Fælles forældremøde 0.-4. klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Fælles forældremøde om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Et væksthus for børn og voksne
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Fælles forældremøde 0.-4. klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15

Dagsorden Velkommen Kort rids over reformens indhold Overordnede politiske beslutninger i Tårnby Kommune Visionen Samarbejdet mellem pædagoger og lærere Nye fag og længere skoledag Skoledagens struktur og indhold 0.-4. klasse Skole/hjem-samarbejdet i reformlys Vores tiltag Spørgsmål og input fra forældrene

Skolereformens mål At alle elever bliver så dygtige de kan Mindske betydningen af social baggrund Tilliden til og trivselen i folkeskolen skal øges Øget faglighed Øget trivsel 95% skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse 96% af eleverne skal modtage undervisning i almenundervisningen. I 2020 skal elever i 8. klasse kunne det samme som elever nu kan i 9. klasse.

Hovedtræk i reformen Længere og mere varieret skoledag Tidligere sprogstart Samarbejde mellem lærere og pædagoger Partnerskaber og samarbejde med det omkringliggende samfund Motion og bevægelse 45 min om dagen Tilbud om lektiecafé og faglig fordybelse Understøttende undervisning

Overordnede politiske beslutninger Fritidshjem bliver til SFO Lærerne skal undervise 45% af deres arbejdstid Lærerne arbejder på skolen i 40 timer i gennemsnit i 42 uger, i alt 1680 timer Arbejdstiden placeres i tidsrummet 7-17 Der indrettes arbejdspladser til lærerne, så 3 deler 2 arbejdspladser Den understøttende undervisning varetages af pædagoger og lærere: I : P/L = 75/25 M: P/L = 50/50 U: P/L: 60/40

Visionen Vi er én samlet institution, hvor vi anerkender og respekterer de forskellige medarbejderes opgaver og kompetencer ligeværdigt. Vi arbejder for, at alle børn fagligt og socialt kan nå så langt, som de kan. Vi arbejder anerkendende, tydeligt og med barnet i centrum. Vi lærer til livet

Samarbejde mellem pædagoger og lærere Fysisk placering af 0. -3. klasse i F-bygningen 0.-2. klasse på Ko-sfo, 3. klasserne på Al-sfo Morgenåbning for alle 0.-3. klasser på Ko-sfo Ferier og indeklemte fridage 0.-3. klasse på Ko-sfo Teamet omkring en klasse 1.-3. består af: Dansklærer, matematiklærer og skolepædagog. De har ligeværdigt ansvar for børnene.

Samarbejde mellem pædagoger og lærere (0.klasse) Der er to pædagoger i 0. klasse. Der er tilknyttet en Sfo-pædagog til klassen, som kan deltage ved ture ud af huset mv., men som er fritidstilbuddets voksne kontaktperson. Denne pædagog bliver klasseteammakker med dansk- og matematiklæreren i 1.-3. klasse. Klassedannelsen sker i løbet af efteråret i samarbejde mellem skole og SFO

Samarbejde mellem pædagoger og lærere (1.-3. klasse) Pædagogen er med i undervisningen fra 8.30 på almindelige dage. Pædagogen følger med børnene til SFO og er med indtil 15.30. Det er pædagogen, som følger med klassen, når de skal overdrages til miniklubben. Teamet har fælles forberedelsestid til fx at planlægge understøttende undervisning og projekter/ture/skolehjem-samarbejde/ elevsamtaler mv. De tre i teamet er ligeværdige kontaktpersoner.

Samarbejde mellem pædagoger og lærere (4. klasse) Der tilknyttes en pædagog fra miniklubben til årgangen i et antal timer. Tager fx med på ture, er med i projektorienterede forløb osv. Kontaktperson for fritidsdelen. En medhjælper/pædagog fra SFO kan deltage i understøttende undervisning (fx Håndværk og design) eller indgå som leder af legepatrulje, færdselsundervisning osv.

Nye fag og længere skoledag Engelsk fra 1. klasse Bevægelse indgår 45 min. om dagen i fagene og/eller som selvstændig aktivitet Understøttende undervisning Lektiecafe m/uden forældre 0.-3. klasse = 30 klokketimer pr uge (28 obligatoriske) 4.-6. klasse = 33 klokketimer pr uge (30 obligatoriske)

Nye fag og en længere skoledag 2 Håndværk og design fra 4. klasse. Vi organiserer os således: Klasserne har delehold. Holdet har enten sløjd, håndarbejde eller madkundskab i en tredjedel af året i tre lektioner ad gangen. Fx de første 13 uger: 4a1 hånd, 4a2 sløjd, 4b1, mad, 4b2 hånd. De næste 13 uger: 4a1 sløjd, 4a2 mad, 4b1hånd, 4b2 sløjd De sidste 13 uger: 4a1 mad, 4a2 hånd, 4b1 sløjd, 4b2 mad

Nye fag og længere skoledag 3 Understøttende undervisning er fx hyppige elevsamtaler, hvor elev og voksen sætter læringsmål for faglig og/eller social udvikling. Er også projektorienterede forløb, som fx skraldeuge på AL-SFO i samarbejde med n/t eller middelalderuge på Ko-sfo i samarbejde med historie/krist/dansk eller Færdselsundervisning, sundhed, UEA eller…

Nye fag og en længere skoledag 4 Lektiecafe 0.-3. klasse to lektioner/uge, 4.-6. klasse tre lektioner/uge. FRIVILLIGT, men… Lektiecafe med forældre indskoling og mellemtrin Hvis man ikke ønsker sit barn på lektiecafe… Hvis man gerne vil have sit barn fast på lektiecafe… Hvis man gerne selv vil deltage på lektiecafe…

Skoledagens struktur Sådan kan dagen komme til at se ud (eks. 0.-3. klasse) 4.-6. klasse forlænges tilsvarende til 33 ugentlige timer (30 obligatoriske)   mandag tirsdag onsdag torsdag fredag 8.00-8.20 Læse-bånd 8.30 – 11.40 Fag-delt uv. + aktivi-teter, læ+ pæd 11.40- 12.10 Aktivi-tet og spis-ning Aktivi-tet og spisning Aktivitet og spisning 12.10- 12.40 Pause 12.40 – 13.25 Lektie cafe Fag-delt uv 13.25 – 14.00 Fordybelse afrunding klassemøde andet

Skole/hjem samarbejdet i et reformlys Ny skolebestyrelse tiltræder 1. august. Deres fornemste opgave vil være at laver principper for skole/hjem samarbejdet. Der vil helt sikkert blive: Fælles forældremøde (1-2), skole/hjem samtale (r), social (e) arrangement(er). Klasselæreropgaven er i 1.-3. klasse tre-delt: 2 lærere og en pædagog. Kontakten foregår i skoletiden.

Skole/hjem samarbejdet i et reformlys 2 Intra bruges allerede nu som informationskilde i stort omfang (ugeplaner, årsplaner, beskedsystem osv.). Dette fortsætter vi med at udbygge: Mål: alle forældre på intra!

Vores tiltag Projekt overgange (0. klasse) Læseløft (1. klasse) TMTM (2. klasse) Lektiecafe (0.-9. klasse) Lektiecafe med forældre (0.-6. klasse) Pusterummet Intensivt sprogforløb (marts-august 0* klasse) Uvm. Følgegruppe (4.-6.-8.-9. klasse indtil 2020) Uvm. Forsøg sproglig indsats (4a og 5a)

Hvad kan forældrene gøre? Følg med og hjælp til Mindre computer Mindre sukker Gode madpakker Mere søvn Søvnbehov 1-2-årige… 13-14 timer 3-årige… 10-14 timer 4-5-årige… 10-12 timer 6-9-årige… 10-11 timer 10-11-årige… 9-10 timer 12-14-årige… 9 timer 15-18-årige…8-9 timer Voksne… 7,5 timer

Spørgsmål og input