VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Digitalisering og medialisering
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Real Kompetence Vurdering
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Læringscentret og nye vejledningsformer
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Anslag: ”Søgehistorier”.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kommunikation / it.
Kultur i organisationer
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Kapitel 3.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Kultur- og branchestudier
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Evaluering - metoder og værktøjer -
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Et mærkeligt skib.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
KIGO og kommunernes opgaver
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Implementering af SkoleIntra
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!

Har du ikke lige en idé til….? Jo, du kunne jo f.eks…., nåh men jeg skal lige….

Hvorfor virker printeren ikke? Jeg har ellers lige repareret den!

”Knowledge is information that changes something or somebody – either by becoming grounds for actions, or by making an individual (or an institution) capable of different or more effective action.” Videndeling

Information bliver først til viden, når den medfører en handling. Hvorvidt informationen fører til handling eller ej, afhænger af modtagerens øvrige informationer, samt hvilken kontekst personen befinder sig i på modtage- tidspunktet. Videndeling

Hvad er skolens kultur?

Mange forhold har indflydelse på skolens kultur

IT-vejlederen skal analysere og fortolke sin egen skolekultur, med henblik på:  At dokumentere et IT-udviklingsbehov  At legitimere et IT-udviklingskrav

Skolekultur IT og medier som omdrejningspunkt:  IT-vejledning  Placering af IT-udstyr  IT som kommunikationsværktøj  IT´s rolle for organisationsudviklingen  Lærernes IT-forudsætninger  Elevernes IT-undervisningsplaner

Karakteristika ved den lærende organisation  Eksperimenter, frem for at finde endegyldige løsninger  Improviser, frem for at lave prognoser og planlægning  Skab nye handlinger, frem for at forsvare tidligere handlinger  Dyrk det midlertidige, frem for det vedvarende  Styrk dialog og argumenter, frem for afklarethed  Opfordre til og støt tvivlen, frem for at fjerne den  Søg modsætninger, frem for at modarbejde dem

Fremtidens organisation Informationsbaseret Decentraliseret og dog tæt forbundet gennem teknologi Hurtig tilpasselig og ekstrem manøvredygtig Kreativ og samarbejdende med teambaseret struktur Bemandet med mange forskellige videnarbejdere Selvstyrende

Indførslen af IT forårsager ændring i skolens kultur Mangelfuldt kendskab til kulturen besværliggør en ændring.

Synlig ledelse Synlig strategi

Lærerkompetencer Tekniske færdigheder Pædagogisk indsigt

Teknisk support Pædagogisk support

Fortæl mig, hvad du har tænkt dig med emnet, så kan jeg give dig nogle gode forslag til, hvordan du kan inddrage IT!

Læs mere på