Katastrofen -i psykologisk og anvendelsesorienteret perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel
Taskbaseret sprogundervisning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
AT opgaven 2013 Kampen for det gode liv.
Religion og Oldtidskundskab
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Elevaktiverende undervisning
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Fagenes samspil november 2009
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Evaluering - metoder og værktøjer -
Eksamen.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Lærerprofessionen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Dagens program – ugens program
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Stress i det senmoderne samfund Biologi A, Psykologi B
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Udkast til justering af KS
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Katastrofen -i psykologisk og anvendelsesorienteret perspektiv Susanne Grøn, 2012/2013.

Hvorfor er det så svært at anvende det vi har lært? Kort foredrag ved lektor ved DPU, Vibeke Aarkrog, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole: om udfordringerne ved at skulle anvende det lærte: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psykologi/Hvorfor_er_det_saa_svaert_at_anvende_det_man_ha r_laert.htm

Det anvendelsesorienterede – hvad siger lærerplanen? Undervisningen tilrettelægges praksisrelateret og anvendelsesorienteret i de sammenhænge, hvor det er relevant for opfyldelsen af de faglige mål i de enkelte fag og faggrupper. Dette indebærer, at der inddrages autentiske problemstillinger fra samfundslivet, arbejdslivet og hverdagslivet, som kan danne udgangspunkt for arbejdet med fagenes mål og indhold med henblik på at undersøge og udvikle anvendelsen af faglighed i praksis. HF-læreplanen, §37, stk. 2

Anvendelsesorientering – i hverdagssprog Jo mere læring kan kobles til handling, jo bedre Jo mere læring kan tage afsæt i virkeligheden, jo bedre

Anvendelsesorientering Anvendelsesorienteret autencitet kan have forskellige fokusområder: Personlig autencitet hvor undervisningen giver mening for eleverne i forhold til deres hverdag eller personlig udvikling, etc. Samfundsmæssig autencitet ift undervisningens relevans for samfundsmæssig vigtighed eller aktualitet etc. Faglig autencitet ved at undervisningen er så realistisk som mulig - man arbejder med de faglige problemstillinger i forsknings- eller erhvervssammenhæng. Kilde: http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/anvendelsesorienteret.html

Hvad kan gøre undervisningen anvendelsesorienteret? Anvendelse af dele af et fag i faget selv. Anvendelse af dele af et fag i andre fag. Anvendelse over for professioner – i uddannelse eller arbejdsliv. Anvendelse i forhold til almene samfundsmæssige og etiske problemstillinger. Anvende kursisternes egen livspraksis, dannelse og personlighedsudvikling. Kilde: http://www.uvm.dk/Publications/AnvendtHf/page5.html

Katastrofen Som introduktion – Informationsvideo om traumer fra Socialcenter Vest, Århus: http://ms.arkena.com/show/?k=12355581112699ad59360b0352eaffef90806ff5073ad41087 Hvorfor er dette anvendelsesorientering? Anvendelse af dele af et fag i faget selv. Mulighed for anvendelse over for professioner – i uddannelse eller arbejdsliv. Anvendelse i forhold til almene samfundsmæssige og etiske problemstillinger. Mulighed for at anvende kursisternes egen livspraksis, dannelse og personlighedsudvikling.

Krisepsykologi – faglig læsning Om kriser og kollektive katastrofer: Psykologiens Veje Om forsvarsmekanismer

Artikelmateriale – terror, krige, naturkatastrofer, krisepsykologi (til undervisning, eksamensbrug, synopsistræning etc.) Terror Når Nøden er størst (Keld Molin) Psykolog Nyt 12/2000 Beredskab (Keld Molin) Psykolog Nyt 23/2001 Vi producerer selv giften (Gudrun Bodin) Psykolog Nyt 17/2011 (en psykoanalytisk forklaring på Breiviks handlinger på Utøya) Krige Virkningerne af politisk vold, krig og glugt på førskolebørn. Forskningsnyt fra psykologi 1995, 4 (5). Kan findes på cd-rommen fra Forskningsnyt fra Psykologi. Naturkatastrofer (Jordskælv etc.) Hvordan klarer jordskælvsofre sig psykologisk set? (I. Bödvardsdóttir og A. Elklit) Forskningsnyt fra Psykologien. Kan findes i Psykolog Nyt 14/2005 Hvordan reagerer børn på naturkatastrofer? Forskningsnyt fra Psykologi 1999, 8 (4) Krisepsykologi Krisehjælp til alle? (Ask Elklit) Psykolog Nyt 17/1999 Krisepsykologien til eksamen (Ask Elklit) Psykolog Nyt 12/2007 Akut Kriseterapi (Ask Elklit) Psykolog Nyt 11/2005 Virker psykologisk debriefing? Forskningsnyt fra psykologien i Psykolog Nyt 3/1998 Atle Dyregrov: Katastrofepsykologi. Psykosociale konsekvenser etter katastrofer. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 1983, 20, 136-145. Kan findes på nettet gennem at søge titlen

Artikelmateriale – Seest/Hasseris, børneperspektiv, krigstraumatisering. Seest-katastrofen • Seest: Tiden læger ikke alle sår (Keld Molin, Ask Elklit og Tóra Petersen) Psykolog Nyt 8/2009 • Børneperspektiv på en katastrofe (Christina Duch og Ask Elklit) Psykolog Nyt/4 2008 • Læren af Seest-katastrofen (Keld Molin og Ask Elklit) Psykolog Nyt 10/2006 • Oplevelsen af en katastrofe (Keld Molin og Ask Elklit) Psykolog Nyt 9/2006 • Indsatsen i Seest (Keld Molin og Ask Elklit) Psykolog Nyt 13/2007 - Der findes endnu en artikel om undersøgelsen i Psykolog Nyt 14/2007 Drabet på Hasseris Gymnasium • Vidne til drab (Ask Elklit og Sessel Kurdahl) Psykolog Nyt 22/2007 Traumatisering efter krig • Hvor omfattende er traumatiseringen af de unge bosniske flygtninge i Danmark? (Ask Elklit) i Forskningsnyt fra Psykologien. Kan findes i Psykolog Nyt 19/1998

Virtuelle foredrag I Danskernes akademi: Professor Claus Haugaard Jacobsen, Aalborg Universitet: PSYKENS FORSVARSMEKANISMER http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psy kologi/Psykens_Forsvarsmekanismer.htm Professor Ask Elklit, Center for Posttraumatologi, Syddansk Universitet: ”PSYKOLOGISKE MEKANISMER VED TRAUMER”: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psy kologi/Psykologiske_mekanismer_ved_traumer_1.htm På siden findes også Elklits foredrag: PSYKOTRAUMATOLOGI og SOCIAL STØTTE VED TRAUMER

Virtuelle foredrag - II Professor Dorthe Berntsen, Århus Universitet: SPONTANE OG TRAUMATISKE ERINDRINGER http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogi k_Psykologi/Spontane_og_traumatiske_erindringer.htm  

”Mere ”virkelighed”…” Gæstelærere fra Nørre Uttrup Kaserne – PTSD, individuel støtte/familiær støtte etc. Dokumentarudsendelser, f.eks. om børns reaktioner på kriser (køb via amtscentrene til kr. 10) Film sammenholdt med faktuelt materiale, f.eks. Brødre, Lad de små børn, Festen, Den skaldede frisør, HvidstenGruppen, Jagten… DR2-temaer, f.eks. ”At overleve kræft”: http://www.dr.dk/tv/se/at-overleve-kraeft/at-overleve- kraeft#!/ og ”Overlever du skibskatastrofen?” 8.4.12.

IT og mundtlighed Screencast-o-matic.com Mailvu.com

IT og skriftlighed Skrivning for at udvikle og strukturere viden Hvorfor skrivning i psykologi som en del af det anvendelsesorienterede? Skrivning for at informere Skrivning for at udvikle og strukturere viden Inspireret af Sophie Holm Strøm: SKRIVNING I ALLE FAG, Dansklærerforeningen, 2012.

Skriftlighedsøvelser – I MODTAGERBEVIDSTHED: Lav til skolens opslagstavle en poster om PTSD. Den skal informere eleverne om PTSD på bedst mulig måde og videreformidle den viden, du har fået om emnet i de sidste tre lektioner. Lav en poster om PTSD til en videnskabelig konference på AAU. Lav en poster om PTSD, hvor du for folkeskolens 2.-4.klasse videreformidler din viden om emnet. DISSE ØVELSER KAN OGSÅ LAVES MED PJECER, ARTIKLER ETC.

Skriftlighedsøvelser II- Wikipidia 1. Find ud af hvad der står på Wikipidia om PTSD. Find de centrale faktaoplysninger om emnet. 2. Til jeres liste med faktaoplysninger føjer I vigtige ord og faktaoplysninger fra andet fagligt læsestof 3. Til hvert nøgleord og væsentlig faktaoplysning skriver I et kort afsnit, der forklarer uddyber og eksemplificerer.

Skriftlighedsøvelser - III -skriv en artikel til en hjemmeside/webmagasin -skriv en artikel til VORES BØRN om børns sorgreaktioner -skriv et opslag til opslagstavlen i en børnehave om børns sorgreaktioner -lav hurtigskrivning om emnet PTSD i 5-10 min. -Tænkeskrivning: Stil og svar på spørgsmålene ”Hvad ved jeg om emnet, hvad tror jeg, jeg ved, og hvad vil jeg gerne vide om emnet? -Stil spørgsmål til teksten: formuler dine tanker som spørgsmål til teksten eller emnet. -Skriv en parafrase (gengivelse af indholdet i en tekst med egne ord) -brug af Google Docs (tillader kollektiv skrivning uden at eleverne sidder ved samme pc.  

Mulighed for kobling til andre psykologiske temaer Udviklingspsykologi – sårbarhed/resiliens Erindring/hukommelse/hjernen (NB: DR2s Hjernevaskprogrammer om hukommelse og erindring og socialpsykologiske vinker som bystandereffekt etc.) Sundhedspsykologi Kønsforskelle

Anvendelsesorientering som samarbejde med andre fag Lille skriftlig opgave: ”Skriv en introducerende artikel om falske erindringer på baggrund af din faglige viden fra læst stof og DR2-udsendelsen ”Hjernevask - kan vi stole på vores hukommelse? Dokumentarisme: Dokumania: 22.07/Utøya 22 Jan. 2013. http://www.dr.dk/tv/se/22-7-utoeya/22-7- utoeya#!/00:03

Anvendelsesorientering som samarbejde med andre fag ”Katastrofens retorik og argumentation” – samarbejde med da/en http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2 011/tale-ved-statsminister-jens-stoltenberg-.html?id=651789

Katastrofens retorik og argumentation – ps/da/en