Unges valg og gennemførelse af uddannelse Frederikshavn Gymnasium 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Livsvilkår for børn på asylcentre
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Borgernes barrierer for brug af IT
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Et væksthus for børn og voksne
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Social mobilitet er bremset op
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Elevernes digitale dannelse
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Hold fast, hold ud eller hold igen
Uddannelsesparathed - hvad er det
Tre klare nationale mål
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Børns omsorgssituation og trivsel
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Regeringens globaliseringsudspil
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Største uddannelsespolitiske udfordring Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Hvordan motiverer vi de unge?
Unges udsathed i forandring?
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Unges valg og gennemførelse af uddannelse Frederikshavn Gymnasium 1 Unges valg og gennemførelse af uddannelse Frederikshavn Gymnasium 1. oktober 2008 Palle Rasmussen, professor Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet

Temaer Uddannelsesvalget Valg af ungdomsuddannelse Overgangen fra folkeskole til gymnasium Frafald og fastholdelse

Uddannelsesvalget Rationalitet? Samfundssammenhæng? Hvad betyder noget? Hvem betyder noget?

Valg eller udvælgelse Uddannelsesvalg som social reproduktion Eksisterende sociale uligheder (erhverv, klasser, køn, etniske grupper) genskabes Forskelle i baggrund og ressourcer omsættes til præstationsforskelle, og disse legitimerer nye forskelle Uddannelsesvalg som individuel strategi I moderne samfund afløses faste sociale grupper og miljøer af mangfoldige individuelle livsforløb Uddannelsesvalg er led i moderne menneskers stadige forsøg på at tilrettelægge deres (helt) eget liv Forståelser af uddannelsesvalg: Økonomisk-rationel forståelse Socio-kulturel forståelse

Social baggrund og uddannelseslængde I relation til uddannelsens længde deler de unge i gymnasiet sig i tre nogenlunde lige store grupper Dem der vil have en lang videregående uddannelse Dem der vil have en mellemlang eller kort videregående uddannelse Dem der endnu ikke har besluttet sig. Når faderen har en lang videregående uddannelse, øges sandsynligheden for, at de unge også satser på at bruge mange år på at uddanne sig. Ønsket om lang videregående uddannelse bliver understøttet af bl.a. en baggrund i de naturvidenskabeligt orienterede ungdomsuddannelser og en markant personlig målsætning Ønsket om tage en mellemlang videregående uddannelse bliver fremmet af en baggrund i de lavere sociale lag, en baggrund i hf og eventuelt det sproglige gymnasium. Den forstærkes af udbredte fællesskabserfaringer i fritiden og mindre markante personlige målsætninger Kilde: Lilli Zeuner: Unge mellem egne mål og fællesskab. Socialforskningsinstituttet 2000

Kønsforskelle i uddannelsesmønster Mænd 70 % får en erhvervs-kompetencegivende uddannelse 35% en erhvervsfaglig uddannelse 35% en videregående uddannelse Restgruppen 30% Kvinder 80% får en erhvervs-kompetencegivende uddannelse 30% en erhvervsfaglig uddannelse 50% en videregående uddannelse Restgruppen 20%

Kønsfordeling inden for videregående uddannelser

Unge i forandring En stadig større del af de unge uddannes stadig mere; man ”går i skole” langt udover folkeskolen Det er langt de færreste, som i en tidlig alder etablerer en livsform baseret på lønarbejde. Uddannelse opfattes som en ret og næsten en pligt, men ikke en nådegave Kvinder uddanner sig (mindst) lige så meget som mænd, og der er en udbredt ideologi om ligestilling mellem kønnene Langt de fleste af nutidens unge har fra en tidlig alder haft deres eget fysiske rum, og generelt har familierne mere boligplads end tidligere Stort set alle unge har adgang til en globalt præget masse-ungdomskultur, som formidles via medierne. I mange sammenhænge opfordres unge i dag til at træffe individuelle valg og tage ansvar for deres egen tilværelse

Hvem påvirker valget? De unge selv Forældrene Andre unge og deres forældre Andre voksne inden for familiens netværk Rollemodeller f.eks. i massemedierne og i skolen Vejledere og offentlig information

Forældrene og uddannelsesvalget 7 ud af 10 forældre til børn mellem 13 og 20 taler typisk uddannelse med barnet én gang om måneden (mødrene oftere end fædrene) 3 ud af 4 forældre vil gerne være involveret i børnenes valg af uddannelse Næsten alle forældre siger, at de er ret enige med deres børn vedrørende valg af uddannelse og arbejde Forældrene lægger vægt på, at børnene vælger (1) uddannelser, de interesserer sig for og (2) uddannelser, som giver gode muligheder på arbejdsmarkedet Mellem 1/3 og halvdelen af forældrene synes ikke, de har viden nok om uddannelser (f.eks. om erhvervsgymnasiale uddannelser) Forældrene mener, at børnene har et godt billede af egne evner, men samtidig at børnene kun i begrænset grad er i stand til at træffe valg om uddannelse og arbejde. Kilde: Undersøgelse af forældre og vejledning. Rambøll Management 2004

Forskellige grupper i uddannelsesvalget Fire profilgrupper af forældre ”Vi er enige om universitetet” (ca. 36 pct.). Klarer sig godt i skolen; opsøger viden om uddannelse, mange forældre med videregående uddannelse. ”Vi er enige om en erhvervsuddannelse” (ca. 25 pct.). Klarer sig dårligt i boglige fag; ses ikke som stort problem i.f.t. fremtid; overvægt af drenge; motiverede for erhvervsuddannelse; mange faglærte eller ufaglærte forældre ”Kan jeg leve op til fars og mors forventninger” (ca. 17 pct.). Klarer sig gennemsnitligt i skolen; er bogligt orienterede; relativt veluddannede forældre; forældre bekymrede for barnets fremtid ”Vi er bekymrede for, om jeg kan finde det rette” (ca. 17 pct.). Klarer sig under middel i skolen; mest bogligt orienterede; uafklarede og usikre; forældre efterspørger vejledning; forældre oplever, at barnet ikke selv tager initiativ. Kilde: Undersøgelse af forældre og vejledning. Rambøll Management 2004

Hvornår vælges videregående uddannelse? Kilde: Epinion-undersgelse 2007 Udsagn fra studerende i slutningen af ungdomsuddannelse. Kilde: Epinionundersøgelse 2007

Valg af ungdomsuddannelse Forskellige uddannelser, forskellige unge Hvad begrænser valget Valgprocessen

Spillerummet for valg af ungdomsuddannelse Valget af videregående uddannelse begrænses af en række forhold, herunder: De unges skolepræstationer (set i.f.t. adgangskravene) Uddannelsernes kapacitet og tilgængelighed Forældrenes ressourcer og viden Hjemmemiljøets kultur

Hvad synes unge om at gå i skole Kilde: Katzenelson og Pless 2006

Bevægelser i valgene Ønsket uddannelse i 8. klasse Taget 10. klasse, stadig samme ønske som i 8. klasse Valgt den ønskede uddannelse efter 9. klasse Valgt noget helt tredje I alt STX 24 pct. 40 pct. 36 pct. 100 pct. HTX 11 pct. 14 pct. 75 pct. HHX 21 pct. 65 pct. Sosu 10 pct. 7 pct. 83 pct. EUD 28 pct. 15 pct. 57 pct. Kilde: Katzenelson og Pless 2006

Skoleglæde og valg af ungdomsuddannelse Kilde: Katzenelson & Pless 2006

Hierarkiet i ungdomsuddannelserne ”I stedet for en horisontalt ordnet vifte af ligeværdige muligheder, som de unge kan vælge mellem efter interesse (for indholdet), mødes de af en uddannelsesstige med vertikalt rangordnede uddannelser, hvor forventningen er, at den enkelte søger at placere sig på det højest mulige trin på stigen (…) Rangordenen afspejler uddannelsernes anseelse blandt de unge. For den unge er målet at nå så højt på denne rangstige, som evnerne nu tillader. ” Rangorden: (1) gymnasiet (2) erhvervsgymnasiale uddannelser (3) handelsskole (4) teknisk skole Kilde: UTA-undersøgelserne (Dines Andersen, SFI 1997)

Skoleerfaringer hos erhvervsskoleelever Vurdering af udsagnet: ”Jeg kunne lide at gå i skole” Kilde: Koudahl 2004 Helt enig Helt uenig Tømrer 17 pct. 13 pct. Klejnsmed 28 pct. VVS 14 pct. Mediegrafiker 44 pct. 6 pct. IT-supporter 20 pct. 8 pct. Datatekniker 15 pct. 9 pct.

Karakterer og uddannelsesvalg i folkeskolen Udsagn fra elever: Altså, man vil jo gerne videre med uddannelse og sådan noget, og så er det også vigtigt at have en god karakter (..) du skal jo også have et gennemsnit på 8-9 stykker for at komme ind på de forskellige ungdomsuddannelser, så det er nok derefter, jeg sætter mig mål Hvis jeg har kommet ud med et 13-tal i standpunkt i alle fag, så kan det da godt være at jeg havde valgt en eller anden boglig uddannelse, men det tror jeg aldrig nogensinde… Teknisk Skole er fri, der er ikke nogen grænser, hvis man kan sige det sådan, der er ikke noget du skal have, for at du kan komme ind Hvis de vil blive til noget, hvis de vil noget, så må de jo bare tage sig sammen Kilde: Karen E. Andreasen ph.d.-projekt

Fra folkeskole til gymnasium Faglige krav Socialt miljø Lærere

Overgangen til gymnasiet - i naturfag Vigtigt for eleverne at kende målene med undervisningen (men hverken eksplicit målfastsættelse eller systematisk evaluering er udbredt praksis) Vigtigt for eleverne at kunne se fagenes særkende og fællestræk Vigtigt med afvekslende arbejdsformer (men en stor del af undervisningen i naturfag foregår stadig traditionelt) Forskellige krav til skriftlighed – kommende gymnasieelever vil gerne lære at tage notater og skrive rapporter Emne- og projektarbejde kan lette overgangen – hvis folkeskole- og gymnasielærere har en fælles forståelse af det Anvendelsesperspektiver og rollemodeller for den faglige viden er væsentlige Kilde: Sillasen og Mølgaard 2006

Vanskeligheder i gymnasiet Sproget Fremmed og abstrakt (lærernes hverdagssprog) Svært at bidrage med samme sprogkode (lyde klog) Forstår ikke – tolkes som faglig svag / doven Sprog tæt knyttet til faglig bedømmelse Faglige kriterier Hvad er en god stil? Hvad er indhold i et udsagn Lektier Lektieprioritering Eget ansvar – planlægning og selvdisciplin Lektiehjælp – den gode klasse, netværk Stres og behov for andet end skole Kilde: CEFU-undersøgelse om social arv i gymnasiet

Drenge og piger i gymnasiet Resultater fra undersøgelse på fire gymnasier i Aalborg Drenge synes i højere grad end piger, at de klarer sig godt Piger er mest flittige med deres lektier Drenge oplever det sociale miljø i klassen mere positivt end piger (i sproglige klasser) Drenge og piger deltager i lige stort omfang i det sociale miljø Efter Hermansen og Thomsen: Gymnasieelevernes situation. Speciale i sociologi, AAU 2005.

Frafald og fastholdelse Forståelse af frafald Frafald i forskellige ungdomsuddannelser Hvordan fastholde

Tanker om frafald ”Jeg kan ikke stoppe jo, for så har jeg givet op teknisk set. Hvis jeg stopper her, så har jeg ikke noget at falde tilbage til, der hvor jeg kommer fra. Så ender jeg højst sandsynligt i de forkerte baner. Så lige meget hvor svært det er, så kigger jeg rundt omkring mig og tænker du kan ikke give op, ikke når du er gået i gang i hvert fald.” Kilde: Elevudsagn fra CEFU-undersøgelse om social arv i gymnasiet

Hvorfor overvejer unge at afbryde uddannelse Kilde: Katzenelson og Pless 2006

Forebyggelse af frafald Træffe de rigtige valg fra starten (og give tid til det) Acceptere et vist omfang af omvalg Være opmærksom på risikofaktorer i det sociale miljø (mindre problem for gymnasiet) Lægge de faglige krav på et passende niveau – på tværs af fag og via lærersamarbejde Give vejledning og støtte til udsatte