enstrenget erhvervsfremmesystem

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske strukturreform
Advertisements

Mikrovirksomheder som løftestang i erhvervsudviklingen
IM-Strategi.
Kalundborg erhvervs- og udviklingspolitik 2006 Resultat af interviewrunde At planlægge er At vælge er At gøre forskel.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Hvad kan København som hovedstad?
Visionsproces Fra ord til handling.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Overvejelser for bestyrelsen
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Risici for SAPA-projektet
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
MMV A/S MMV A/S.. TRE UDFORDRINGER FOR MMV VÆKST  AMBITIONER  AMBITIONER: Vækst er ikke vigtiste prioritet længere; stille succesfuld liv med mange.
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
Kodeks for offentlig topledelse
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Vækstpolitik Byrådets seminar d Program 17.00Velkomst og intro v/borgmester Michael Ziegler 17,05Præsentation af vækst- analysen V/vicedirektør.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Opgaven og dispositionen ”Beskriv med afsæt i høringsmateriale og høringssvar erhverv Silkeborg” 1.Organisation & jura 2.Points of excellence 3.Køreplan.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Kick-off for Kvinder i IT den 2. juni "Erhvervslivet mister innovation og vækst ved at lade en stor talentmasse vente i kulissen" Hvordan får vi flere.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Nordisk Transportpolitisk Netværk: Transportkorridorer Interreg IIIB projekt afsluttet 31/ Trafikdage på Aalborg Universitet 29. august.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013.
Baggrund Fuglsang Kunstmuseum er et mellemstort dansk kunstmuseum, men med lang forskningshistorik med mange mindre forskningsprojekter, oftest knyttet.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Formandens beretning 2016 – i bakspejlet…
Leder af natur og Plan, Guldborgsund Kommune
GTS Årsmøde 2017.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Ledelsesforumsmøde 28. November 2016.
NY Vækstpolitik i Høje-Taastrup
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

enstrenget erhvervsfremmesystem Udredning af enstrenget erhvervsfremmesystem

? Kommissorium Arbejdsmetode VISION SWOT-analyse på eksisterende set-up Udredning af perspektiverne ved et enstrenget erhvervsfremme-system. Hvilke krav stiller visionens realisering til vores organisering? VISION Version 1 Kommissorium Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme-system

Forretningsimplikatio-ner og fremtiden Gode grundprodukter til iværksættere og virksomheder Trofast medlemsskare Samling af erhvervsaktører omkring konkrete initiativer til gavn for erhvervslivet Gode personlige kompetencer og netværk Styrker Muligheder Forretningsplatform Synergier ved kompetencesamling i én organisation: Individuelle styrker bliver fælles, ”flow” fra forretningsidé til vækst, fagligt miljø med tyngde, udvikling af spidskompetencer mv. Synliggørelse af egne og andres kompetencer til gavn for erhvervslivet ”Parathed til at tage fat og stå sammen”, når erhvervsnetværkene bringes sammen Solide rammebetingelser og synlighed Gode produkter og enkeltstående pro- jekter hos erhvervsaktørerne God kontakt til et bredt netværk af erhvervsaktører og virksomheder i Silkeborg Kommune Gode personlige kompetencer, erfaring og netværk Behov for samlet strategi, produkter og kompetencer og ressourceoptimering Én synlig indgang fremstår attraktiv for erhvervsliv og samarbejdspartnere Behov for produkter og kompetencer, der er attraktive for medlemsvirksomheder, medarbejdere, professionalisering mm. Forretningsimplikatio-ner og fremtiden Trusler Manglende sammenhæng: Ingen fælles erhvervsservicestrategi, mange baglande og ringe sammenhæng mellem produkterne Organiseringen er svær at forklare for erhvervsliv og samarbejdspartnere Organisering hindrer yderligere professionalisering, slagkraft og skabelse af et fagligt miljø Manglende ressourceoptimering Uklare snitflader mellem erhvervsservice og politik samt mellem turisme og erhverv Svagheder Mangel på fælles vision og strategi medfører manglende fælles retning: Manglende synlighed og gennemslagskraft medfører dårligere erhvervsudvikling Silkeborg taber ”markedsandele” til andre kommuner: Stærke kompetencemiljøer trækker virksomheder ud af kommunen Stadig sværere for erhvervsfremmeaktørerne at tiltrække arbejdskraft, medlemsvirksomheder og baglande.

Udfordringen Sikre fælles strategi for den udførende erhvervsservice Udvikle et kompetent og slagkraftigt rådgivningsmiljø Én indgang for erhvervslivet og et sammenhængende service- forløb, fra idé til vækst, der matcher erhvervslivets behov Opnå accept lokalt, regionalt og nationalt som en attraktiv og professionel erhvervsfremmeaktør Udfordringen

Andres erfaringer med etablering af et enstrenget erhvervsfremmesystem (nr. 1) Afsæt i en kendt og delt vision udgør en frugtbar platform for etablering af et enstrenget erhvervsfremmesystem Overvej sondringen erhvervsservice vs. erhvervspolitik - virksomhederne efterspørger begge dele Demokratisk legitimitet Erhvervsfremmeorganisationen som med- og modspiller Kritisk masse - en organisation uden faglig tyngde holder ikke Mulighed for at blive en regional / national spiller Et stærkt fagligt miljø kan tiltrække andre institutioner Et stærkt fagligt miljø tiltrækker ressourcer Gode back-up funktioner giver momentum

Andres erfaringer med etablering af et enstrenget erhvervsfremmesystem (nr. 2) Tænk i virksomhedssituationer og dermed i pakkeforløb, som sikrer flow og relevans i rådgivningstilbuddene Hav blik for snitflader og mulige samarbejdsrelationer til turistområdet Repræsentantskaber kan både balancere interesser og bruges dynamisk Størrelse giver synlighed men gør det ikke alene - langt sejt træk

Vision - 1. version ”Vi vil til stadighed sikre at Silkeborgs fulde erhvervspotentiale realiseres” Det gør vi ved; at arbejde strategisk både med erhvervsservice og erhvervspolitik at bringe kompetente og sammenhængende produkter, der matcher erhvervslivets behov, i spil at etablere et naturligt samlingspunkt for erhvervsnetværkene og facilitere et bredt samarbejde at arbejde for attraktive rammebetingelser for erhvervslivet

Organisation og samspillet med Turistfonden Repræsentantskab Bestyrelse Bestyrelse Back office Oplevelsesøkonomi Branding Forretningsudvikling i turismeerhvervet ErhvervSilkeborg Turistfonden

Repræsentantskabet Repræsentantskabet sammensættes med et operationelt antal medlemmer (valgte og udpegede), så det matcher et bredt aktørbillede i forhold til erhvervsudvikling Repræsentantskabet udstikker og prioriter organisationens virke i forbindelse med 2 årlige arbejdssessioner Repræsentantskabet vælger bestyrelsen ud af dets midte

Bestyrelsen Bestyrelsen ansætter direktør og fungerer som sparringspartner for denne Bestyrelse holder månedlige bestyrelsesmøder og har beslutningsprokura Bestyrelsen adresser i særlig grad foreningens synlighed

Driftsorganisering Opmærksomhedspunkter.... Udvikle ét kompetent og slagkraftigt udviklingsmiljø Magte sammenhængende serviceforløb, fra ide til vækst, der matcher virksomhedernes behov Mestre netværksdannelse og realisering af strategiske målsætninger via netværk Være kendetegnet ved et højt serviceniveau og gå på mod

Beslutningskøreplan 8. sept. EPKU orienteres om styregruppens respons og iværksætter høring af det enstrengede erhvervsfremmesystem og visionen 10. nov. EPKU præsenteres for høringssvarernes konklusioner og afgiver anbefaling i forhold til den videre proces ErhvervSilkeborg Ét bagland - Én ledelse - Én organisation. Strategi / forretningsmodel AUGUST SEPTEMBER NOVEMBER 17. nov. styregruppen (evt. udvidet) orienteres om og drøfter procesanbefalingen 18. aug. Udredning vedr. enstrenget erhvervsfremmesystem præsenteres for styregruppen. Jura / selskabsform Medarbejdere

Forretningsudvikling i turismeerhvervet På længere sigt? Repræsentantskab Bestyrelse Bestyrelse Back office Oplevelsesøkonomi Branding Forretningsudvikling i turismeerhvervet m.m? Turistfonden ErhvervSilkeborg