Porteføljestyring: ledelse af besparelse og innovation - fem styringsmæssige problemer i en dansk kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Læringsmål Kendskab til:
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Ledelse af forandringer
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.

Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Empowerment og sundhed
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Serverkonsolidering Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Præsentation Færdiggør PhD medio 2012
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Justitsministeriet LEMPELSER AF KØRE- OG HVILETIDSSANKTIONERNE.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
God stiftelsesledelse i internationalt perspektiv Steen Thomsen, Center for Corporate Governance Copenhagen Business School.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Præsentationens transcript:

Porteføljestyring: ledelse af besparelse og innovation - fem styringsmæssige problemer i en dansk kommune

Intro Danske kommuner er i forandring og bliver mere offensive i deres brug af IT - Fire former for styring, der indbefatter alle tiltag der har som formål at få individer/enheder til at arbejde mod de samme overordnede målsætninger Om oplæget perspektivet IT Projekt portefølje management (IT PPM) Kontekst Intro Teori om styring i IT PPM Oplæg Min undersøgelse Et generelt billede? Anbefalinger Resultater 30 interviews To workshops Tre observationsstudier Læsning af 70 dokumenter Et dækkende billede for den offentlige/private sektor? konceptet ”styring” og ”IT PPM” i en offentlig kontekst . Tilhørernes erfaringer og refleksioner - Hvordan foreslår vores teori at løse de 5 problemer - 5 styringsmæssige problemer i IT PPM i Newport

Intro IT Projekt Portefølje Management (IT PPM) Dækker over organisationens styring og koordinering af alle projekter, der har et IT indhold, herunder: IT infrastruktur-projekter og digitaliseringsprojekter Analogi: IT PPM kan sammenlignes med de processer, der foretages af kontroltårnet i en lufthavn. Hvis der ikke er nogen overordnede styring, der koordiner flys afgange og ankomster, så vil denne være mindre effektiv på trods af at piloterne og medarbejderne i lufthavnen er dygtige. (IT- projekterne kan så sammenlignes med fly i luftrummet, som lufthaven har ansvar over)

Intro Om oplæget Varer 30 minutter – afbryd gerne! Omhandler Newport - en dygtig dansk kommune – når men leder efter problemer, så finder man problemer Oplæget bygger i store træk på en publiceret artiklen af Hansen and Kræmmergaard (2012)* *Transforming Local Government by Project Portfolio Management: Identifying and Overcoming Control Problems. Published in Transforming Government: Processes, People and Processes

Konteksten for IT PPM i en dansk kommune

Kontekst

Kontekst Nolan and Mcfarlan (2005)

Kontekst Spørgsmål: Der er bred enighed om at vores nuværende IT systemer og services er kritiske i dagligdagen Antal af borgere I høj grad I nogen grad I mindre grad Total/Antal Under 40.000 (lille) 89% (17) 5% (1) 100% 19 40.001-100.000 (medium) 90% (28) 6% (2) 3% 31 100.000- (stor) (5) 0% (0) 5 Total 91% (50) (3) 4% 55 DISIMIT (2012) N=55

Kontekst Spørgsmål: Der er bred enighed om at det er strategisk vigtigt at udvikle nye IT systemer og services Antal af borgere I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Total/Antal -40.000 (lille ) 37% (7) 47% (9) 11% (2) 5% (1) 100% 19 40.001-100.000 (medium) 42% (13) 55% (17) 3% 0% (0) 31 100.000- (Stor ) 80% (4) 20% 5 Total 44 (24) 49 (27) (3) 2 55 DISIMIT (2012) N=55

Kontekst

Kontekst

Teori om styring af IT PPM

Teori om styring af IT PPM Hvordan styres der mellem de hierarkiske niveauer og hvordan kan styring være problematisk ? Hierarkisk niveau 1 Typer af styring Outcome Behavior Clan Self Hierarkisk niveau 2 Typer af styring Outcome Behavior Clan Self Hierarkisk niveau 3 Typer af styring Outcome Behavior Clan Self Hierarkisk niveau N

Casen –Newport en dansk kommune Local government of Newport

Min undersøgelse

Resultater Hvilke hierarkiske niveauer er vigtige i Newport ift. IT PPM? Level Authority Knowledge Resources Political organization Authority to take major decisions regarding the organization’s strategic direction IT PPM considered as less relevant Allocate money resources via budgets Director level Authority to take major decisions regarding major initiatives in the administrative organization Large knowledge regarding most important strategic IT projects Allocates resources via approving recommendation IT executive level Authority as a level 3 executives Knowledge regarding content in IT PPM and how IT PPM can be improved Most of IT executives’ resources are bound to maintaining the current systems IT project level No authority without steering group Lack of knowledge regarding IT project management is pronounced in unit based projects Internal resources are held by units and subunits

Political organization Resultater Political organization Typeraf styring Konkrete mekanismer Outcome Det årlige budget der godkendes af byrådet har nogle tal for brug af IT Behavior Generelle procedure for kommunikation mellem den politiske og den administrative organisation Clan Daglige kontakt mellem rådmænd og direktørerne Self Direktørniveauet har mindre præferencer for IT PPM og har incitament til at bibeholde organisationens silostruktur Director level Type af styring Konkrete mekanismer Outcome Kun få konkrete måltal er identificeret Behavior IT grupper, med formelle procedure og rutiner Clan Ofte tætte samarbejdsrelationer med stor tillid og fælles perspektiv på IT PPM mellem IT chefer og direktørerne Self IT cheferne har præferencer for IT PPM og deres selvkritik driver udvikling af IT PPM IT executive level Typeraf styring Konkrete mekanismer Outcome Det er ofte vanskeligt at specificere operationelle mål i projekter Behavior Bruger dokumentet ”projektaftalen” til at formalisere projekt ledelses procedurer Clan Brug af uformelle sanktioner til at sikre interne ressourcer Self IT projektlederne sætter egne standarter for brug af projektledelses metoder IT project level (Hansen and Kræmmergaard 2012)

Political organization Resultater Fem styringsmæssige problemer i Newport Political organization P1: Weak accountability processes between the political and administrative level Director level P2: Weak accountability between the director level and the IT executives P3: IT projects established based on incomplete information about internal resources IT executive level P4: Lack of operational goals to hold IT projects accountable. P5: No account of actual IT project costs. IT project level (Hansen and Kræmmergaard 2012)

Anbefalinger til at imødekomme problemer

Anbefalinger Type af styring Potentielle fordelle Potentielle problemer Formel styring (Adfærd eller output) Kan kommunikeres og genbruges på tværs af tid og rum I nogle tilfælde er det vanskeligt eller upassende at lave formaliserede mål eller regler Uformel styring (Klan- eller selv-styring) Kan reducerer bureaukratisk overhead i komplekse og hastig ændrende opgaver Stiller store krav til de individuelle ledere og/eller medarbejdere (Hansen and Kræmmergaard 2012)

Anbefalinger (Hansen and Kræmmergaard 2012)

Opsummering Mine tre pointer Forandringer sætter pres på den eksisterende styring af IT i kommunerne Casens tiltro til uformelle styringsmekanismer er problematisk Mere formel styring af IT bør tilføjes de eksisterende uformelle mekanismer

Opsummering - Danske kommuner i forandring - Bliver offensive i deres brug af IT - Fire former for styring, der indbefatter alle tiltag der har som formål at få individer til at arbejde mod de samme overordnede målsætninger Om oplæget Hvad er IT PPM Kontekst Teori om styring i IT PPM Intro Oplæg Min undersøgelse Et generelt billede? Anbefalinger Resultater 30 interviews To workshops Tre observationsstudier Læsning af 70 dokumenter Et dækkende billede for den offentlige/private sektor? konceptet ”styring” og ”IT PPM” i en offentlig kontekst . Tilhørernes erfaringer og refleksioner - Hvordan foreslår vores teori at løse de 5 problemer - 5 styringsmæssige problemer