Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Advertisements

Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Old timers and newcomers
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Skabelon til strategisk plan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Først lidt om Aalborg Portland
Ledelse af innovative medarbejdere
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Den Regionale LEAN Enhed
Knowledge Management E-BUSS Session 10, - 4. April 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Arkitektur - Sikkerhed
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Nye fagprofessionelle lederroller
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Generel introduktion til EC
Disposition.
Organisation og kommunikation
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Den lærende organisation
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
organisatoriske kompetencer
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Baresso.
Business cases.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
SUF - gevinstrealisering
Præsentation af forretningsplan
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Firmanavn Forretningsplan.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Dagens Agenda - Introduktion til Economics of Knowledge - Economics of Knowledge Creation - Economics of Knowledge Reuse - The HeidelbergerCement Case - Praktiske forhold, f.eks. Eksamen - Næste Session

Introduktion til Economics of Knowledge (1) Organizational Economics i fokus: - motivering og koordinering af menneskelige ak- tiviteter - effektivitet i form af maksimering af overskud fra produktive aktiviteter - omk. og gevinster påvirkes af incitamenter, ejendomsret, spredning og behandling af inf.

Introduktion til Economics of Knowledge (2) Belyses med udgangspunkt i: - Agent teori - Transaktionsomkostningsøkonomi - Indsigt i ejendomsret - Team teori - Komplementariteter

Introduktion til Economics of Knowledge (3) Et vidensperspektiv med fokus på: - Spørgsmål om koordination og incitamenter, som opstår i forbindelse med skabelse, deling og udnyttelse af viden - Alternative organisatoriske arrangementer og deres konsekvenser for værdiskabelse, samt hvorledes forskellige variable kan anvendes

Introduktion til Economics of Knowledge (4) Motivering af menneskelige aktiviteter: - forskellige aktører har ofte forskellige interes- ser, giver anledning til f.eks. opportunisme - den interne organisering kan bruges til at høj- ne omkostningerne for aktører der forfølger egne interesse til skade for organisationen f.eks. uvilje mod deling af viden skabt i organisationen

Introduktion til Economics of Knowledge (5) Asymmetrisk viden og information (a): - P.g.a. ufuldstændig viden kan aktører ikke finde viden eller finde ud af hvem der har brug for den - Aktører kan altså ikke træffe optimale valg, alter- nativet er derfor at indsamle og distribuere viden til de aktører der kan anvende den profitabelt

Introduktion til Economics of Knowledge (6) Asymmetrisk viden og information (b): - Indsamling og distribution af viden giver måske større omkostninger - Omkostninger til transformering / kodning af viden, eller omkostninger fordi modtagerne ikke kan absorbere og anvende den fordelte viden

Introduktion til Economics of Knowledge (7) Koordination af komplementære handlinger: - Påfører organisationen omkostninger fordi kom- plementære handlinger skaber behov for koordi- nation og kommunikation I en verden uden friktion findes disse problemer ikke, men der findes ikke verdener uden friktion

Economics of Knowledge Creation (1) Typiske problemstillinger: - Hvordan kan organisationer tilskynde medar- bejderne til at skabe virksomhedsspecifik viden, når det er risikabelt for dem? - Hvilke problemer giver skabelse af viden i teams? - Fremmer eller hæmmer individuelle incitamenter skabelse af viden i teams?

Economics of Knowledge Creation (2) Gevinst af medarbejdernes viden afhænger af: - Om viden er generel eller virksomhedsspecifik - Løsningen på handlingskonflikter i virksomheden - Transaktionsomkostninger på arbejdsmarkedet

Economics of Knowledge Creation (3) Generel viden: - Forøger medarbejderens generelle værdi - Svækker virksomhedens forhandlingsposition efter at viden er erhvervet

Economics of Knowledge Creation (4) Virksomhedsspecifik viden: - Forringer medarbejderens værdi udenfor virk- somheden - Medarbejderen kan tilskyndes til at skabe denne viden, hvis virksomheden ikke er opportunistisk - Fremmes også med; high-powered incitamenter, forfremmelsesregler og adgang til kritiske ress.

Economics of Knowledge Creation (5) Viden i teams: - Hvem skal belønnes? - Hvem skal evaluere medlemmerne af et team? - Hvordan skal performance måles i teamet? Overnstående giver problemer med free-riders, in- dividuel/kollektiv belønning, udsmidningsregler.

Economics of Knowledge Creation (6) Usikkerhed i team-arbejdet: - Hvis det ønskede resultat ikke kan specificeres på forhånd, er det svært at definere kriterier for performance. - Problemet kan løses med enten klan-kontrol eller en kombination af individuelle og kollektive incita- menter, samt udsmidningsregler

Economics of Knowledge Reuse (1) Problemer i vidensdelingsprojekter: - Unyttige IT-investeringer - Værdiløse bottom-up initiativet - Dysfunktionelle incitamentsystemer - Centers of Excellence

Economics of Knowledge Reuse (2) Strategisk Alignment: - Muligheden for komplementaritet - Sammenhæng med virksomhedens aktiviteter

Economics of Knowledge Reuse (3) Valg for design af vidensledelsessystemer (1): - Personificering eller Kodificering? - Central eller decentral skabelse af viden? - udnyttelse eller udforskning af viden? - hvilken betydning har denne viden?

Economics of Knowledge Reuse (4) Valg for design af vidensledelsessystemer (2): - Incitamenter for vidensdeling? - hvor nemt kan vidensdeling måles? - hvilke umiddelbare incitamenter findes? - hvilken videnskultur findes?

Economics of Knowledge Reuse (5) Valg for design af vidensledelsessystemer (2): - Brug af ICT til støtte for vidensarbejdet? - hvilke type systemer? - Integration af videnssystemets elementer

The HeidelbergerCement Case (1) Med udgangspunkt i økonomisk teori: a) Hvilke potentielle problemer kan identificeres for organisatorisk implementering KM-model i Heidelberger Cement? b) Kategoriser de identificerede problemer i forhold til økonomisk teori

The HeidelbergerCement Case (2) c) Hvilke mulige løsninger findes der til de enkelte identificerede problemer? b) Hvilken løsning bør vælges for de enkelte problemer, og hvorfor?

Næste session Fokus på: - Strategier for vidensledelse