Borgerservice kombineret med biblioteket : Bud på konsekvenser for bibliotekets organisation, ”image” og for den traditionelle opfattelse af biblioteket.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Digitalt medborgerskab
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Forretningsmodel.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Potentialevurdering.
Objektivitet findes ikke...mennesker gør. De næste 35 minutter... Baggrund Erfaringer….historier fra det virkelige liv Anbefalinger til jer.
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Ledelse med kant Hospice og Palliative Enheder, Lederseminar 2014
Nyt Netværk 9. november 2006inkubia aps Dansk Arbejdspladskultur.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Et fagligt løft af folkeskolen.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Forpligtende netværksledelse
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Stat Amt/ region Kom- mune Nuværende arbejdsdeling Stats- model Regioner med smal opgaveportefølje Bred kom- munemodel Uændrede.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Et bud på fremtidens marketing Tage Koed Madsen Afsætningsøkonomisk Konference 2005.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
RÅDMANDEN Kultur og Borgerservice Aarhus Kommune.
Ingen forskning uden brugere Eller hvad kan brugere, rekvirenter og andre interessenter gøre for børnekulturforskningen? Chefkonsulent Jan Helmer-Petersen.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
ESH-Consult Arbejdsmarked, formidling, samarbejde Kurt Klaudi Klausen: Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse. Odense Universitetsforlag Om hvordan.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
Konflikter og kommunikation
Reykjavik den 27. september 2016
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Forandringsagenter.
Det er en politiske bestilling!
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Borgerservice kombineret med biblioteket : Bud på konsekvenser for bibliotekets organisation, ”image” og for den traditionelle opfattelse af biblioteket hos borgerne af Nanna Kann-Christensen

Disposition Introduktion Biblioteket mellem stat, marked og civilsamfund Betydningen af borgerservice for biblioteket og fagligheden Bibliotekets identitet mellem image og kultur Borgerservice: betydningen for bibliotekets identitet

Borgerservice modeller Hvad? Oplysning (Blanketudlevering) = trin 1 Sagsbehandling (Vurdering vs. Vurdering og afgørelse) = trin 2 og 3 Hvor? Borgerservice i biblioteket Biblioteket på rådhuset ? Hvem? Bibliotekarer Assistenter Jurister Socialrådgivere

Stat marked og civilsamfund som organisatoriske ordningsformer og normative vektorer. AspektStatslogikMarkedslogikCivilsamfundslogik MotivationPligtNød (og nytte)Lyst OrienteringSamfundetSig selvSine nærmeste Relation mellem parter Hierarki - regler Bytte - kontrakterGensidig tillid (eller frygt) Evalueringskr iterium Politisk legitimitet produktivitet og effektivitet BundlinienProcessen Fra Klaudi Klausen (2001)

3 vektorer: stat, marked og civilsamfund (1) civilsamfund stat marked stat civilsamfund

3 vektorer stat marked og civilsamfund (2) stat civilsamfund markedstat civilsamfund marked

Bibliotekets opgaver og den bibliotekariske faglighed Aspekt/StatMarkedCivilsamfund OpgaveBorgerservice Offentlig information IV Erhvervsservice Oplevelser Uddannelse FaglighedEmbedsmand (regler) KøbmandFormidler (lyst /læring)

Og hvad så? Hvad sker der med fagligheden? Hvad sker der med bibliotekets image?

Identitet mellem image og kultur ImageIdentitetKultur De andreOs selv InstrumentelEmergent EksplicitImplicit Fra Hatch & Schultz 2000 MultipleÉn

Image vs. identitet ImageIdentitetKultur De andreOs selv MultipleÉn

Identitet vs. Kultur ImageIdentitetKultur EksplicitImplicit InstrumentelEmergent Nye opgaver Nye personalegrupper

Borgerservice og Bibliotekernes identitet Ny opgave Nye personalegrupper Nye brugergrupper Jeres billede af biblioteket –Lederne –Bibliotekarerne –HKerne Brugernes (borgernes?) billede af biblioteket

Spørgsmål Hvad kan Borgerservice tilføre biblioteket? –Ressourcer? –Kunder i butikken? –Synlighed? Hvordan passer borgerservice ind i forhold til –Bibliotekets kerneydelser? –Bibliotekarernes faglighed? Hvad er ”prisen”? –Og hvad er I villige til at ”betale”?