Musiksociologi Music Management 1 06.09.12. Studieordningen (a.k.a. Biblen) ”Musikkultur”: -Forskellige kulturbegreber. -Cultural studies. Hvad kan (ikke)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Velkommen til Campus Roskilde
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Fagets formål, fokus og fagmål
Musiksociologi MM
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Videnskabsteori og faglige metoder
Kulturforståelse niveau C
Kultur- og branchestudier
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Forskningsperspektiver på læremidler
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Inquiry Based Science Education - IBSE
Problemorienteret projektarbejde
Disposition.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Digitale biblioteker og web 2.0
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
SKABELON.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Socialisering Kapitel 5.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Bachelorprojektvejledning?
Implementering af PALS
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Velkommen til fagligt samspil
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
FIP Billedkunst efter reformen
Præsentationens transcript:

Musiksociologi Music Management

Studieordningen (a.k.a. Biblen) ”Musikkultur”: -Forskellige kulturbegreber. -Cultural studies. Hvad kan (ikke) sættes under denne overskrift? - 7,5 ECTS

Studieordningen 7.2 Formål Formålet med faget er at give den studerende indsigt i relationen mellem musikkens sociale, kulturelle, historiske og musikteoretiske aspekter. Gennem arbejde med forskelligartede teorier og analysemetoder lærer den studerende at undersøge problemstillinger, som relaterer sig til musikkens karakter og position i samfundet. Faget sætter den studerende i stand til at reflektere over forskellige brancheaktørers praksis i en sociokulturel og æstetisk kontekst. Derved styrkes den studerendes evne til at identificere, forklare og løse problemstillinger i egen professionelle praksis samt at kommunikere dette præcist og hensigtsmæssigt til kunstnere, producere, publikum, myndigheder og øvrige interessenter.

Studieordning 7.3 Mål for læringsudbytte Ved fagets afslutning skal den studerende have tilegnet sig: Viden om og forståelse for nyere vestlig populærmusik og dens sociale, kulturelle, historiske og musikteoretiske aspekter. Herunder såvel teoretisk som praktisk forståelse af musikkens skabende processer, kunstnerisk udtryk, samt historiske, filosofiske, psykologiske og samfundsmæssige rammer for musikkulturen. Færdigheder i at anvende arbejdsformer, som er relevante for at formulere og gennemføre en teoretisk baseret analyse og formidling af afgrænsede musikkulturelle problemstillinger. Herunder færdigheder i at vurdere og udvælge relevante teorier og metoder til hensigtsmæssigt undersøgelsesdesign. Kompetencer til, selvstændigt og i samarbejde med andre, at kunne formulere og gennemføre analyser af musikkulturelle problemstillinger. Herunder at kunne identificere og tilegne sig supplerende viden samt anvende faglige redskaber og metoder i relation hertil.

Studieordning 7.4 Indhold Undervisningen tager udgangspunkt i at formulere og undersøge relevante problemstillinger, som belyser samspillet mellem musik, individ og samfund i et historisk, filosofisk og samfundsvidenskabeligt perspektiv. Undervisningen er rettet mod at indlære og understøtte de arbejdsformer, som er relevante for en metodisk, nuanceret behandling og formidling af kulturelle og identitetsrelaterede problemstillinger relateret til musikken i samfundet. Hovedvægten lægges på den nyere populærmusik, især med henblik på dens kulturelle praksis samt dens industrimæssige forhold. Der lægges ligelig vægt på det musik-/kulturhistoriske overblik og på de analytiske og metodiske tilgange til emnerne.

Hvad er musiksociologi? Hvad musik gør ved mennesker, og hvad mennesker gør ved musik. ”Music is not usually the main focus of the sociology of music.” (Ellis 2009, 44) Musiksociologiens (traditionelle) fokus: - Klasse - Alder - Subkulturer - Køn - Race - Etinicitet - Identitet - Kulturel og økonomisk værdi - Musikindustrien - Musikteknologiens rolle - Publikum, fans og forbrugere - Medier

Hvad er musiksociologi? To alm. måder at tale om populærmusik på: 1. Kritisk. - Kritik af massekultur, kulturindustri. - Kritik af populærmusikkens værdier (f.eks. mht. køn, race etc.) - Kritik af populærmusikkens kunstneriske kvalitet. 2. Lovprisende. - Populærmusik udgør modbevægelse til dominerende værdier. - Udtrykker (ønsker om) social og kulturel forandring. - Populærmusik har musikalsk/kunstnerisk værdi. Musiksociologi bør kommer udover disse to fastlåste positioner, og forholde sig kritisk til dem! Musiksociologien analyser disse positioner.

En (overordnet) model for analyse: Mikkel tegner og fortæller. Hvad er musiksociologi?

”Rytmisk musik”? “Vi tilbyder den højeste uddannelse i landet inden for rytmisk samtidsmusik, et begreb som rummer musikformer, der strækker sig fra jazz over rock og pop til de nyeste musikalske udtryksformer, som hip hop og elektronika. Dertil er det vores opgave at forske og udvikle inden for vores felt og medvirke til at fremme musikkulturen i Danmark.” (tilgået ) Gruppearbejde/diskussion: -Lyt til medbragte eksempler. Hvad gør denne musik til rytmisk musik? -Hvilke ting definerer rytmisk musik? (Hvad er ikke rytmisk musik?) -Hvad er den rytmiske musiks status I samfundet?

”Rytmisk musik”? Et dansk begreb. (Man taler ikke om ”rhythmic music”, ”rytmische Musik” eller ”musique rythmique”). ”Det kan kun oversættes indirekte, f.eks. Som den mere ’seriøse’ eller ’autentiske’ del af populærmusikken [...].” (Michelsen 2001, s. 26) Funktion i dikotomien: Rytmisk-klassisk; og adskillelse mellem ”seriøs” populærmusik og underholdningsmusik. Begrebet bruges i legitimeringen af musikken. En destabilisering (eller reproduktion?) af høj-lav-dikotomien (finkultur og massekultur).

”Rytmisk musik”? Høj-lav i det 20. årh.: -“Jeg har i og for sig ikke noget imod f. Eks. Jazzmusik, naar den bare kommer paa rette Sted og i det rette Øjeblik. En anden Ting er, at jeg tror, Jazzmusiken vil dø hen af sig selv. Den har jo nemlig intet Indhold, og den har ingen Rødder i vor Kultur. - Farlig er den, naar den breder sig og faar Magt, saa Folk ikke gider høre andet. [...] Men man maa betragte Jazzmusiken som en lille Del [af den moderne Musik], der skal blive paa sin Plads! Den er ved at brede sig og sætte Forraadnelsesbakterier i den højere Musik. Mod denne Proces reagerer alle Musikere, baade de konservative og de mest moderne.” (Carl Nielsen 1925) -”Klassisk musik er mere kompleks og kræver bare mere tankevirksomhed end rytmisk musik.” (DR P2-kollega til MV, sidste uge)

”Rytmisk musik”? Rødder i kulturradikalismen i mellemkrigstiden: - Jazzreception: Blanding af modernitets- og oprindelighedsidéer. -Musikpædagogik: B. Christensen, Sv. Møller Kristensen (”Til den rytmiske musik hører primitiv musik, jazz, ofte folkemusik, og børnekompositioner.” (1938)), og Astrid Gøssel (”Vor afmaterialiserede, blodløse, abstrakte musik tørster efter negerjazzens saftige, blodrige fysik, hvis kærne er det strømmende, rytmisk tonende materiale.” (1930)) B. Christensen (1983)

”Rytmisk musik”? -Rytmisk musik defineres som den ”ægte”, ”rene” jazz (dvs. den sorte). -Jazzen teoretiseres og æstetiseres og bliver derved kunst, samtidig fremhæves modsætningen til vestlig kunstmusik. (Den ”dårlige” populærmusik afskrives som ”tom underholdning” (Kristensen 1937)) -50’erne: De intellektuelle tager afstand fra kulturradikalismen. I stedet bruges modernistiske og autonomiæstetiske argumenter (jazz er kunst i- sig-selv) -50’erne og 60’erne: Rock’n’roll, pop, pigtråd og beat. -Angreb mod massekultur: ”Vi møder pop’en døgnet rundt. Den bliver spredt gennem radio og fjernsyn, via ugeblade og dagspresse, via billigbøger og magasiner; stærke kapitalkræfter og syndikater står bag – det er i realiteten en gigantindustri, som på længere sigt er farlig, fordi den forgifter vort sind” (Bækkelund, 1964) -Også tilnærmelser (men kun den bedste beatmusik er god nok).

”Rytmisk musik”? -70’erne: Begrebet ”rytmisk musik” vender tilbage. -Fusionsmusik: Den eksperimenterende jazz og den gode beat mødes… og man får brug for en samlebetegnelse. -”Alliancen” mellem beat og jazz: ”Jazz og rock har nærmet sig hinanden […] næsten al rytmisk musik af betydning [er] blevet til i et midterområde […].” (Rytmisk musik – historie, miljø og vilkår, 1978) -”Rytmisk musik” er nu en parallel til ”klassisk”. Kun kunstart på linje med klassisk, men forskellig fra den. -Selvstændig diskurs omkring ”rytmisk musik”.

”Rytmisk musik”? Institutionalisering: -Musikloven 1973 (rev. 1981, 1985 og sidenhen): ”Rytmisk musik” bruges nu som begreb bl.a. over for politikere ift. fordelings- og støttepolitik. -(Forsøg på definitioner. F.eks. Ole Mathiessen stilistisk/essentialistisk, eller Meyer kulturelt, ”rytmisk” >< ”international spekulationsmusik”). -Rytmisk Musikkonservatorium og rytmiske basisensembler (”Styrken ved den danske udtryk ”rytmisk musik” er dets samlende karakter […].” (Slumpstrup & Malmros, 1985)) -Interesseorganisationer: DJBFA, FAJABEFA, ROSA etc. -De rytmiske vækstlag. Rapport med anbefalinger, (Kulturministeriet, 2007) -Styrkelse af den rytmiske musik, (Kulturministeriet, 2010) [I denne rapport finder man nok det bedste forsøg på en definition]

”Rytmisk musik”? Hvor står ”rytmisk musik” i nutidens kulturelle hierarki? Er skellet mellem høj og lav udlignet? Er ”rytmisk musik” det mindst dårlige begreb? Læs mere: Michelsen, M.: ”’Rytmisk musik’ mellem høj og lav”, Musik & Forskning 26 (2001), s Pedersen, Peder Kaj: ”’Rhythmic Music’ in Danish Education”, (conference paper, Leading Music Education International Confernece, London, 2011)