Vt-speciale, 1. Møde program

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Krav til informationsformidling
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Problemløsningsteknikker
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Kvantitative metoder
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Carl-Johan Dalgaard (
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Den gode opgave Lotte Rienecker m. fl., Den gode opgave. Gyldendal 2000.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Synopsis VIP3/2012.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Projektvejledning på performance-design
Kommunikativ sprogfærdighed
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Udvidet problemformulering
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Synopsis VIP13 HH3.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Videnskabelig argumentation
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
SFU Hillerød 2008 JULEMANDEN ER RØD!. SFU Hillerød 2008 Kvartaler med hvert politisk emne Teori del, praktisk del og afsluttende del Grupper med særlige.
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Læsning.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
metodologi viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Videnskabeligt projekt
Velkommen til Metode i DIO.
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Infomøde om synteseopgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Vt-speciale, 1. Møde program Time Vidensmodel Gode/dårlige opgaver Videnstransformation Vurderingstaksonomi Metodologi: analyse, syntese, teori Problemløsningsheuristik Opgave

Vidensmodel - projektarbejde problemstilling meningsdannelse/opdagelses- Sammenhæng (abduktion) mening viden sandhed dataindsamling: fakta, det der er sandt om undersø- gelsesgenstanden begrundelse dataanalyse, hypotesedannelse (induktion), afledning og afprøvning af konsekvenser (deduktion) konklusion

Gode opgaver er videnstransformerende, dvs. bruger elementer af fagets viden til et formål skriveren har defineret   kan ses som ét argument hvor der er meget konkret stof der giver begreberne substans, dvs. meget belæg diskuterer pro et contra . analyserer, syntetiserer og vurderer . behandler f emner og begreber som sættes i forbindelse med hinanden begrunder afsnits relevans, har afsnits- og sætningssammenkædende ord.

Dårlige opgaver er kun vidensrefererende dokumenterer, men argumenterer ikke for en faglig pointe har enten ingen eller mange påstande . har kun argumentets pro, uden dets contra behandler mange emner, begreber og titler uden at forbinde dem savner sammenkædning mellem afsnit og sætninger.

Hvad er videnstransformation? I specialesammenhæng er videnstransformation omformning af den viden omkring problemstillingen man har indhentet gennem Empiriske undersøgelser Litteraturlæsning (problemstillingsrelevante teorier og metoder) til ny viden som besvarer problemstillingen. Her er tale om en omformning fra erfaringsviden til teoretisk viden – hvor ’erfaring’ står for alt man har lært gennem analyse af (teoretisk/metodisk) forhåndsviden og empiriske data. Videnstransformation er en overgang fra analytisk behandling til syntetisk forarbejdelse af erfaringsviden.

Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 1: Til hvert afsnit Følg den følgende procedure (som arbejdsgrundlag) hver gang du bruger en kilde: Referér eller parafrasér kilden Analysér den, forklar den, fortolk den Konkluder, fortæl hvilket spørgsmål den er svar på og hvordan svaret bidrager til at svare på din problemformulerings spørgsmål og dermed til din konklusion.

Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 2: Sæt underoverskrifter (gerne spørgsmålsformede) ind i din tekst, én til hvert hovedafsnit (som kan bestå af flere underafsnit), og husk at der i hvert afsnit skal være ét tema (”afsnitsemne”), én hovedtanke (som skrives i begyndelsen af afsnittet) og én pointe (en delkonklusion – som skrives til sidst i afsnittet). Der skal som tommelfingerregel være mindst én, gerne 3 mellemrubrikker på hver A4-side (du kan altid fjerne dem i renskrivningen hvis du synes det bliver for meget af det gode.

Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 3: Til opgaven i sin helhed Skriv på din konklusion her og nu, så du har en ramme bestående af problemformuleringens spørgsmål og konklusionens svar. – Du har nu mulighed for at placere dine mellemregninger (afsnittende) i forhold til udgangspunkt og slutresultat.  

Hvordan fremmes videnstransformation? Gode råd 4: Til sproget Sørg for sprogligt at bringe dig selv på banen ved at nævne når du gør noget, dvs. nævn dine sproghandlinger (jeg analyserer, jeg konkluderer, jeg vælger den kilde, fordi …).