Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Highlights fra fokusgrupperne Næstved, Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.
Energi- & Vandværkstedet
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Lærerprofessionen.
Opgaver og svarark – til individuel brug
Kreativ digital matematik
Digitale medier og mobning
Billedbøger.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Digitale værktøjer i matematik
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Folkeskolereform Version 1.0
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
Faglig fordybelse i indskolingen
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Introduktion til Access (Access, del 1)
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Digital skriftlig- og mundtlighed
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Dagens program – ugens program
Gruppevejledning på tæt hold
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
It i folkeskolens matematikundervisning
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen Refleksion og spørgsmål: http://padlet.com/wall/it-workshop Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen Ved Tobias Smith og Ida Harlev fra Syvstjerneskolen

Program It for alle – It for dig! Idéen Planlægning Selve workshoppen Hvorfor? Hvordan? Planlægning Start tanker og ønsker Hvem kan byde ind? Selve workshoppen Evaluering Spørgeskemaer Evaluering i slutningen af workshoppen Fremtidige perspektiver

Præsentation af Syvstjerneskolen Elever: 720 Lærere: 55 SmartBoards: 02 Elev pr computer: 3,1 Opladere: 115 iPads: 3 It-vejledere: 2 Mobiler: 600

Programmer

It-kompetencer på Syvstjerneskolen

It i undervisningen ”Ifølge en ny undersøgelse, der er gennemført af it-firmaet KMD og Danske Skoleelever, står det skidt til med den digitale læring i folkeskolen. På trods af relativt store it-investeringer bliver den digitale kommunikationsteknologi kun i moderat omfang brugt i folkeskolens undervisning, hvis man skal tro undersøgelsens resultat.” Citat fra Kronik i Politken d.22 oktober 2012 – It i folkeskolen er ikke pengene værd

It-workshop It for alle – It for dig! Der skal være noget til alle ADHD-lærere Indskolingslærere (fokuslærer Ditte-Marie) Mellemtrinslærere Udskolingslærere

It-workshop It for alle – It for dig! Der skal være noget til alle ADHD-lærere Indskolingslærere Mellemtrinslærere (fokuslærer Connie) Udskolingslærere

It-workshop It for alle – It for dig! Der skal være noget til alle ADHD-lærere Indskolingslærere Mellemtrinslærere Udskolingslærere (fokuslærer Jakob)

It-workshop Grund idéen

It-workshop Grund idéen It for alle – It for dig! It-workshop Grund idéen 54 svar

Hvad brugte eleverne it til sidste gang? Glogster - brugt som evalueringsredskab Engelsk - jabberwacky.com Lige nu skriver eleverne nogle historier. De bruger word Regneopgaver på ipad Hjemmeside i historie Produktion af film Fysikforsøg registrering af pulstæller Punktlæsning på internettet Øve layout i forbindelse med skriftlig fremstilling Excel til at lave aflevering

Hvad var dine didaktiske grunde til dette? Afveksling i forhold til kopiark og bøger At få eleverne til at tage ansvar for egen læring ved selv at finde informationer om deres emne. At dygtiggøre eleverne indenfor dette felt Siden giver eleverne mulighed for selvstændigt at tage stilling og vælge emne Differentieret undervisning i sproglig opmærksomhed og matematik At kunne søge selektivt på nettet og kildekritik At der var mulighed for at arbejde på niveau, hvor eleverne vil finde interesse for arbejdet. Excel bruges i det virkelige liv, så det bør eleverne have kendskab til CD-ord for at øve staveord på en anden måde Mulighed for differentiering

Hvorfor? Og hvordan? Fra lederens synspunkt. ”Regeringen har en klar målsætning om at styrke fagligheden i folkeskolen. Et centralt led i målsætningen er, at it i højere grad skal integreres i den daglige undervisning. På den måde kan det store potentiale for it-baseret undervisning udnyttes til at skabe en moderne og fagligt stærkere folkeskole.” Ministeriet for børn og undervisning

Program - Planlægning Start tanker og ønsker der skal være noget for alle Fag Målgruppe (ADHD, indskoling, mellemtrin, udskoling) Alle kommer på workshop de har ønsket Mange workshops, så der er forholdsvis få deltagere på hver Mål for alle lærere: Opnå kendskab til et nyt it-værktøj Kunne bruge it-værktøjet i undervisningen dagen efter Opbygning af dagen Deltagerne skal på to forskellige workshops af en times varighed

Program - Planlægning Hvem kan byde ind? Lærere på skolen it-vejledere bl.a. fra andre skoler i kommunen kommunale skole-it medarbejdere Forlag vi har aftale med

Workshop – it for alle Jeopardy som nemt redskab i undervisningen –Ved Line Trane Bak It i indskolingen i dansk -Ved Carsten fra Læsehuset Værktøjet “Den talende bog” vil, i samarbejde med CD-ORD, blive brugt til at eleverne får produceret deres egen bog. Målgruppe: Indskolingen Kære kollegaer I denne workshop kan du komme til at skabe dit eget Jeopardy-quiz-spil. På gensyn – til en indføring i Jeopardy Line Målgruppe: Mellemtrin og udskoling alle fag!

Workshop – it for alle Brug it i samspil med CL -Ved Ida Harlev Geogebra i indskolingen (på mellemtrinnet) –Ved Søren Wadskjær Prezi er et præsentations program, hvor flere kan lave på præsentationen på samme tid. Målgruppe: 2. klasse, mellemtrin og udskoling i alle fag Vi arbejder med hvordan geometriprogrammet kan bruges tidligt i skoleforløbet. Målgruppe: Indskoling og mellemtrin. Matematik Gyldendals fagportaler –Ved Rikke Deuleran /Gyldendal Målgruppe: alle – oplagt for dansklærere, men også engelsk/mat

-Ved Jens Peter Knudsen /Hareskov Skole Workshop – it for alle Lav en mobilfilm -Ved Tobias Smith Kollegial materiale og vidensdeling -Ved Jens Peter Knudsen /Hareskov Skole Kom med din smartphone og et kabel – så er vi i gang! Vi skal lave en hurtig video, overføre den til skoletube, redigere og udgive den til intra. Det er nemt, ligetil og smart så kan du bruge det i din undervisning Målgruppe: 3.klasse-9.klasse – alle typer fag! Kollegial materiale og vidensdeling, differentiering i klassen,...... nemt og bekvemt med "Dropbox". Målgruppe: Mellemtrin og udskoling

Workshop – it for alle Ipads i undervisningen -Ved Jeppe G. Knudsen – It-support Lad eleverne lave små it-produkter i naturfag –Ved Ditte Smith Præsentere nogle af de mest interessante apps i forhold til læsning og skrivning. Målgruppe: Lærere med interesse for Ipads i undervisningen, og oplagt for ADHD-lærerne Med dette redskab kan det tænkes ind mange didaktiske sammenhænge, kun din fantasi og syn på læring sætter grænser ;-) Målgruppe: Udskoling (mellemtrin)

Animation og billedbehandling Workshop – it for alle GoAnimate: Producer sjove små tegnefilm på 5 minutter! -Ved Dea Jespersen Animation og billedbehandling -Ved Tobias Smith I denne workshop skal vi lave små tegnefilm og reflektere over tegnefilmsprogrammets didaktiske muligheder i de forskellige fag. Målgruppe: Alle, oplagt i sprogfag! Hvordan kan eleverne bruge effektiv og nem billedbehandling og skabe egne animationer. Målgruppe: Super velegnet til indskolingen/mellemtrin

Program 14.00 - 14.15 Intro - fælles 14.20 - 15.20 Workshop 1 15.20- 15.35 Pause 15.40 - 16.40 Workshop 2 16.45 - 17.00 Fælles afslutning

Fokuslærere Jakob – udskoling Ditte-Marie - indskoling Connie - mellemtrin

Evaluering af it-workshop Lærere efter workshoppen Interview med lærer fra skolen Spørgeskema undersøgelse Evaluering fra lærerværelset i forbindelse med workshoppen

Evaluering af it-workshop 36 svar

Generel opfattelse af workshop ”Det var fint med noget konkret som man fik afprøvet” ”De var meget konkrete og var tilrettelagt så vi kunne bruge med det samme” ”Det var relevant, relevante programmer og lige til at tage med sig...” ”Det var svært at vælge workshop, fordi der var så mange, der lød interessante.” ”Jeg lærte meget nyt - blev inspireret til at foretage mig nye ting i undervisningen.” ”Der var tid til i små hold at prøve noget nyt.” ”Jeg var på to gode workshops, hvor jeg fik prøvet noget helt nyt, og noget af det har jeg allerede brugt i min undervisning, så det må siges at have været en workshop med stort udbytte.”

Hvad husker du bedst fra workshoppen?

Evaluering af it-workshop 36 svar

Evaluering af it-workshop 36 svar

Evaluering af it-workshop 36 svar

Refleksion og spørgsmål: Stjerner Spørgsmål eller andet på mail: Tobias Smith (TOS@syvstjerneskolen.dk) Ida Harlev (IDH@syvstjerneskolen.dk) Refleksion og spørgsmål: http://padlet.com/wall/it-workshop

Refleksion og spørgsmål: Stjerner Spørgsmål eller andet på mail: Tobias Smith (TOS@syvstjerneskolen.dk) Ida Harlev (IDH@syvstjerneskolen.dk) Refleksion og spørgsmål: http://padlet.com/wall/it-workshop