Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP)
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Progression i samfundsfag
Gode råd og eksempler på faldgruber
Arkitektur - data.
Kursusholdere: Jette Holgaard Kim Bohn Mona Dahms
Situationelle Metoder til Digitale Studier
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Grammatik hvorfor og hvordan?
Kvantitative metoder
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Målorienteret og differentieret undervisning
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Velkommen til E-business
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Tek-Nat BÅ - ST + SW - E061 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Formalia ved opgaveskrivning
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E051 Strukturering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering og måleskalaer.
Introduktion til 2. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Validitet og reliabilitet
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Mød Aalborg Universitet
INS BÅ - BAIT og Informatik - E091 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E031 Metodelære 2: Modellering Indhold: Om modeller og modellering Et modelleringseksempel Gruppeopgave : Modeller i jeres projektarbejde.
Videnskabsteori & metode
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Udvalg for professionsspor
Tek-Nat BU - EE - E Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
SKABELON.
Design - brugervenlighed
Tek-Nat BÅ - Industri - E071 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Videnskabeligt projekt
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Infomøde om synteseopgaven
Præsentationens transcript:

Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms Hjælpelærer: Mette Moesgaard

Tek-Nat BU - EE - E032 Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (MetodeLære - ML) Dagens program: 1. Introduktion til ML 2. Mm 1: Strukturering og måleskalaer 3. Mm 2: Modellering

Tek-Nat BU - EE - E Introduktion til ML 1.Studieordningen om ML 2.HVAD er metodelære? 3.HVORFOR metodelære?

Tek-Nat BU - EE - E034 Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Kurset iflg. SO, App. side 13: ”Formål: At støtte de studerende til, gennem tekniske- og naturvidenskabelige metoder, at arbejde begyndende videnskabeligt. Mål: At give de studerende kendskab til, forståelse af tekniske og naturvidenskabelige metoder samt kunne anvende disse i forbindelse med det problembaserede projektarbejde.”

Tek-Nat BU - EE - E035 Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Kurset iflg. SO, App. side 13: ”Indhold: Efterårssemesteret – Studiets metoder (ML1) (afholdes af SLP-gruppen). Forårssemesteret – Fagets metoder og metodeafsnit (ML2) (koordineres og afholdes af personale fra de respektive fagligheder. Form: Forelæsninger, gruppeopgaver, plenumdiskussioner, cases m.v. Omfang: 1 ECTS. Placering: 2 mm i P0/P1, 3 mm i P2.”

Tek-Nat BU - EE - E036 HVAD er metodelære? Metodelære er læren om og anvendelsen af  (arbejds)metoder, som sætter jer i stand til at arbejde  videnskabeligt, dvs. på en sådan måde at jeres resultater har en høj grad af pålidelighed og kan stå for en kritisk granskning af andre videnskabsfolk

Tek-Nat BU - EE - E037 HVAD er ’metode’? ”Planmæssig fremgangsmåde; systematisk måde at indsamle og bearbejde data på” (Gyldendal Psykologisk pædagogisk ordbog 1997) Mere udførligt er en ’metode’ en formuleret fremgangsmåde, struktureret i faser og begrundet og dokumenteret i hele forløbet. I dag bliver I præsenteret for 4 metoder: klassificering, strukturering, etablering af måleskala og modellering

Tek-Nat BU - EE - E038 HVAD er ’metode’? Kvantitative metoder Undersøgelsesområdet er et objekt Data er objektivt målbare Resultater på numeriske form Kvalitative metoder Undersøgelsesområdet er et subjekt Data er subjektivt prægede (af subjektet) Resultater på sproglig form

Tek-Nat BU - EE - E039 HVORFOR metodelære? Fordi I skal lære at arbejde videnskabeligt! Nøgleordene er ’orden’ og ’præcision’!!

Tek-Nat BU - EE - E0310 Studiets metoder – ML1 Kursusplan for ML1: Mm 1: Strukturering og måleskalaer Mm 2: Modellering Begge mm afholdes i dag.

Tek-Nat BU - EE - E Mm 1: Strukturering og måleskalaer Indhold: 1.Forelæsning 1: Om orden i projektarbejdet 2.Forelæsning 2: Om præcision i projektarbejdet 3.Gruppeopgave 1: Struktur og måleskalaer i jeres projekt

Tek-Nat BU - EE - E0312 Mm 1: Strukturering og måleskalaer Mine læringsmål: Efter dette mm skulle du gerne være i stand til at Gennemføre en klar og meningsfyldt strukturering af jeres projektarbejde, grafisk eller på anden form, overordnet og i detaljen Definere præcist de væsentligste begreber i jeres projektarbejde

Tek-Nat BU - EE - E0313 Forelæsning 1: Om orden i projektarbejdet 1.Om klassifikation 2.En summeopgave 3.Om strukturering 4.En struktureringsopgave med fremlæggelse 5.Mere om strukturer

Tek-Nat BU - EE - E0314 Om klassifikation Klassifikation er en metode med 4 faser: Identificere begreber/elementer Navngive begreber/elementer Definere begreber/elementer Indordne i klasser efter fælles kendemærker … bruges til at etablere orden og overblik over viden (og manglende viden).

Tek-Nat BU - EE - E0315

Tek-Nat BU - EE - E0316

Tek-Nat BU - EE - E0317 … 5 min. summemøde om klassifikation af Lums og Gliffahumphs

Tek-Nat BU - EE - E0318 Om strukturering Strukturering er en metode med 5 faser: Identificere begreber/elementer Navngive begreber/elementer Definere begreber/elementer Indordne i klasser efter fælles kendemærker Ordne klasser efter et ordnende princip (struktureringsprincip) bruges til at etablere orden, overblik og sammenhæng mellem klasser. Klassifi- kation

Tek-Nat BU - EE - E0319 digital Dynamiske kredsløb Analyse circuits spole kondensator serieforbinde selvinduktion junction diode circuit diagram step response transformator resistance ækvivalentdiagram sinuskurve kredsløbsdesign Beregne strøm

Tek-Nat BU - EE - E min. summemøde om strukturering Opgave: Lav en struktur for (nogle af) disse ord – vær parat til at fremlægge jeres resultat. Regler: I må gerne ændre ordene fra navne- til udsagns- eller tillægsord og fra engelsk til dansk – men kun således, at de stadig er genkendelige. I må også gerne tilføje enkelte hjælpeord.

Tek-Nat BU - EE - E0321 Struktur - 1 junction diode digitalkredsløbsdesign transformator ækvivalentdiagram sinuskurve Dynamiske kredsløb Beregne strøm kondensator Ordnende princip: Farve Eventuelt struktureringsprincip: Regnbuens farver

Tek-Nat BU - EE - E0322 Struktur - 2 Ordnende princip: Grammatik serieforbinde Beregne Analysere Udsagnsord: spole Modstand kondensator Navneord:Tillægsord: Dynamiske digital

Tek-Nat BU - EE - E0323 Struktur - 3 analog analysere Beregne digital Dynamiske kredsløb circuit diagram Frekvens response junction diode Ordnende princip: Alfabetisk

Tek-Nat BU - EE - E0324 Struktur - 4 junction diode Analyse circuits circuit diagram kredsløbsdesign kondensator serieforbinde Ordnende princip: Sprog Engelsk:Dansk:

Tek-Nat BU - EE - E0325 Struktur - 5 Analyse circuits kredsløbsdesign Strukturerende princip: Flow/ sekventielt forløb Den kvikke studerende vil nikke genkendende til 7-fase-modellen for elektronik konstruktion

Tek-Nat BU - EE - E0326 Struktur - 6 Strukturerende princip: Hierarkisk Analyse circuits spolekondensator circuit diagram resistance kredsløbsdesign Beregne strøm beregne

Tek-Nat BU - EE - E0327 Flowdiagram – et eksempel

Tek-Nat BU - EE - E0328..og et par andre eksempler

Tek-Nat BU - EE - E0329

Tek-Nat BU - EE - E0330 Her er det processer … og her er det komponenter

Tek-Nat BU - EE - E0331..og et par eksempler på hierarkiske strukturer

Tek-Nat BU - EE - E0332

Tek-Nat BU - EE - E0333 Struktureringsprincipper Stigende talværdier (talsystemet) Alfabetisk rækkefølge (telefonbogen) Kronologisk rækkefølge (kongerækken) Sekventiel rækkefølge (flow diagram) Hierarkisk opbygning Top-down Bottom-up

Tek-Nat BU - EE - E0334 HUSK: Elementer på samme niveau skal være af samme karakter Det strukturerende princip skal anvendes konsekvent Der findes ingen ’rigtige’ strukturer – kun (mere eller mindre) formålstjenlige En struktur er opbygget ud fra den viden I har lige nu – den kan ændres!! Når I har lavet en (konsekvent) struktur, kan andre gennemskue og overveje den selv

Tek-Nat BU - EE - E0335 PAUSE