Ambitiøs IT Anvendte kilder, hér citeret og tolket:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Advertisements

1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Virksomheder - definition
STABE 2015 Stabsfunktioner version 2.0 Oplæg af Chr. Wang – v.8 ǀ UC Lillebælt ǀ Juni 2010 Imagination is more important than knowledge… Albert Einstein.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Agenda Brug af NemHandelsregistret eOrdrer Compliance på rammeaftaler Datakvalitet i faktura Vejledning til UTS PEPPOL gateway Nordisk Forsendelsesadvis.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
»Vi åbner os for verden over nettet«
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Stedet som indgang til digital forvaltning
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
Kort om baggrunden Fusion og strategi Strategiens mål om intern støtte og service, bygningsdrift m.v. Eksternt pres.
Ny regering, nye tider – dag 1
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Effektiv vækst - Workshop
digitaliseringsstrategi
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Michael Ørnø, direktør Statens It & Fagrådsformand Dansk IT
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Administrativ organisering
Statens HR – Implementeringskoncept
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Ambitiøs IT Anvendte kilder, hér citeret og tolket: UVM, Fin.min., McKinsey, Zangenberg IT-Afdelingen | Christian Wang | 21.10.2009

Ambitiøs IT Studieadministrationen (McKinsey) Effektiviseringer via digitalisering og selvbetjening Undervisningen (Zangenberg) IT-infrastruktur - og ressourcer (Zangenberg) Øvrige digitaliseringsprojekter i administration, stabe og serviceenheder (Lokalt og RK’s ITSU) Effektiviseringer via digitalisering og selvbetjening

Studieadministration - effektiviseringer Oversigt over regeringens prioritering af studieadministrative forbedringsforslag for professionshøjskoler:   Optagelsesprocessen understøttes af it fra start til slut Central ansøgning og optagelse og automatiseret fordeling af ansøgere Skemalægningsproces understøttes af it Fraværsregistrering understøttes af it Eksamensplanlægning understøttes af it Automatiseret tildeling af censorer Centraliseret afregning for censur i XPRS Elektronisk forsendelse af skriftlige opgaver Direkte, elektronisk registrering af karakterer Sjældnere taxameterindberetning Simplere taxameterindberetningsregler Tilskud fra én instans Puljer reduceres til at udgøre en mindre del af det samlede statslige tilskud Central database som kilde til information Direkte overførsel af data fra studieadministrativt system til lønsystem og økonomisystem Bedre snitflader fra UVM’s systemer til Navision Stat Digitalisering

RK’s IT-samarbejdsudvalg (ITSU) Praktik-administration (igangsat) Personale-administration (forslag – inkluderer ikke MUS/HR) Herunder: Sygemeldinger, raskmeldinger, sygefravær, statistikker, barsel, barns sygdom, omsorgsdage, feriedage, ferieafholdelse, feriekonto, kørselsbemyndigelser, kørselsafregninger, arbejdstidsregistrering (komme- gå) (ikke time-sags-styring), cencorafregninger, timesedler for løst ansatte, osv.. Digitalisering

UC Lillebælt Digitalisering Personale-administration Herunder: Sygemeldinger, raskmeldinger, sygefravær, statistikker, barsel, barns sygdom, omsorgsdage, feriedage, ferieafholdelse, feriekonto, kørselsbemyndigelser, kørselsafregninger, arbejdstidsregistrering (komme- gå) (ikke time-sags-styring), cencorafregninger, timesedler for løst ansatte, osv.. MUS/Kompetence/HR-system Digitalisering

IT i undervisningen IT i undervisningen IT anvendes i undervisningen, og udbredelsen vokser støt, især: Internet og informationssøgning Office-pakken, især PowerPoint E-læringsplatforme (LMS) og øget kommunikation Udvikling af digitale læremidler kun i hænderne på få ildsjæle Ikke alle studerende har egen bærbar, men antallet er stigende IT i undervisningen

Effekter IT i undervisningen IT anvendelsen har en klar positiv effekt (via eksempler): Bedre læring, bedre udbytte Støtter både svage og stærke studerende Befordrer problem- og projektorienterede læringsformer Forbedrer kommunikationen Kan effektivisere undervisernes administrative arbejde omkring undervisningen – undervisningens ”logistik” Kan understøtte større hold og selvstudier IT i undervisningen

Potentialer IT i undervisningen Alle respondenter ser et stort uudnyttet potentiale, især: Generelt bedre læring og udbytte for studerende Bedre støtte til svage og stærke studerende Dermed kan politiske mål understøttes: Mindske frafald, høj faglighed og uddannelser tilpasset de studerende Mål kan bedts nås via differentieret indsats hvor forskellige fag og redskaber bringes i spil lokalt på institutionerne IT i undervisningen

Udbredelse og effekt IT i undervisningen Office pakken, internet+infosøgning og e-læringsplatforme (LMS) Digitale bøger/dokumenter, fagspecifikke digitale læremidler, internet+up/down-load Mobile enheder, digitale cameraer, digitale tests, eksaminer, virtuelle verdener, simulation-applikationer Egne og andres udviklede digitale læremidler Podcasting, videokonference, robotter IT i undervisningen

Barrierer IT i undervisningen Tidskrævende for underviserne. Begrænset økonomi. Underviserne har ikke tilstrækkelige digitale kompetencer. Manglende mål for it-anvendelsen i undervisningen. De studerende har ikke tilstrækkelige digitale kompetencer. For lille efterspørgsel fra underviserne. For få synlige gevinster for de studerende. For lille efterspørgsel fra de studerende. IT i undervisningen

Anbefalinger .. IT i undervisningen Undervisernes digitale kompetencer skal styrkes. Skal planlægges og gennemføres lokalt og tilpasses den enkelte institution – støttet af centrale initiativer og værktøjer. Ledelsens kompetencer skal styrkes, og der skal udarbejdes lokale it-strategier for it-anvendelsen på den enkelte institution. E-læringsstrategier er på vej i UC Lillebælt. IT-Praksis selvevalueringer er igangsat (sygpl. og pæd.) Der skal kunne stilles krav om at studerende medbringer egen pc/bærbar/laptop til/i undervisningen. UC Lillebælt udbygger kapaciteten på trådløset netværk, jfr. ITA-budget 2010. Udvikling, formidling og udveksling af it-understøttede undervisningsforløb gennem centralt forankrede initiativer. Udgangspunktet kan være dét er allerede findes lokalt. Etablering af nationale faglige netværksfora. IT i undervisningen

IT strategi

IT strategi 13 U Lillebælt | IT-Afdelingen | Christian Wang

IT-ressourcer og it-infrastrukrur IT-afdelingerne skal (på sigt) op over en vis kritisk masse før driften bliver økonomisk optimal – fx 50-100 mio kr/år. Pris pr. pc, pris pr. STÅ kan være måleenheder ... IT-afdelingerne skal modnes og proffesionaliseres yderligere. På kort sigt skal der skabes flere standarder, flere fælles sektorløsninger, og etableres driftsfællesskaber. På lang sigt skal der skabes regionale sektorbaserede driftscentre. IT infrastruktur

IT-modenhed & professionalisering 50% har driftovervågning på servere UC Lillebælt er ved at etablere overvågning, jfr. ITA-budget 2010. 52% har softwaredistribution UC Lillebælt har haft softwaredistribution siden 2007. Opgraderes løbende, jfr. ITA-budget 2010. 66% har virtualisering på serversiden UC Lillebælt har haft virtualisering siden 2007. Opgraderes løbende, jfr. ITA-budget 2010. 50% har SAN (storage area network - lagerkapacitet). UC Lillebælt har haft SAN siden 2007. Udbygges og opgraderes løbende, jfr. ITA-budget 2010. Centraliseret fælles it-afdeling/servicedesk UC Lillebælt har haft det siden 2007/2008. Informationssikkerhed, ITIL, .. IT infrastruktur

Anbefalinger .. IT infrastruktur Behov for standardisering af e-læringsplatforme (LMS), og dermed lettere integration med studieadministrative løsninger. Behov for fælles krav (og dermed standarder) for it-infrastruktur for at sikre stabil og sikker drift. UC Lillebælt har valgt at skifte til Forskningsnettet som leverandør af fibernet (og andre services) – er endnu ikke realiseret. Behov for yderligere konsolidering, effektivisering og professionalisering af it-infrastrukturen. Er allerede indregnet i rationalet bag administrative fællesskaber (digitalisering og selvbetjening). Behov for øget indkøbssamarbejde på nationalt plan. IT infrastruktur

Tendenser Konsolidering af it-infrastruktuen til stadig større enheder. UC Lillebælt, UC Syd og UC Vest – kan vi opnå fordele allerede nu !? Processen er typisk denne: Standardisering, konsolidering og selektiv outsourcing. UC Lillebælt har i dag ”outsourcet” (hostingen af): Navision, SIS, CMS (website ucl.dk), backup. Flere og flere, også administraive, it-løsninger og it-services vil kunne blive leveret via ”skyen”, altså via web-services. De centrale ønsker er: Ensartede processer på tværs af institutioner Lavere omkostninger Styring via ”koncernmodel” – selveje eller ej. IT strategi

Udfordringer - kort sigt Der kommer flere løsninger på flere platforme Sikker dift af netværk (også trådløst) Standardisering og konsolidering af it-drift via samarbejde og fælles løsninger og driftsfælleskaber Robuste løsninger skal sikre at studerende kan bruge egne pc’ere på en sikker måde. Bliv klogere på næste generations interaktive tavler (IWB) og anden ny læringsteknologi IT strategi

Udfordringer - lang sigt Udvikling af UC’ernes it-afdelingers mulige fremtidige roller: Øget anvendelsesorienteret brugersupport Deltagelse i teknologistøttende aktiviteter og udvikling af digitale kompetencer hos medarbejderne Indkøbsrådgivning Udbyder af standardiserede it-løsninger og driftsopgaver Rådgivning om differentieret outsourcing. Rådgivning om - og deltagelse i - løsninger baseret på byggekoldserne i ”skyen”, dvs. via internet og webservices Forestå projektledelse og protefølgestyring Drive et eksperimentelt udviklingslaboratoruim IT strategi

UC Lillebælt: Fra IT-afdeling til Teknologi-afdeling Fokus på nationale (i første omgang regionale) standardiseringer, fælles løsninger og driftsfælleskaber , fx UC-Skyen Fokus på effektiviseringer (både internt og for kunder og brugere), digitaliseringer og selvbetjening. Fokus på performance af internet, fibernet, trådløst netværk og de studerendes pc’ere Fokus på brugersupport, digitale kompetencer Fokus på rådgivning, projektledelse og portefølgestyring Fokus på teknologi og teknologianvendelse, bredt set IT strategi

Professions- højskolernes fremtidige it-samarbejde? IT strategi Professions- højskolernes fremtidige it-samarbejde?

Ambitiøs IT IT strategi Lokale it-afdelinger UC-SKYEN Fælles it-løsninger

Slut! IT-Afdelingen | Christian Wang