Velkommen til Vestre Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
Et væksthus for børn og voksne
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Velkommen til orienteringsaften vedrørende Folkeskolereformen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Studiepraktik Program:
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Præsentationens transcript:

Velkommen til Vestre Skole

Præsentation ! Peter Jensen, som har 6. årgang og tidligere har startet 7. klassetrin Elever fra 9. årgang Alice Markussen, skoleleder Vestre Skole og Åløkkeskolen.

Aftenens program Fra skolens Visions- og Værdiplan v. Alice Særlige kendetegn ved Vestre Skole v. Alice og Peter Vestre Skole set fra elevside v. elever Samarbejdet mellem Åløkkeskolen og Vestre Skole v. Peter og Alice Pædagogiske satsningsområder på Vestre Skole v. Alice Rundvisning Spørgsmål

Visions – og Værdiplan Vestre Skole er skolen, hvor alle børn og ansatte trives, og hvor alle udvikler sig På Vestre Skole skaber vi rammerne for et godt skoleliv På Vestre Skole skaber vi det bedste arbejdsmiljø for elever og ansatte På Vestre Skole skaber vi mulighed for at udvikle erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at alle opnår indsigt i egne muligheder og dermed opnår mulighed for at tage stilling og handle Grundlaget for Vestre Skole er et godt samarbejde mellem børn, forældre og ansatte

Kendetegn ved Vestre Skole Mangfoldighed Ca. 460 elever, ca. 30 lærere og 8 pædagoger Byskole med landsbylignende træk, alle kender alle Nyrenoveret skole fra 2007, arkitekturens pris i 2007 Fremtidens legeplads i 2008, Legegade i 2010 Pædagogisk – fokus på Cooperative Learning Interaktive tavler i alle klasselokaler fra 2011 Max-musik fra august 2011. Tryghed – Tillid – Morgensamlinger Flexuger Sundhedspolitik AKT- arbejde, sociale træningsuger 0. – 1., 3. 6. klassetrin Traditioner Samarbejde mellem Vestre Skole og Åløkkeskolen på alle klassetrin

Kendetegn ved Vestre Skole Personlig og social udvikling Klassesamarbejde / lærersamarbejde Social træningsuge – samarbejde Skolefaglig udvikling – den enkelte /differentiering Brug af bymiljøet Idrætsfaciliteter Flexuger Valgfagssamarbejde på tværs af skoler

Skoleårets traditioner Morgenkaffe – 1. skolefredag for alle elever, forældre og ansatte Motionsløb / motionsdag, idrætsdag for 7. – 9. kl. Skolens fødselsdag 116 år i 2013 Julemarked – sidste lørdag i november Fælles fastelavnsfest efter aftale i indskolingen Skoleudflugt for alle skolens elever i juni måned

Samarbejde mellem Vestre Skole og Åløkkeskolen. Fælles ledelse - fælles er SFO-leder, serviceleder og skoleleder Samarbejde om pædagogisk udvikling – ”Den sammenhængende skoledag” Konkret samarbejde mellem klassetrinnene 0. – 6. kl. Hjemkundskab på Vestre Skole 6. klassetrin har særlig opmærksomhed, teaterstykke på begge skoler, fællesaktiviteter på begge skoler for alle elever og i dette skoleår år uge 37 0g 38

Planer for 7. klassetrin Sammenrystningstur Timefordelingsplan - Vejledende timetal - skema Tysk Trafikforhold – ændring af mødetid kl. 8.00 Godmorgen til alle – voksen foran skolen – for at hjælpe tilrette i morgentrafikken kl. 7.50, 10 min. før elevers mødetid Parallellægning af flere af klassetrinnets lektioner, når det er muligt Fællesaktiviteter Konfirmationsforberedelse torsdag morgen i 1. – 2. lek.

Klassedannelsen Klasselærere fra 6. klassetrin på de to skoler er aktive i og medansvarlige for fordelingen af eleverne. Elevernes sociale, personlige og faglige kompetencer fordeles så ligeligt som muligt, ud fra klasselærernes nære kendskab til hver enkelt elev. Drenge og piger fordeles så ligeligt som muligt. Eleverne fra de to skoler blandes så ligeligt, som det er muligt i de nye klasser. Eleverne fordeles, så der dannes velfungerende klasser på 22 – 26 elever.  

Skoleåret 14/15 7. 8. 9. Timefordelingsplan Skoleåret 15/16   Skoleåret 14/15  Skoleåret 15/16  Skoleåret 16/17 Fag Klassetrin: 7. 8. 9. Humanistiske fag Dansk 5,25 Engelsk 2,25 Tysk Historie 1,5 Kristendom 0,75 Samfundsfag Naturfag Matematik 3,75 Natur/teknik Geografi Biologi Fysik/kemi Praktisk-musiske Idræt/svømning 2 fag Musik Billedkunst Håndarbejde Sløjd Hjemkundskab Valgfag  1,5 Understøttende uv., lektiehjælp, klassens tid, pauser og evt. bevægelse – hver dag 45 min. 11 11,75 35

FO-lov fra 1/8 - 2014. En længere og mere varieret skoledag 35 ugentlige timer Lektiehjælp og faglig fordybelse, der afsættes 2 timer ugentligt til lektiehjælp egl. frivilligt frem til næste valg Indførelse af obligatorisk valgfag fra 7. klassetrin 45 min. bevægelse hver dag, FSA i idræt Understøttende undervisning skal støtte og supplere undervisningen i fagene Fællesmål forenkles og præciseres - d. 1. april Elevplanen videreudvikles Samarbejde udvikles med nærliggende klubber, institutioner Nationale mål om trivsel, som måles årligt

Pædagogiske satsningsområder C00perative Learning (CL) Undervisning med samarbejdsstrukturer Fire grundprincipper: Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse Kaldet SPIL-principper

Cooperative Learning fortsat 6 nøgler i Cooperative Learning + stillesignal: SPIL – principper Sociale færdigheder: Classbuilding og Teambuilding Management Viljen til samarbejde Teams Strukturer + indhold = aktivitet 6 læreprocesdomæner: Teambuilding Classbuilding Viden og færdigheder Tænkefærdigheder Vidensdeling Kommunikative færdigheder

Pædagogiske satsningsområder Max-musik: Samarbejdspartnere: University College Lillebælt –læreruddannelsen i Odense Det Fynske Musikkonservatorium incl. Skuespilleruddannelsen Odense Musikskole Odense Symfoniorkester Disse institutioner indgår på forskellig måde indgå i projektet. 3 dage om ugen med musik Musik som valgfag på 8. og 9. kl.

Rundvisning med Peter og elever fra 9. kl. Bla.: Skolens læringscenter Ungemiljø Fysik/Kemi Hjemkundskab Gymnastiksal Andet - spørgsmål under rundvisningen

Spørgsmål før rundvisning

Farvel og på gensyn