Organisationstruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Social kapital – rig på relationer
Energy-Together seminar 9. – 10. juni 2011 Konklusioner på 1.-dagen.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Søren Barlebo Rasmussen
Ledelse og menneskesyn
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Sprog/billeder på Internettet
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
Organisationsstruktur
Virksomheder – Leavitt’s model
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Overvejelser for bestyrelsen
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Udvikling og styring af en virksomhed
Kultur i organisationer
Ledelse af medarbejdere
A.J. AAMUND A/S Profil af en vinder •Kompromisløs kvalitet •Globalt perspektiv •Evindelig innovation.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Organisationsformer Mintzbergs univers.
Virksomheder - definition
Introduktion til centrale begreber
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Organisationsformer Formel organisationsstruktur:
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Kodeks for offentlig topledelse
Organisation og omverden
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
3.3 Arbejdsdeling Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Konfigurationsskolen
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Hvad er mål/resultat (output)?
Quality Management Systems
Design af organisationen
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Globalisering, side
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
SKABELON.
Fra sidevogn til mainstream Organiseringen af virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde ( ) AMO projektet Niels Møller Aalborg Universitet.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Gruppe C Emne Element Konsekvens Forudsætning Styreform
Funktioner og arbejdsdeling
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Virksomhedens livscyklus
Om faglig ledelse i sundhedssektoren
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Organisationstruktur Man taler om 4 fælles faktorer som alle organisationer har: Hierachy of authority Co-ordination af effort Division of labour Common Goal

Normalt vil man tegne strukturen i et organisationsdiagram. Figuren kan også indeholde navne på de ledere der er i de enkelte afdelinger. bestyrelse økonomi markedsføring fyn gb fyn kbh GB kbh

Elementer i organisationsstrukturen Opdeling af arbejde og ansvar: man kan tale om specialisering hvor mennesker er opdelt efter deres faglige kvalifikationer. Her opdeler man i Horizontal (hvor mange forskellige aktiviteter dækker et job fx en rengøringsassistent) og Vertical specialisering der handler om hvor meget en person er med i planlægning, udførelse og ledelse af de enkelte aktiviteter.

Differentiering: man differentierer sig på f. eks. forskellige områder Differentiering: man differentierer sig på f.eks. forskellige områder. Man kan lave det samme produkt men på forskellige lande og lokaliteter for alle arbejdsopgaverne er udlagt til de enkelte divisioner.

Koordinering Udførslen af arbejdsopgaver kræver en del koordinering. Koordinering har også en horizontal og vertikal dimension. Den vertikale dimension indeholder direkte supervision, formelle regler, planer og budgetter mens den horizontale dimension indeholder co-ordinering med forskellige former for standarder: Standardisering af arbejdet (samlebånd) Standardisering af output (ens bolde) Standardisering af kvalifikationer ( vi kan det samme) Standardisering af normer (vi må alle det samme)

Hvem bestemmer: Her handler det om hvor man lægger beslutningskompetencen. Jo færre der kan tage beslutninger jo vanskeligere er det for virksomhederne at tage hurtigere beslutninger. Man kan give ansvar centralt eller decentralt.

Organisationsformer Alle organisationer nye som gamle har en bestemt organisationsform. Basisformen/simpel struktur findes i små virksomheder med få ansatte. Her er det stadig muligt for den øverste leder at holde kontrol. Man taler om et begreb der hedder Kontrolspænd, der handler om, hvor mange medarbejdere man kan have før man mister overblikket.

Funktions organisationer: Når virksomheden bliver større får man brug for at samle virksomhedens opgaver i funktioner f.eks. Økonomifunktion, salgsfunktion o.s.v fungerer godt i forudsigelige brancher. Divisions organisationer. Virksomheden er nu så stor så man har divisioner liggende forskellige steder i landet og evt udlandet. Det der kendetegner denne virksomhedsform er, at de enkelte divisioner kan fungerer som en selvstændig virksomhed.

Matrixorganisationen: Denne bruges ofte ved meget specialiseret virksomheder med adhoc opgaver. Generelt er man placeret i sin egen afdeling hvor man har som opgave at sørge for at holde sig opdateret indenfor det emne man er specialist i. Når adhoc opgaverne kommer til virksomhederne bliver man plukket til disse opgaver sammen med folk fra andre afdelinger. Man kan godt være på flere opgaver samtidig.

Organisationstyper Når vi taler om organisationstyper er de baseret på de 4 tidligere omtalte faktorer Den ældste type er bureaukratiet der er kendetegnet ved en meget præcis beskrivelse af roller og arbejdsopgaver. Opfattes ofte som langsommelig og besværlig.

Mekanistisk versus organisk organisationstype. Mekanistisk type er kendetegnet ved regler, klart definerede arbejdsopgaver og top-down kommunikation (mc-donalds arbejder efter denne type.) Organisk type er kendetegnet ved at arbejdsopgaverne er mere uklare og folk arbejder mere selvstændigt. Beslutningerne tages også mere decentralt

Mintzbergs organisationstyper Mintzberg præsenterer 5 områder/typer af opgaver som enhver virksomhed har: Strategisk apix hvor den øverste ledelse sidder. Midterlinjen hvor linjecheferne har ansvaret for delområder i virksomheden og ledelsesret over linje personalet. Operationskernen her sidder det personel der har ansvar for virksomhedens kerneopgaver. Teknostrukturen her sidder økonomifolk, kontrol afdelingen human resources ect. Støttestaben her sidder virksomhedens støtteafdelinger

Mintzberg har organisationstyper: Entreprenør (lille begrænset specialisering) Maskine (standardiseret produktion) Decentrale divisioner Professionel (høj faglig kvalifikationer) Innovativ (fleksible og organiske) Mission (missionen bestemmer dagsordenen). Politisk alle valg træffes ud fra politisk overbevisning.