Topdanmark Halvårsregnskab 2000. Topdanmarks halvårsregnskab 2000 2 Hovedbegivenheder På trods af forstærkede reserver på 400 mio. kr. blev resultatet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Generalforsamling Codan A/S 5. april  Et godt år •Vækst i bruttopræmier på 3,3 % •Combined ratio forbedret med 0,7% •Resultat efter skat på
Advertisements

10 Konkurrencesituation
4 Strategisk planlægning
Velkommen til Topdanmarks seminar om genforsikring
Dansk krisehåndtering og effekten på boligmarkedet
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Topdanmark Præsentation Juni Roadshow juni Topdanmarks mål •At skabe værdi til aktionærerne •At Topdanmark-aktien er en interessant og likvid.
Topdanmark Halvårsregnskab Informationsmøde
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Topdanmark Informationsmøde 1. november 1999.
Journalist-/analytiker-møde 18. januar 2001
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Hvorfor blev arbejdet igangsat?
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Topdanmark Juni Maj hnb2 Highlights 1998 (1/2) • Overskud på 906 mio. kr. efter skat (1997: 411 mio. kr.) • Korrigeret for ekstraordinære.
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
2 Eksterne forhold Oversigt
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Futures og optioner på Københavns Fondsbørs
Automatisering af tværorganisatoriske processer
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
Virksomheder - definition
Topdanmark Årsregnskab Financial highlights 2000 Overskud på mio. kr. trods orkan- reservering på 490 mio. kr. Resultatet på mio.
AFSÆTNING A – Schønberg
Topdanmarks udfordringer på genforsikringsmarkedet
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
[Produktnavn] Marketingplan
Konceptualisering af forretningsmodellen
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Pengestrømsopgørelser
Hvordan udnyttes maskinparken optimalt?
PASSIVER EGENKAPITAL (Hvad virksomheden kan tåle at tabe)
Topdanmark januar - september november 2001.
Topdanmark Marts Highlights Overskud på 408 mio.kr. efter overførsel af 81 mio.kr. til udjævningshensættelser Resultat før goodwill, skat og overførsel.
1 eBusiness-seminar Velkomst ved adm. direktør Michael Pram Generelle eBusiness-tendenser i forsikringsbranchen ved Pål.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Topdanmarks resultat for 1. halvår 2002 Michael Pram Rasmussen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
1 Topdanmarks resultat for kvartal Dagsorden Udvikling i resultatet Skadeforsikring Livsforsikring Tilbagekøbsprogram Forventninger til.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
1 vare på 2 markeder, samme pris

Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Skadesforsikring.
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Præsentationens transcript:

Topdanmark Halvårsregnskab 2000

Topdanmarks halvårsregnskab Hovedbegivenheder På trods af forstærkede reserver på 400 mio. kr. blev resultatet 312 mio. kr. i 1. halvår 2000 (1. halvår 1999: 354 mio. kr.) Korrigeret for orkanskader/Eureko-gevinst er resultatet efter skat 504 mio. kr. (1. halvår 1999: 354 mio. kr.). En fremgang på 42 pct. Det forsikringstekniske resultat steg med 115 pct. til 404 mio. kr. Resultatforventningerne til 2000 fastholdes på mio. kr.

Topdanmarks halvårsregnskab Resultatudvikling

Topdanmarks halvårsregnskab Resultatudvikling 85% 34% Mio. kr.

Topdanmarks halvårsregnskab Forstærkede reserver Orkanskaderne på landsplan vurderes nu at ligge på mia. kr. mod 8 mia. kr. ved aflæggelse af 1999-regnskabet Seks gange større end skaderne i forbindelse med den hidtil største storm i Danmark Topdanmark har forstærket reserverne med 400 mio. kr. i 1. halvår Reserveforstærkningen skyldes Revurdering af de enkelte skader Stigende håndværkerudgifter Flere skadesager

Topdanmarks halvårsregnskab Livsforsikring Fremgang i løbende præmie på 16,2 pct. Tilbagegang i engangsindskud på 1,5 pct. Samlet præmiefremgang på 9,2 pct. i 1. halvår 2000 % 1) Bem. 1) Påvirket af fremrykket indtægtsførsel af visse aftaler

Topdanmarks halvårsregnskab Livsforsikring Perspektiver Adskillelse af risiko- og opsparingsdelen Opsparingsdelen Unit Link Fokus på risikodelen Ændret overskudsbegrænsning Underleverandør til eksterne opsparings- enheder Etablering af Nykredit Livsforsikring Servicering via Internet

Topdanmarks halvårsregnskab Kan der tjenes penge på skadeforsikring? Forudsætninger Egenkapital 50% af præmieindtægterne Combined ratio på 95 Forsikringsteknisk rente 3 pct. Afkast af egenkapitalen 7 pct. Afkast af driften Indtægter100 Forsikringsteknisk rente Udgifter 95 8 ~ ROE = 16% Afkast af egenkapitalen 7% ROE før skat 23%

Topdanmarks halvårsregnskab Udvikling i markedsandele og præmievækst - skadeforsikring *** **** **

Topdanmarks halvårsregnskab Combined ratio for Topdanmark

Topdanmarks halvårsregnskab Sammenligning af forsikringskoncerners nøgletal (ekskl. orkan)

Topdanmarks halvårsregnskab Sammenligning af forsikringskoncerners nøgletal (inkl. orkan)

Topdanmarks halvårsregnskab Skadeforsikring Perspektiver Præmieforhøjelser på udvalgte områder Fokus på kritisk sygdom-/sundhedsforsikring Servicering og salg via Internet Børsnotering af if…? Øgede genforsikringsudgifter

Topdanmarks halvårsregnskab Genforsikring Genforsikringsloftet vedrørende storm er øget fra 800 mio. kr. til 3 mia. kr. Hertil kommer godt 300 mio. kr. vedrørende Danske Forsikring Medfører ekstraomkostning på 47 mio. kr. i 2000 Medfører yderligere omkostninger, når bund- dækningen på 800 mio. kr. skal genforhandles til august 2001 Der gennemføres præmieforhøjelser, der matcher de øgede genforsikringsomkostninger

Topdanmarks halvårsregnskab E-commerce vil på sigt ændre forretningsmodellen inden for forsikring. E-commerce skal sikre, at Topdanmark udnytter potentialet i den nye økonomi tid Antal virksomheder/ e-business volume Traditionel forretningsmodel E-business models Transition strategies.dead 5-10 år - Vinderne bliver de organisationer, som klarer at optimere driften fra den traditionelle forretning samt formår at gennemføre en kontrolleret overgang til e-forretning -

Topdanmarks halvårsregnskab E-commerce strategien indgår som en del af Topdanmarks overordnede mål og strategier Topdanmarks formål & mål Udviklings- strategi Udviklings- strategi Finansiel strategi Finansiel strategi Produkt strategi Produkt strategi Distributions- strategi Distributions- strategi E-commerce strategi E-commerce strategi HR strategi HR strategi Formål: drive landsdækkende dansk skade-, livs- og pensionsforsikringsvirksomhed være en uafhængig og toneangivende forsikringskoncern, hvor det er attraktivt at være kunde sikre aktionærerne et langsigtet, konkurrence- dygtigt, stabilt afkast Mål: udbyggeTopdanmarks position på det danske marked have en omkostningsprocent, der er lavere end det generelle niveau på markedet have en præmievækst, der er større end markedets Topdanmark-aktien i højere grad afspejler forsikringsrisiko end investeringsrisiko Topdanmark er en interessant og likvid aktie være i stand til at fastholde og tiltrække kvalificeret personale Organisatorisk vækst, herunder tæt samarbejde med alliancepartnere og opkøb, hvis muligheden byder sig Forsikringsrisiko snarere end investeringsrisiko FlerstrengetSkade-, livs- og pensionssprodukter Være en dynamisk virksomhed, der fremmer personlig og faglig udvikling

Topdanmarks halvårsregnskab Formål, mål og strategier for e-commerce i Topdanmark Det er Topdanmarks e-commerce formål at: Det er Topdanmarks e-commerce strategi at: Det er Topdanmarks e-commerce mål at: understøtte Topdanmarks forretnings- områder, herunder samarbejdspartnere med e-commerce løsninger øge kvaliteten af kundekontakten via e- commerce udvikle e-commerce løsninger, der medvirker til en løbende optimering af ressoureforbruget og øger bestanden e-commerce skal understøtte en flerstrenget distributionsstrategi give kunderne udvidet mulighed for at købe og betjene sig selv via Internettet, herunder køb af udvalgte eksisterende produkter selvservicering, herunder skadebehandling muligvis nyt produktkoncept målrettet mod Internettet understøtte emnegenererende aktiviteter blandt såvel eksisterende som nye kunder salg og service til større erhvervskunder via specialdesignede løsninger salg og service gennem indirekte salgskanaler via specialdesignede løsninger indgå samarbejde med etablerede portaler frem for at selvudvikle udvikle e-commerce løsninger, der kan genbruges på tværs af kundesegmenter og distributionskanaler E-commerce primært skal anvendes til at fastholde og øge Topdanmarks konkurrencemæssige fordele, herunder: en udbygget markedsposition en stadig lavere omkostnings- procent en forbedret kundeloyalitet blandt lønsomme kunder en optimering af skadeprocenten

Topdanmarks halvårsregnskab E-commerce fokuserer i første fase på Selvservicering af såvel B2C som B2B segment Integration af e-commerce i eksisterende processorer Stigende fokus på mersalg via Internettet I første omgang salg af eksisterende produkter Diskussion om selvstændigt produktkoncept Ønske om portalsamarbejde frem for selv at udvikle

Topdanmarks halvårsregnskab Tilbagekøbsprogram Tilbagekøbsprogram for 2000: mio. kr. Pr. d.d. tilbagekøbt Topdanmark-aktier for 162 mio. kr. Resterende tilbagekøbsprogram: mio. kr. Tilbagekøbsprogrammet genoptages efter offentliggørelsen af halvårsmeddelelsen

Topdanmarks halvårsregnskab Resultatforventninger for 2000