Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema: Hvordan kan jeg forebygge

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema: Hvordan kan jeg forebygge"— Præsentationens transcript:

1 Tema: Hvordan kan jeg forebygge
Tema: Hvordan kan jeg forebygge? Psykoedukation til patienter med depression

2 Psykoedukation for patienter med depression
Program Velkommen Dagens emne: Forebyggelse af tilbagefald Hvorfor tilbagefaldsforebyggelse ? Livet som tidligere deprimeret Modstandskraft Handleplan Hvordan har sessionen været? Pause når det passer Forklar eventuelt: Livet som tidligere deprimeret: Som tidligere deprimeret er man mere sårbar overfor visse ting, hvilket er vigtigt at tage højde for i livet efter en depression Modstandskraft: Vi kan ikke fjerne den modgang livet også byder på, men vi kan træne og blive i stand til at tackle den, så vi ikke bliver deprimerede af den (hvilket ikke er det samme som at blive triste, skuffede eller frustrerede over forhindringer i livet). Handleplan: I tilfælde at begyndende depressionssymptomer skal der være en plan man kan følge, uden at skulle tænke så meget over det. Det er der ikke overskud eller overblik til først at finde ud af havd man skal gøre, hvis man først er deprimeret igen. Psykoedukation for patienter med depression

3 Psykoedukation for patienter med depression
Kan vi aftale at … Udvise fortrolighed for det der bliver sagt i gruppen Have respekt for hinandens grænser Tale i en respektfuld tone til hinanden Der findes ingen dumme spørgsmål Kreativ tankegang er legalt  Psykoedukation for patienter med depression Version oktober 2012 3 3

4 BEHANDLINGS-MULIGHEDERNE HVORDAN KAN JEG FOREBYGGE?
Forløbet – hvor er vi HVAD ER DET? Symptomer Diagnose HVORFOR OPSTÅR DET? Myter og facts Stress og sårbarhed BEHANDLINGS-MULIGHEDERNE Behandling Støtte og inddragelse HVAD KAN JEG GØRE? Strategier Råd og redskaber HVAD MED DE ANDRE? Åbenhed til omverdenen Netværket HVORDAN KAN JEG FOREBYGGE? Modstandskraft Handlemuligheder Psykoedukation for patienter med depression 4

5 Formålet med dagens tema
At du får: Mulighed for at overveje på hvilken måde du bedst indretter tilværelsen, således at du forebygger depressioner fremover Mulighed for at tilrettelægge en handleplan hvis depressionen skulle vise sig igen Hvilke forventninger har I til at komme her i dag? Psykoedukation for patienter med depression

6 Hvorfor tilbagefaldsforebyggelse?
Depression øger risikoen for senere depressioner Livet som tidligere deprimeret kræver vedvarende opmærksomhed Vigtigt at bruge det øgede overskud, når man har fået det bedre, til at lægge en handleplan og mindske indre og ydre belastninger på lang sigt Fakta: Depression øger risikoen for senere depressioner med 60-70% og sandsynligheden for depressive episoder øges med antallet af tidligere depressioner. At have været deprimeret kan sammenlignes med at være tidligere alkoholiker: Der er ting man ikke kan foretage sig, og det kræver en vedvarende indsats ikke at blive deprimeret igen. Psykoedukation for patienter med depression 6

7 Livet som tidligere deprimeret
Tag din medicin så længe som det er nødvendigt Søvn: - Gå i seng og stå op på samme tid hver dag - Sov om natten og være vågen om dagen Få motion: - Lidt er bedre end ingenting - Gør noget du kan lide Spis regelmæssigt (8, 12, 18) og varieret Begræns dit alkoholforbrug og drik ikke, når du er ked af det Reducer stress: Hold pauser og gør én ting ad gangen Følg de øvrige principper for tilbagefaldsforebyggelse Forklar eventuelt: Medicin: Følg vejledningen fra din psykiater eller praktiserende læge. Tommelfingerregel: Medicin skal ofte tages lige så længe efter en depression, som man har taget det undervejs. Søvn: Disse råd kan evt. nuanceres, for at de ikke bliver for begrænsende for livskvaliteten - der kan evt. gives eksempel: Bliv ikke væk fra en sjov fest, fordi du skal i seng kl – så hellere stå lidt tidligere op dagen efter, selvom du stadig er træt. Kost: , henviser til tre regelmæssige måltider morgen, middag og aften. Stabilt blodsukker mindsker sårbarheden overfor humørsvingninger. Det kan være vigtigt, at understrege overfor patienterne, at lykkes det ikke den ene dag, er det bedre at starte forfra den næste, frem for at blive selvkritisk og opgivende. Det vi forsøger lykkes ikke altid, og hellere følge principperne delvist end slet ikke. Psykoedukation for patienter med depression

8 Psykoedukation for patienter med depression
Refleksion Hvilke forhindringer kan der være i forhold til at følge principperne for livet som tidligere deprimeret? Hvad kan du gøre for at overkomme dem? Refleksionerne kan udveksles to og to for at øge trygheden i gruppen, men kan også bruges i plenum eller ved at tage ”runder”. Modellerne kan også kombineres ved at patienterne først udveksler synspunkter to og to for siden at præsentere dem i plenum (evt. stå et andet sted?). Psykoedukation for patienter med depression

9 Psykoedukation for patienter med depression
Modstandskraft I Balancer den modgang, livet altid vil indeholde, med positive oplevelser og følelser ved at: Gøre lystbetonede ting , som er mulige lige nu Skabe forandringer i dit liv, som på længere sigt vil bringe dig tættere på dine mål og værdier Plej dine venskaber eller skab nye Forsøg at løse problemer, der kan løses og accepter dem, der ikke kan Link: Øvelse 1 -”Lystbetonede Aktiviteter” Link: Øvelse 2 - ”Livsværdier" Forklar eventuelt: Modstandskraft kan sammenlignes med at styrketræne: Ved at træne modstandskraften, bliver man bedre i stand til at tackle tilværelsens uundgåelige modgang, ligesom øget fysisk styrke gør dig bedre i stand til at klare trapperne, indkøbsposerne, mm. Livet indebærer modgang, hvilket vi ikke kan fjerne – vi kan kun blive mere robuste i forhold til at tackle den. Plej venskaber: Her kan henvises til lykkeforskningen, der peger på, at det der gør os lykkelige først og fremmest er nære og fortrolige ( og ikke nødvendigvis mange) relationer til andre mennesker. Vær opmærksom på hjælpeskemaer til disse punkter. Det anbefales, at problemløsningsskemaerne (måltrappe, problemløsningsskema) udleveres til patienten til eget brug og de andre enten bruges i øvelser eller udleveres – se forslag til øvelser (øvelse 1 og 2) Psykoedukation for patienter med depression

10 Psykoedukation for patienter med depression
Modstandskraft II Forsøg at: Undgå at undvige Fokuser på de positive ting du oplever og nyd det! Distraher dig selv, hvis du begynder at tænke, at: Det nok snart hører op Du ikke har gjort dig fortjent til oplevelsen Der bliver forventet noget særligt af dig Forklar eventuelt: Undgå at undvige. Som mennesker er vi indrettet sådan, at vi forsøger at undgå ubehag. Det kan betyde, at vi ikke får taget hånd om det der er svært, så vi undgå ubehag på længere sigt. Prøv at udhold ubehaget ved at tage fat om problemerne med det samme – selvom det er svært. Psykoedukation for patienter med depression

11 Handleplan I: tidlige faresignaler
Vær opmærksom på Tidlige faresignaler Eksempler: Bange for at gå ude alene om aftenen Svært ved at slappe af Svært ved at falde i søvn/ komme op om morgenen Flere sygemeldinger på arbejdet Melder oftere afbud til sociale begivenheder Mere ukoncentreret, er holdt op med at se tv og læse Snerrer mere af børnene Græder mere uden en umiddelbar grund Måltider består ofte af rugbrødsmad og slik Forklar eventuelt: Det kan anbefales, at man aftaler med en ven, at de siger til, hvis de synes man får det dårligere. Ofte kan andre se det, før man selv kan. Psykoedukation for patienter med depression

12 Handleplan II: Udløsende faktorer
Vær opmærksom på: Udløsende faktorer (stress): Eksempler: Årstiden Tab: dødsfald, skilsmisse Konflikter Ensomhed Arbejdsløshed Graviditet og fødsel Fysisk sygdom Ændrede arbejdsforhold Psykoedukation for patienter med depression

13 Psykoedukation for patienter med depression
Refleksion Hvad er tidlige faresignaler hos dig? Hvilke udløsende faktorer skal du være særlig opmærksom på? Se tidligere note om fremgangsmåde ved refleksion Psykoedukation for patienter med depression Version oktober 2012 13

14 Handleplan III: Hvad kan du gøre?
Inddrag personer du stoler på – bed om hjælp Husk aktivitetsplanlægning: Vær realistisk og prioriter lystfyldte aktiviteter Læs i dit materiale fra depressionsbehandlingen og repeter redskaber og metoder Find ud af hvad der virker for lige netop dig Psykoedukation for patienter med depression

15 Psykoedukation for patienter med depression
Refleksion Hvilke elementer skal din handleplan indeholde i forhold til: Ressourcepersoner? Aktiviteter? Redskaber og metoder? Andet? (hvad får du det godt af?) Psykoedukation for patienter med depression

16 Handleplan IV: Kriseplan
Søg læge eller kontakt en du er tryg ved, så vedkommende kan hjælpe dig med det Kontakt psykiatrisk skadestue hvis du får alvorlige selvmordstanker Følg stadig handleplanen, men sæt forventningerne til dig selv ned og inddel i overskuelige enheder Tal med nogen om hvordan du har det Forklar: Kriseplanen bruges hvis du bliver meget deprimeret og evt. selvmordstruet. Lav evt. en aftale med en pårørende på forhånd, så det bliver lettere at ringe og spørge om hjælp Her kan Øvelse 3 introduceres. Er der kun tid til en øvelse, anbefales det, at prioritere denne. Alternativt kan pt. få handleplanen med hjem til udfyldning hjemme. Psykoedukation for patienter med depression

17 Psykoedukation for patienter med depression
Tak for i dag Hvordan har det været at deltage i dag? Link til evalueringsskema Hvad tager du med dig i dag? Er der noget der skal uddybes ved næste session? Psykoedukation for patienter med depression 17

18 Psykoedukation for pårørende til patienter med depression
BILAG Psykoedukation for pårørende til patienter med depression 18

19 Øvelse I: Lystbetonede aktiviteter
Læs listen med lystbetonede aktiviteter igennem, og Markér dem, som du umiddelbart kunne have lyst til at gå i gang med, og Overvej hvordan du kan få det lagt ind i din hverdag Til øvelsen bruges liste over lystfyldte aktiviteter. Øvelsen kan evt. slutte med, at patienternes overvejelser deles i plenum. Opfordr patienterne til at være realistiske i forhold til økonomi og overskud. Psykoedukation for patienter med depression

20 Øvelse II: Livsværdier
Udfyld skemaet om værdier indenfor de forskellige livsdomæner. Følg underviserens instruktioner. Undersøg hvilke livsdomæner, der har den største afvigelse og overvej med dig selv eller i plenum, hvordan du på disse domæner kan komme til at leve i større overensstemmelse med dine værdier. Vær så konkret som muligt. Giv en grundig instruktion: Overvej hvilke værdier du har indenfor de forskellige livsdomæner ( giv her eksempler på livsværdier, feks. Indenfor domænet ”Parforhold/nære relationer”: Respekt, tolerance, ærlighed) Forklar derefter at første rubrik til højre udfyldes med det tal mellem 1 og 10, hvor 1 udgør det mindste og 10 det største. Første rubrik omhandler hvor vigtig denne værdi er for den enkelte. Næste rubrik udfyldes ligeledes med et tal mellem 1 og 10. Den omhandler i hvor høj grad værdien kommer til udtryk indenfor det enkelte domæne. I sidste rubrik trækkes det laveste tal fra det højeste (oftest det sidste fra det første) og afvigelsen/resultatet findes. Med udgangspunkt i dette kan den enkelte patient reflektere over, hvilke ændringer vedkommende vil gennemføre i sit liv, for at leve i større overensstemmelse med sine værdier. Evt. kan måltrappen tages til hjælp her. Det er ofte patienter, der er kommet sig godt og har en del ressourcer, som kan have stor glæde af denne øvelse. Understreg evt. overfor patienterne at ændringer af denne karakter tager tid og overskud at integrere i sit liv. Psykoedukation for patienter med depression

21 Øvelse III: Handleplan
Udfyld, ud fra dine refleksioner om emnet, de tomme rubrikker i din handleplan. Overvej hvor du kan opbevare den, så den er tilgængelig ( og evt. synlig ) for dig Regionens kriseplan kan også inddrages i øvelsen, således at pt. har en plan i forhold til forebyggelse og en udvidet til krisesituationer. Giv gerne eksempler på, hvordan en udfyldt handleplan kan se ud – brug efter tilladelse fra pågældende, evt. en tidligere patients handleplan som eksempel. Psykoedukation for patienter med depression


Download ppt "Tema: Hvordan kan jeg forebygge"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google