Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DIEB5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DIEB5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported."— Præsentationens transcript:

1 DIEB5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

2 DIEB5.2 Sidste kursusgang Fra objektorienteret analyse til HCI-design ­ Design workflow: dialogmodel og præsentationsmodel ­ Bridge: design af vinduer Visuelt design af vinduer ­ Marcus' principper Matchracesystem (case 3)

3 DIEB5.3 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

4 DIEB5.4 Fra OOA&D til HCI-design (case 1) Brugergrænseflade til placering af patient 2.2. Vælg seng 2.1. Find stue 0. Placer patient 1. Vælg patient 2. Find placering 3. Registrer placering

5 DIEB5.5 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

6 DIEB5.6 IT-systemer: Fra individ til samarbejde Den simple forståelse: en enkelt bruger interagerer med et system Bredere forståelse: flere brugere interagerer gennem et system (CSCW) Computer Human Computer Human

7 DIEB5.7 CSCW-systemer Computer-Supported Cooperative Work En gruppe af brugere, som samarbejder Samarbejdet understøttes af et IT-system Fokus på samarbejdet (modsat systemet) Systemet er ”blot” et medie for samarbejdet Systemer inden for dette område betegnes ofte som groupware – sprogligt parallelt til software og hardware

8 DIEB5.8 Groupware Et system, som en gruppe af brugere anvender i fællesskab Groupware kan karikteriseres på forskellige måder Tid og sted: ­ Hvornår bruger de systemet (relativt til hinanden) ­ Hvor er brugerne af systemet (relativt til hinanden) Tabellen illustrerer dette med nogle traditionelle former for kommunikation (ikke IT) Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter Samme sted Forskellige steder SamtidigtSamtale ansigt til ansigt Telefon Forskellige tidspunkter Besked (note) Brev

9 DIEB5.9 Klassificering efter funktion Alternativt kan groupware karakteriseres efter sin funktion Funktionen kan beskrives ud fra samspillet mellem brugerne Eksempel: et program (artifakten) som laves af flere Tre basale kategorier: ­ Computer-mediated communication: understøtter direkte kommunikation mellem brugerne ­ Meeting and decision support systems: gør det muligt at udvikle og fastholde en fælles forståelse ­ Shared applications and artefacts: gør det muligt at interagere med artifakter som deles (arbejdets genstande) Participant Direct communication Understanding Artefact of work Control and feedback

10 DIEB5.10 Computer-Mediated Communication 1. Email 2. Web-sted 3. Elektroniske opslagstavler og nyhedsgrupper 4. Strukturerede meddelelser: baseret på foruddefineret format, som databaserecord 5. Videokonference 6. Virtuelle verdener: kommunikation i den 7. Net-baserede spil Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚„‚„ 

11 DIEB5.11 Meeting and Decision Support Systems 1. Argumentationsværktøjer: opsamler argumenter i en diskussion, for eksempel af et design 2. Møderum: udstyret med systemer til støtte af møder ansigt til ansigt, for eksempel et elektronisk whiteboard 3. Delt arbejdsflade: det elektroniske møderum brugt af fysisk adskilte aktører Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚  

12 DIEB5.12 Shared Applications and Artefacts 1. Delte computere: alt er synligt for alle; computerne opfører sig som én computer 2. Delt vindue: et vindue er delt mellem flere computere 3. Delt editor: flere computere kan tilgå den samme editor samtidigt 4. Forfattersystem: forskellige personer kan have forskellige roller i forhold til en tekst 5. Delt kalender: forskellige personers kalendere er synlige for de andre og koordineres Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚‚ „„

13 DIEB5.13 Administration eller groupware? Journalen for en patient består af en samling af notater. De kaldes også journalnotater I statusbilledet er der en menu med de eksisterende notater Et notat indeholder et antal punkter, som udfyldes og signeres af en sygeplejerske

14 DIEB5.14 Eksempel på plejeplan En plejeplan er det notat, sygeplejerskerne bruger i deres daglige pleje af en patient Det er opdelt i problem, mål, handling, evaluering og afslutning

15 DIEB5.15 Administration eller groupware Kommunikation på grundlag af en artifakt (groupware). Tænk på en telefon som eksempel Kommunikation gennem en artifakt, som ikke er ”rigtig” groupware – det kan for eksempel være et traditionelt administrativt system Typisk envejs, og kræver ofte direkte kommunikation (i tillæg til kommunikationen gennem systemet) for at opklare uklarheder Eksempel: sygeplejerskerne snakker sammen, når der er noget uforståeligt i journalen

16 DIEB5.16 Den Maritime Communicator Mærsk Line’s K-klasse Nogle af verdens største containerskibe Sine Maersk (347 m x 43 m) Kan laste over 5000 stk. 40 fods containere Sejler mellem Europa og Asien

17 DIEB5.17

18 DIEB5.18 Kommunikation og samarbejde Under sejlads og i havn er der samarbejde mellem mange aktører Dette involverer betydelig kommunikation Engine control room Deck Tugboats Bridge Actor Information Services Pilot station Ship VTS

19 DIEB5.19 Arbejdsopgave: Lægge fra kaj Agterfortøjninger Afsejling fra havnen

20 DIEB5.20 Lægge fra kaj En sikkerhedskritisk og ikke-triviel operation ­ Opgaver skal koordineres omhyggeligt og detaljeret ­ Fejl kan være katastrofale (kollision, menneskeliv, skade) Operationen involverer distribuerede aktører, som samarbejder ­ Kaptajnen og lodsen på broen ­ Officerer og mandskab på dækket (for, agter og andre steder) ­ Mandskab på kajen Adgang til fælles information er kritisk

21 DIEB5.21 2. Analyse og design Processen med at analysere og designe et mobilt system til kommunikation på containerskibet Formål: at designe et mobilt system, som kan understøtte kommunikationen og reducere de eksisterende problemer med VHF-radioerne Projektet handlede mere generelt om distribueret proceskontrol i et maritimt anvendelsesområde Metoder ­ Etnografiske feltstudier af kommunikationen ­ Systemvalg ­ Objektorienteret analyse og design Tidsrum: august 2001 – efteråret 2002 Eksempel: lægge fra (letting go the lines) Systemvalg og analyse af anvendelsesområdet Analyse af problemområdet Design og implementering Brugbarheds- evaluering

22 DIEB5.22 Lægge fra: opgave (1) Koordinering når skibet lægger fra kaj Lokationer ­ Broen ­ Bakken (for) ­ Agter (bag) Aktører ­ Lods ­ Kaptajn ­ Styrmænd (for og agter)

23 DIEB5.23 Lægge fra: opgave (2) Trosser skal ”smides” i korrekt rækkefølge A B C

24 DIEB5.24 Lægge fra: kompleksitet (1) Dårligt udsyn fra broen til kaj, bak, agter samt andre skibe og objekter

25 DIEB5.25 Lægge fra: kompleksitet (2) Fysisk distribuerede arbejdsopgaver som skal koordineres

26 DIEB5.26 Broen: opgave og kommunikation Video Lægger fra i Felixstowe Harbour 03:19:05 – 03:22:00

27 DIEB5.27 Bro-dæk kommunikation: problemer Kommunikation/koordination er baseret på tale i naturligt sprog: Flygtig ­ Forsvinder (ikke persistent) ­ Svær at huske Utydelig ­ Dårlig kvalitet (radio) ­ Følsom for støj ­ Risiko for fejlfortolkninger Andre problemer ­ Tidskrævende ­ Sårbar over for flaskehalse (kun en kan sende ad gangen) ­ Sprogbarrierer Ikke kodet ­ Kan ikke automatiseres ­ Ingen integrering med andre systemer

28 DIEB5.28 Bro-dæk kommunikation: systemvalg Ide til løsning: Tekstbaseret kommunikation kan reducere eller fjerne begrænsningerne Standardiseret kommunikation gennem mobilt IT system Udstyre aktører med mobile apparater Fastholde og vise kommunikation grafisk på broen I denne efterfølgende objektorienterede analyse var der primært fokus på analyse af problemområdet Videooptagelserne udgjorde en samling af use-cases

29 DIEB5.29 Klassediagram

30 DIEB5.30 Analyse af kommunikationen (1) Transkriptioner af den samlede kommunikation Blev brugt til at beskrive adfærd for de enkelte specialiseringer af klassen Task

31 DIEB5.31 Analyse af kommunikationen (2) Kommunikationen følger et meget standardiseret mønster Eksempel: (C) I singler op til én og én (D) … (bekræfter) (A) Vi singler op til én og én (A) Én og én agter (C) Det var én og én agter (D) Vi er én og én ude for (C) Og det var én og én for

32 DIEB5.32 Analyse af komm. (3) Det samlede tilstandsdiagram for klassen Let go (lægge fra)

33 DIEB5.33 Analyse af kommunikationen (4) Sprogspil er en teori om kommunikation Et antal forskellige sprogspil – eksempel: conversation for action

34 DIEB5.34 Analyse af kommunikationen (5) Ja, du må lade gå fortrossen Lade gå fortrossen Og fortrossen er gået Fortrossen gået Følger en enkel version af Conversation for action: 1 2 3 4 5 B: Promise B: AssertA: Request A: Decline A: Declare

35 DIEB5.35 Teknologi for første prototype 3x Compaq Ipaq 11Mbit Wireless Lan

36 DIEB5.36 Design af brugergrænsefladen Tekstuel og grafisk repræsentation Kommunikation opdelt i ­ Fortid ­ Nutid ­ Fremtid Opdeling i fire elementer ­ Grafisk repræsentation ­ Historieliste ­ Igangværende opgaver ­ Tekstbeskeder (prædefinerede)

37 DIEB5.37 Grafisk repræsentation Sekvens af visuelle repræsentationer, som afspejler den aktuelle situation med hensyn til fortøjninger

38 DIEB5.38 Historielisten Sekvens af afsluttede opgaver (tråde) overføres til historielisten

39 DIEB5.39 Igangværende opgaver En samling af tråde Hver tråd er en kommando, der udstedes, bekræftes, rapporteres udført og bekræftes b dc a

40 DIEB5.40 Erfaringer Videooptagelser og -analyse tog lang tid De gav en meget præcist indsigt i brugernes arbejde Den objektorienterede analyse hjalp med at strukturere kommunikationen Ingen metoder hjalp med at generere ideen til designet af grænsefladen Under brugbarhedsevalueringen gav ingen brugere udtryk for, at vi havde misforstået det grundlæggende i deres arbejde

41 DIEB5.41 Betydningen af teorier En teori kan hjælpe os med at strukturere vores forståelse af et anvendelsesområde for IT Kategorier af teorier: ­ forklarende (Newtons love) ­ forudsigende (Boyle-Mariottes lov, Arkimedes’ lov) ­ beskrivende (vand koger ved 100 grader) To eksempler på teorier, som can hjælpe os med at designe groupware: ­ Speech act teori ­ Distribueret kognition

42 DIEB5.42 Distribueret kognition: En teori om samarbejde Kognitionsteori fokuserer på en enkelt aktørs interaktion med en brugergrænseflade (stimuli – response) Distribueret kognition ser på flere aktører Fokus på menneskers (aktørers) indbyrdes interaktion og deres brug af teknologi m.v. i løsningen af en arbejdsopgave i en given kontekst Dette betegnes som distribueret kognition, som foregår i et funktionelt system, hvori der kan ske sammenbrud

43 DIEB5.43 Distribueret kognition: Design Designspørgsmål Hvordan koordineres og synkroniseres komponenterne i et funktionelt system: – hvordan udbredes information – hvilke medier indgår – hvordan transformeres information – hvilke konsekvenser har det for aktørers handlinger Hvordan opstår sammenbrud, og hvordan kan de håndteres Beskriv samarbejdet mellem kaptajn og styrmænd på containerskibet ved hjælp af disse begreber From Preece (1994)

44 DIEB5.44 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

45 DIEB5.45 Case 3: Matchracesystem Opmændenes motorbåd har udstyr til at følge bådene Vi skal være med til at designe denne arbejdsplads til den næste America's Cup i 2007 Problem: information overload Gode ideer efterlyses


Download ppt "DIEB5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google