge som har berettet om selvskader har udtrykt ønske om, at nogen havde forstået, hvad de var i gang med og havde reageret og engageret sig En velfungerende støtte og omsorg fra pårørende og professionelle er måske tilstrækkeligt for mange unge. Tidlig opdagelse er en forudsætning for at kunne give unge ”normal støtte og omsorg” Problemløsningsterapi viser en tendens til positiv effekt Dialektisk adfærdsterapi (DBT) kan mindske frekvensen af selvskader hos impulsive unge med stærke emotionelle udsving

Fælles erfaring Livsmod gør det tværfaglige mindre tvært og mere fagligt Vi får det op at flyve sammen!

Dialog