Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Struktur: ”Quiz og byt”
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Virksomheder - definition
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Relationer – børn imellem
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
AJAX/Otto Knudsen 1 AJAX Motivation Definition. AJAX/Otto Knudsen 2 Motivation En typisk web-applikation er synkron klienten sender en forespørgsel og.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
DIEB5.1 Kursusgang 5 Designaktivitet 2 og 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Aktivitet 3: Byg interaktiv version Visuelt.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Design af interaktion til interaktion i cscw
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
DIEB5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel ­ IPJ-systemet ­ Den maritime communicator

Design af brugerflader10.2 Sidste kursusgang Principper for visuelt design 1. Organisér: Konsistens Skærmlayout Relationer Navigering 2. Økonomisér: Enkelhed Klarhed Forskellighed Fremhævelse 3. Kommunikér: Tydelighed (legibility) Læselighed (readability) Typografi Symbolisme Flere perspektiver Farve/tekstur To eksempler ­ IPJ-systemet ­ CD-bibliotek

Design af brugerflader10.3 IT-systemer: Fra individ til samarbejde Den simple forståelse: en enkelt bruger interagerer med et system Bredere forståelse: flere brugere interagerer gennem et system (CSCW) Computer Human Computer Human

Design af brugerflader10.4 CSCW-systemer Computer-Supported Cooperative Work En gruppe af brugere, som samarbejder Samarbejdet understøttes af et IT-system Fokus på samarbejdet (modsat systemet) Systemet er ”blot” et medie for samarbejdet Systemer inden for dette område betegnes ofte som groupware – sprogligt parallelt til software og hardware

Design af brugerflader10.5 Groupware Et system, som en gruppe af brugere anvender i fællesskab Groupware kan karikteriseres på forskellige måder Tid og sted: ­ Hvornår bruger de systemet (relativt til hinanden) ­ Hvor er brugerne af systemet (relativt til hinanden) Tabellen illustrerer dette med nogle traditionelle former for kommunikation (ikke IT) Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter Samme sted Forskellige steder SamtidigtSamtale ansigt til ansigt Telefon Forskellige tidspunkter Besked (note) Brev

Design af brugerflader10.6 Klassificering efter funktion Alternativt kan groupware karakteriseres efter sin funktion Funktionen kan beskrives ud fra samspillet mellem brugerne Eksempel: et program (artifakten) som laves af flere Tre basale kategorier: ­ Computer-mediated communication: understøtter direkte kommunikation mellem brugerne ­ Meeting and decision support systems: gør det muligt at udvikle og fastholde en fælles forståelse ­ Shared applications and artefacts: gør det muligt at interagere med artifakter som deles (arbejdets genstande) Participant Direct communication Understanding Artefact of work Control and feedback

Design af brugerflader10.7 Computer-Mediated Communication Web-sted 3. Elektroniske opslagstavler og nyhedsgrupper 4. Strukturerede meddelelser: baseret på foruddefineret format, som databaserecord 5. Videokonference 6. Virtuelle verdener: kommunikation i den 7. Net-baserede spil Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚„‚„ 

Design af brugerflader10.8 Meeting and Decision Support Systems 1. Argumentationsværktøjer: opsamler argumenter i en diskussion, for eksempel af et design 2. Møderum: udstyret med systemer til støtte af møder ansigt til ansigt, for eksempel et elektronisk whiteboard 3. Delt arbejdsflade: det elektroniske møderum brugt af fysisk adskilte aktører Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚  

Design af brugerflader10.9 Shared Applications and Artefacts 1. Delte computere: alt er synligt for alle; computerne opfører sig som én computer 2. Delt vindue: et vindue er delt mellem flere computere 3. Delt editor: flere computere kan tilgå den samme editor samtidigt 4. Forfattersystem: forskellige personer kan have forskellige roller i forhold til en tekst 5. Delt kalender: forskellige personers kalendere er synlige for de andre og koordineres Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚‚ „„

Design af brugerflader10.10 Diskussion Er der nogen af projekterne på Dat1/Inf1, som udvikler groupware? Beskriv formålet med jeres system Overvej, om det understøtter samarbejde – hvis det gør, hvilken form er det så: ­ Computer-mediated communication ­ Meeting and decision support systems ­ Shared applications and artefacts Participant Direct communication Understanding Artefact of work Control and feedback

Design af brugerflader10.11 Administration eller groupware? Journalen for en patient består af en samling af notater. De kaldes også journalnotater I statusbilledet er der en menu med de eksisterende notater Et notat indeholder et antal punkter, som udfyldes og signeres af en sygeplejerske

Design af brugerflader10.12 Eksempel på plejeplan En plejeplan er det notat, sygeplejerskerne bruger i deres daglige pleje af en patient Det er opdelt i problem, mål, handling, evaluering og afslutning

Design af brugerflader10.13 Administration eller groupware Kommunikation på grundlag af en artifakt (groupware). Tænk på en telefon som eksempel Kommunikation gennem en artifakt, som ikke er ”rigtig” groupware – det kan for eksempel være et traditionelt administrativt system Typisk envejs, og kræver ofte direkte kommunikation (i tillæg til kommunikationen gennem systemet) for at opklare uklarheder Eksempel: sygeplejerskerne snakker sammen, når der er noget uforståeligt i journalen

Design af brugerflader10.14 En mere præcis begrebsramme Tid/sted-matricen er en klassiker inden for CSCW Problem: den er ikke tilstrækkeligt præcis For eksempel er det ligegyldigt, om brugere af arbejder på forskellige tidspunkter eller samtidigt Det væsentlige er, hvordan lagrede data håndteres Samme stedForskellige steder Parallel synkronise- ret tilgang MøderumVideokonference, Net-spil Delte arbejdsflader og editorer BlandetForfatterværktøjer og delte kalendere Seriel tilgang Argumentationsværktøjer Usynkro- niseret tilgang , Websted

Design af brugerflader10.15 Betydningen af teorier En teori kan hjælpe os med at strukturere vores forståelse af et anvendelsesområde for IT Kategorier af teorier: ­ forklarende (Newtons love) ­ forudsigende (Boyle-Mariottes lov, Arkimedes’ lov) ­ beskrivende (vand koger ved 100 grader) To eksempler på teorier, som can hjælpe os med at designe groupware: ­ Distribueret kognition ­ Speech act teori

Design af brugerflader10.16 Distribueret kognition: En teori om samarbejde Kognitionsteori fokuserer på en enkelt aktørs interaktion med en brugergrænseflade (stimuli – response) Distribueret kognition ser på flere aktører Fokus på menneskers (aktørers) indbyrdes interaktion og deres brug af teknologi m.v. i løsningen af en arbejdsopgave i en given kontekst Dette betegnes som distribueret kognition, som foregår i et funktionelt system, hvori der kan ske sammenbrud

Design af brugerflader10.17 Distribueret kognition: Design Designspørgsmål Hvordan koordineres og synkroniseres komponenterne i et funktionelt system: – hvordan udbredes information – hvilke medier indgår – hvordan transformeres information – hvilke konsekvenser har det for aktørers handlinger Hvordan opstår sammenbrud, og hvordan kan de håndteres Beskriv samarbejdet mellem kaptajn og styrmænd på containerskibet ved hjælp af disse begreber From Preece (1994)

Design af brugerflader10.18 Speech Act: En teori om kommunikation Kommunikation forstås som forskellige speech acts, der hver overholder et bestemt mønster Eksempel: conversation for action Side

Design af brugerflader10.19 Speech Act: Design En forenklet version af conversation for action 1 you can let go the bow line 2 let go bow line 11 and we have the bow line home 12 ok B: Promise B: AssertA: Request A: Declare

Design af brugerflader10.20 Brugen af teorier om CSCW Styrket forståelse af anvendelsesområdet, for eksempel hvornår der sker sammenbrud (begrebet hjælper i analysen) Ideer til design, for eksempel strukturen i kommunikationen mellem kaptajn og styrmand